Omsorgsdager og nattevakt

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
3 åringen fikk feber i dag samt hun er forkjølt, ergo ingen bhg i morgen ihvertfall. Jeg jobber nattevakt og skal ha 4 nattevakter neste uke, første begynner mandag kveld. Dette betyr at jeg må få begynt å snu døgnet i morgen, men mannen jobber dagtid og er ikke hjemme før en gang mellom 16-19. Og typisk de gangene hvor jeg må ha barn hjemme når jeg skal på jobb første natt at han ikke er hjemme før nærmere leggetid. Da får ikke jeg hvilt/sovet noe før nattevakt. Noe som absolutt ikke funker, da jeg sover dårlig etter nattevakt også, spesielt om hun også må være hjemme tirsdag også.

Har prøvd å se på nav ifht omsorgsdager for oss som jobber natt, men blir ikke noe klokere. For selv om far er hjemme på natt, og jeg hjemme på dag, så må jo jeg få sove etter jobb akkurat slik mannen får sove på natt. Og funker ihvertfall ikke å være våken hele dagen i morgen før jobb, gå natt, være våken tirsdag frem til mannen kommer hjem før jeg får sove. Da møter jeg veggen helt. Mannen har i tillegg startet i ny jobb, vært der i 2 uker. Leste noe om at en må ha jobbet i 4 uker før en kan ta omsorgsdager, men ble usikker om det var i samme bedrift, eller uansett så lenge en hadde jobbet minst 4 uker. Om ikke han får lønn for omsorgsdager må jeg nesten ta omsorgsdagen(e).

Jobber også natt, og i en slik situasjon hadde jeg tatt sykt barn-natt den første natten, og sett an på natt to. Kan jo hende barnet er bedre da :)

Jobber også natt, og i en slik situasjon hadde jeg tatt sykt barn-natt den første natten, og sett an på natt to. Kan jo hende barnet er bedre da :)
Akkurat det jeg også tenkte. Ble bare så usikker, googlet, og da kom det opp så mye forskjellig, mange meninger som at nattevakter i praksis egentlig ikke kunne ta omsorgdager siden den andre forelderen jo er hjemme på natt. Men vi må jo sove vi også :-)

Akkurat det jeg også tenkte. Ble bare så usikker, googlet, og da kom det opp så mye forskjellig, mange meninger som at nattevakter i praksis egentlig ikke kunne ta omsorgdager siden den andre forelderen jo er hjemme på natt. Men vi må jo sove vi også :)
Meninger er en ting - lov og rettigheter er noe annet. Ta sykt barn-dag med god samvittighet :)

Samboer tar sykt barn-dager i nattevaktsperioden også når jeg jobber dagvakt. Han jobber 3 eller 4 nattevakter på 12,5t i strekk, så ser på det som helt naturlig at han må få mulighet til å sove mellom vaktene :) og hvordan reglene generelt er ang omsorgsdager aner jeg ikke. Jeg jobber i det offentlige, og vi kan ta omsorgsdager fra dag 1. Egenmelding er fra uke 4 :)

Klart du skal sove etter nattevakt, går ikke det så må du bli hjemme. Her er også mannen hjemme om jeg er for syk til å ta meg av barna våre etter skole og barnehagen sin åpningstid.
Aldri hatt noe problemer om det og vi er også helt åpne om det med våre arbeidsgivere.
De som mener noe annet har vel aldri jobbet etter 16 noen gang i sitt liv ;)

Så mener jeg han har rett på omsorgsdagene så lenge han har hatt sammenhengende jobb, men der ville jeg tatt j hørt med arbeidsgiver for sikkerhetsskyld.

Back
Topp