omsorg

SpentDesembermor

Forelsket i forumet
jeg og barne far har ikke vært sammen verken før eller etter at vi fikk barn, så jeg har full omsorgsrett.
hvis han vill ta meg til retten or å få delt omsorg for dattere våres nå kan han da få delt omsorg, hvis jeg sier nei?
jeg fullammer heller ikke(lite melk) kan det ha neon betydning for retten, at hun kan være alene med far forde mor ikke ammer?
jeg lurer på dette forde jeg vill helst ha full omsorg for henne værtfall til hun er ett år. jeg vill ikke at hun skal bo to steder når hun er så liten som nå(8 uker)

hilsen meg:)

Vil barnefaren det selv?

Nei, delt retten har ikke lov til å dømme 50/50% samvær. Men delt foreldreansvar kan han få, noe som innebærer at dere begge to har rett og plikt til å ta store avgjørelser for barna som f.eks religion, om han eller hun skal få pass osv.. Det skal veldig mye til for at han IKKE får delt foreldeANSVAR!

Når det gjelder samvær vil det i deres tilfelle, med en datter på ikke 2 mnd engang, være vanlig at han har samvær noen få timer i slengen, kanskje 2-3 ganger i uka. Her vil det nok være lurt av deg å kanskje la de være litt alene i din leilighet mens du drar på butikken eller noe slikt, når du er trygg på at han klarer vet opp og ned på ungen..[:D] Når jenta blir større, kanskje et års tid, er det jo snakk om å utvide til overnattinger, og da er det jo veldig greit at de har fått vært en del alene og blitt kjent!;)

Kan jo legge til at alt dette forutsetter at han ikke er narkoman/voldelig eller på andre måter uskikket som far.. Utenom det har du som hovedforsørger et ansvar for at barnet får god kontakt med både mor og far, samtidig som du har plikt til å beskytte henne mot eventuelle farer.

Uansett så har du full omsorg til barnet blir 1 år. Frem til da skal far være sammen med barnet noen timer nå og da. Etter da vil det bli delt opp, hvis far ønsker å ha barnet sitt.

Back
Topp