Omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel

Bkno2043672

Andre møte med forumet
Hei, I forbindelse med fødsel har far rett til 2 uker fri for å bistå mor ved fødselen, men det står ikke når permisjonen må tas ut?
Er det fra den tiden som barn blir født må tas ut eller man kan velge selv når om helst?

Tror det kommer litt an på arbeidsgiver.
Her fordelte han det på 3 uker fra vesla ble født

Det er utifra termin det skal tas ut.. Han må sende inn søknad på dette der han får med ønsket dato for uttak, altså termin..
Noen arbeidsgivere er greie og lar deg gå på dagen ved avtale, mens noen forventer du går av ved søknadsdatoen om moren så går 2 uker over termin.. Da mister du de 2 ukene.

Det varierer vel hos forskjellige arbeidsgivere. Som jeg har forstått det er det vanligste at man tar 14 dager fra fødselen.

Det skal hvertfall min samboer, og de vet at han kan være nødt til å dra fra jobb når som helst, og det var helt greit så lenge han bare sa ifra.

Det er utifra termin det skal tas ut.. Han må sende inn søknad på dette der han får med ønsket dato for uttak, altså termin..
Noen arbeidsgivere er greie og lar deg gå på dagen ved avtale, mens noen forventer du går av ved søknadsdatoen om moren så går 2 uker over termin.. Da mister du de 2 ukene.

Samboeren min måtte ikke søke. Han ga bare beskjed til sjefen og lønningskontoret, og de registrerer da permisjonen fra den dagen han går/ikke møter opp.

Samboeren min måtte ikke søke. Han ga bare beskjed til sjefen og lønningskontoret, og de registrerer da permisjonen fra den dagen han går/ikke møter opp.
Det skal jo dokumenteres skriftlig, så det bør gjøres. Altså man får søknaden godkjent uansett, da man har krav på denne type perm ut i fra loven , men det er mer for at det skal være formelt, svart på hvitt og slik at man slipper problemer senere eller misforståelser.
Da er det greit at man har skriftlig det man avtaler med begge underskrift.

Mannen gå beskjed til jobben om at det nærmer seg termin. Tok de 14 dagene den dagen fødselen startet.

Det skal jo dokumenteres skriftlig, så det bør gjøres. Altså man får søknaden godkjent uansett, da man har krav på denne type perm ut i fra loven , men det er mer for at det skal være formelt, svart på hvitt og slik at man slipper problemer senere eller misforståelser.

Er vel ikke noe krav til det sånn sett, så mener det er opp til arbeidsgiver og -taker å bli enige om. samboer søkte ikke, men ga beskjed så de fikk notert seg det.

MÅ ikke være skiftlig, jeg spurte faktisk min arbeidsguver om hvordan de pleide å få avtalt MIN permisjon jeg, i min forrige jobb var det et skjema? Nei, slik pleide de bare å ta muntlig, egentlig...

Trolig blir det vel i det minste en epost, tenker jeg.

Omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel, heter "I FORBINDELSE MED FØDSEL" og at man mp søke utfra termin og mister den om man ikke føder da har jeg aldri vært borti eller hørt om noe sted, dette er i forbindelse med fødsel og helt vanlig at det varsles når termin er, men at det blir "ja, vips, der kom ungen, så da blir et nå", enten fra den dagen fødselen starter eller fra den dagen mor kommer hjem fra sykehuset.

Er ikke alle som har arbeidsgiver som betaler lønn i 14 dager heller.....

mannen jobber i staten og han måtte ta ut disse 14 dagene innen de 6 første mnd. Med nr 2 hadde han ikke mulighet til å ta fri, han måtte reise bort i 4 dager:-/ Men vi hadde en fin ferie i lag når mini var ca 4 mnd :-)

Ja, det er ikke krav om at den er lønnet, det er det ikke, så mange arbeidsgivere gir bare ulønnet fri, men rett på fri har man.

Back
Topp