Omsorgsregler og anbefalinger ved brudd

*Queen*

Elsker forumet
Noen som vet hvor man kan finne der det står slik at man forstår ?

Er jo ett hav når man googler.

da er det vel vanlig med annen hver helg og en overnatting i uka ut fra de nye reglene
hvis foreldre sammarbeider så er det en del som har 40/60

ORIGINAL: bondekone

da er det vel vanlig med annen hver helg og en overnatting i uka ut fra de nye reglene
hvis foreldre sammarbeider så er det en del som har 40/60

Takk men hjeler ikke så mye..
Må ha der det står reglene.. :)

dette ser jeg begynner å bli veldig vanlig virker det som[:)] flere som jeg går i klasse med har denne ordningen.bare en som har annenhver helg.tror de er 9 stk i min klasse som er aleine og meg og bf har vel 35-65 der jeg har hovedomsorg og 1 mad "standar" samhvæ og resten 60-40. de barna er fra 2 år og opp til 11

Går det an å ha 55-45 f.eks.?

Jeg leter etter det samme...

Har kikka litt på www.skilsmisse.net . Kanskje du finner noe hjelp der.

ORIGINAL: Cahaal

Jeg leter etter det samme...

Har kikka litt på www.skilsmisse.net . Kanskje du finner noe hjelp der.

Ja fant litt der og på alenemedbarn

ORIGINAL: Nozy Rosie

ja det gjør det

ja det gjør det

Takk fo svar! [:)] Vet du om den forelderen som har 55% da fortsatt har krav på stønader og liknende?

det er ingen fastsatte regler på hvordan samværet skal fordeles - det er anbefalinger - og så er det opp til hver familie å gjøre som det passer for dem..

ja det gjør det

Takk fo svar! [:)] Vet du om den forelderen som har 55% da fortsatt har krav på stønader og liknende?
tror det,men ska ikke si 100%

Du regnes som aleneforsørger (og har krav på stønader) dersom du har "markant mer" enn 50% av omsorgen.
Vi har ca. 45/55 og det er greit.

"Standard" samvær er som andre her sier en natt i uka og annenhver helg, men det er også veldig vanlig med mer samvær, opp til og med delt omsorg.
Ved delt omsorg mister du retten til aleneforsørgerstønader, dere får halvparten av barnetrygden dere har krav på hver, og skatteklasse 2 annenhvert år med mindre annet er avtalt.

Man anbefaler ikke delt omsorg før tidligst ved 3 års alder.
Siden man ikke har noen forskningsresultater som viser hvordan delt omsorg påvirker barn under 8 år råder Barne-, Likestillings- og Inkluderingsdepartementet domstolene til å IKKE dømme delt omsorg for barn før tidligst ved 7 års alder.
Det er mistanke om at de yngste barna bruker så mye tid og energi på å tilpasse seg til to hjem at det kan sinke dem i utviklingen.

Back
Topp