Omvendt julekalender

Siadle

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Jeg og datteren min planlegger en omvendt julekalender i år, i tillegg til at ungene får gavekalendere. Tanken er at vi skal gjøre noe hyggelig for noen andre hver dag i desember, og det trenger ikke være så stort. Men vi trenger litt hjelp til å komme opp med ideer, for vi står litt fast.
 
Gi bort gamle klær/leker.
Bak en kake til noen.
Gå julebukk.
Invitere noen på middag.
Sjekk om Frivillighetssentralen har noen oppdrag til dere.
Tilby noen å måke snø for dem e.l.
Lag en tegning til noen. (Vet ikke hvor gammel datteren din er.)
Gi et kompliment til noen.
:)
 
Gi bort gamle klær/leker.
Bak en kake til noen.
Gå julebukk.
Invitere noen på middag.
Sjekk om Frivillighetssentralen har noen oppdrag til dere.
Tilby noen å måke snø for dem e.l.
Lag en tegning til noen. (Vet ikke hvor gammel datteren din er.)
Gi et kompliment til noen.
:)

Takk! Datteren min er tretten, og det var hun som tok initiativet. Hun har så langt kommet opp med dette selv;

1. Gi kakao på pinne til alle i klassen.
2. Gi penger til et veledig formål.
3. Gi julegave(r) til de som ikke har/får så mye (det gjør vi hvert år).
4. Delta på frivilligsentralen sin julegaveinnsamling til flyktningebarna i kommunen (det gjør vi også årlig).
5. Bake lussekatter, og selge de på Coop/Kiwi, og donere pengene til et godt formål.

Noterer meg å måke snø (om det kommer snø), invitere noen på middag, og donere bort gamle klær/leker. Et enkelt juleverksted hadde også vært fint å få til kanskje.

Men tar gjerne i mot enda flere tips til hvordan vi kan gjøre hverdagen lysere for andre i desember. Gjerne helt enkle ting innimellom de som krever litt mer også, det å gi komplimenter var en fin en, eller å gi noen fine kort med fine ord på kanskje.
 
Hva med å besøke nærmeste avdeling for dyrebeskyttelsen. De trenger ofte litt hjelp med å rense bur, lufte dyr, gi dyr kos og oppmerksomhet o.l.

Ellers så går det ann å kjøpe en kopp kakao og et par boller og gi til en som tigger på gata.

Ta en opprydning i klesskap og utstyr og gi til kirkensbymisjon «gi det videre» ( det går direkte til trengende familier)
 
Hva med å besøke nærmeste avdeling for dyrebeskyttelsen. De trenger ofte litt hjelp med å rense bur, lufte dyr, gi dyr kos og oppmerksomhet o.l.

Ellers så går det ann å kjøpe en kopp kakao og et par boller og gi til en som tigger på gata.

Ta en opprydning i klesskap og utstyr og gi til kirkensbymisjon «gi det videre» ( det går direkte til trengende familier)

Vi bor sånn til at alle forslagene dine er sånt som vil ta oss hele dagen, og med skole, håndball, korps og fem barn til, hvorav en blir seks måneder til jul, så blir ikke det aktuelt dessverre.
 
Hva med å tilbringe litt tid på et sykehjem/omsorgsenter, man kan jo høre med peraonale der hva man kan/får hjelpe til med, men jeg har jobbet med det selv og vet at det dessverre et alt for mange eldre som får lite besøk og at personale har for lite tid til Å gjøre stort annet enn det «nødvendige» stellet etc så de har lite tid til å faktisk prate med de eller gå tur med de etc.

Det jeg kommer på er enten bare besøke og prate. Lese et dikt/ ha på noe musikk, eller gå tur med de. :)
 
Hva med å tilbringe litt tid på et sykehjem/omsorgsenter, man kan jo høre med peraonale der hva man kan/får hjelpe til med, men jeg har jobbet med det selv og vet at det dessverre et alt for mange eldre som får lite besøk og at personale har for lite tid til Å gjøre stort annet enn det «nødvendige» stellet etc så de har lite tid til å faktisk prate med de eller gå tur med de etc.

Det jeg kommer på er enten bare besøke og prate. Lese et dikt/ ha på noe musikk, eller gå tur med de. :)
Det var en veldig god ide. Notert!
 
Det var en veldig god ide. Notert!

På sykehjemmet jeg jobbet på kom det noen hidpleie studenter en gang og lakket neglene til de damene som ønsket det, og de synes det var kjempe stas:) det er jo forresten også en ide:)
 
Back
Topp