Omsorgspermisjon etter KS og offshore

Høstbarn2016

Flørter med forumet
Fødsel endte i akutt keisersnitt og jeg trenger derav hjelp lengre enn de 2 ukene far har rett til å være hjemme med meg med lønn. Han jobber offshore og er borte i 2-2ordning, som gjør det ekstra utfordrende siden vi har barn fra før som trenger meg mer enn jeg klarer….

Er det noen som har vært i samme situasjon, hva gjorde dere? er det noen mulighet for at han får sykemelding eller eventuelt pleiepenger i 2 uker til?

Spurte på sykehuset og de viste ikke og det gjorde ikke HS heller..

Har ikke vært i situasjonen selv, men om det ikke er mulig for deg å ta deg av baby alene så kan vel du få en sykemelding og så tar pappaen over permisjon mens du er sykemeldt. Snakk med legen din :)

Du blir sykemeldt, også tar han permisjon:)

Sniker...mener på du kan bli sykemeldt og så overtar han sykemelding din?
Du skal da ikke tape permisjon pga keisersnitt...høres rart ut syntes jeg! Ta kontakt med legen din eller nav og hør hva de sier :)

Dessverre lite ordninger som gjør at man kan få hjelp av far, jeg har trengt hjelp i svangerskapene mine for jeg har vært lagt inn og helt ute av stand til å ta vare på de barna jeg hadde fra før.
Til slutt sykemeldte legen vår min mann for det gikk ikke lenger, så det er en mulighet. Jeg har også vært syk i permisjonen så blitt sykemeldt, men det holder ikke med sykemelding legen må legge ved en erklæring på at du ikke kan ta vare på barnet pga sykdom. Men usikker på om far kan ta de første 6 uker for de er der for vi kan ikke jobbe enda. Jeg ville ha snakket med fastlegen min.

Eneste jeg kan komme på er at om du trenger mer hjelp utover de 2 ukene far har rett på fri ifm fødsel så blir det at du sykemelder deg, og at far da tar over permisjonen din om han skal reise ut igjen. Med nr mr 2 låste bekkenet mitt seg såpass etter fødsel at jeg kunne knapt gå, langt mindre ta meg av baby og storebror. Jeg ble sykemeldt i 2 uker mens mannen tok over permisjonen min i de 2 ukene.

Pleiepenger har han ikke krav på. Hvis det er sånn at du ikke klarer å ta vare på barnet pga egen helsetilstand (psykisk eller fysisk) så kan du få sykemelding og far overta permisjonen din. Det er kun ivaretakelsen av babyen det går på for at far skal få overta permisjonen. Du kan argumentere for at du feks har nedsatt allmenntilstand etter ks som gjør det vanskelig for deg å ivareta den nyfødte.

Det skulle ikke være noe problem .
Far får permisjon om du får sykemelding. Legger ved:

Hvis mor er syk eller innlagt på institusjon eller så syk at hun må ha hjelp til stell og tilsyn av barnet, kan mor bli sykemeldt og få sykepenger i stedet for fødselspenger. Dette gjelder også i de seks første ukene etter fødselen.

Hadde pks og jm sa jeg måtte sm meg dersom jeg ikke klarte meg alene når far skulle på jobb igjen

Back
Topp