omskolering? hvaskal jg velge? anbefaling? *lang*

Hilly77

Gift med forumet
jeg har fått påvist psoriasis leddgikt, altså jeg har ofte betente finger/ankel ledd og får kortisoninjeksoner (kortison sprøyte) derfor går jeg ofte til revmaavd. i sykh. for beh. Idag anbefalte legen at jeg kunne omskolere meg fra mitt nåværende yrke, og derfor satt hun på meg tilme hos sosionomen som skulle være behjelpelig med det praktiske o.l

jeg vet ikke hva jeg vil omskolere meg i/til[8|] jobber nå i offentlig helsesektor med en god del løft ( noe som er nå sterk frarådet for meg grunnet gikten) jeg er int. i farmasøyt utdannelsen (apotek, medisiner) har medisinkurs gjennom jobben, men er redd jeg ikke skal klære å catche " terminologi =ord og utrykk innenfor yrket på skolen..

ellers er jeg veldig int. i helse og forebyggende arb. innen helse og forøvrig ernæring... vet ikke helt hva jeg vil[&o]

hva vil du anbefale?

Ernæringsfysiolog? [:)]

ORIGINAL: TheGoodWife

Hva er du utdannet som i dag?

jeg har desverre ingen utdanning.. kun kursing gjennom jobben, innenfor helseomsorg

ORIGINAL: Hilly77

Hva er du utdannet som i dag?

jeg har desverre ingen utdanning.. kun kursing gjennom jobben, innenfor helseomsorg

Hva med helsesekretær da? Da tror jeg du har en del muligheter også. Eller ergoterapeut eller sosionom.

helsesekretær jah... hmm skal kanskje satse på det..

farmasøyt utdanningen er vel 5-6 årig? Nav gir kun støtte til 3 år, kan utvides til 4 år ved spesielle tilfeller- bare slik du er obs på det[:)] men reseptar er "bare" 3 årig høgskole, om du har studiekompetanse fra før, om ikke så er apoteker 3 år på videregående[:)]

får gå å tenke og gruble litt over helsesekretær faget og apotek-tekniker faget, er også veldig int. i farmakokinetikk, da jeg har vært gjennom farmakokinetikk kurs , siden vi gir med. til brukere..kanskje får jeg også godkjent generell studiekompetanse... har trossalt jobbet ca 10 år i askerkommune/helseomsorg

Ernæring synes jeg virker spenende. Veldig opptat av mat jeg da[8D]
Akupunktur. Kanskje litt vel alternativt for deg.
Hmm.. Lykke til med omskolerings valg[;)]

ORIGINAL: SnøEngel

ernæring er jeg også veldig interessert i egentlig, og litt mer enn gjennomsnittett.. kan samme leksa som ernæringsfysologene kan[8D]..men tror jeg må ta høyere utdanning enn 3 år på videregående, og det godkjenner nok ikke nav, så jeg for bare omskolere meg til en "gjennomsnitts" helsearbeider i et eller annet fag...

forresten takk for lykke ønskningen[:)][:D]

ORIGINAL: oktober2010mamma

farmasøyt utdanningen er vel 5-6 årig? Nav gir kun støtte til 3 år, kan utvides til 4 år ved spesielle tilfeller- bare slik du er obs på det[:)] men reseptar er "bare" 3 årig høgskole, om du har studiekompetanse fra før, om ikke så er apoteker 3 år på videregående[:)]

Apotektekniker er 3 år på vgs.

Apoteker er de som driver apoteket og de må ha gått 5 år på universitet.

Hilsen apoteker[:)]

ernæring er jeg også veldig interessert i egentlig, og litt mer enn gjennomsnittett.. kan samme leksa som ernæringsfysologene kan[8D]..men tror jeg må ta høyere utdanning enn 3 år på videregående, og det godkjenner nok ikke nav, så jeg for bare omskolere meg til en "gjennomsnitts" helsearbeider i et eller annet fag...

Hvorfor kun videregående? Forstår ikke den? Jeg har tatt utdaning på privat skole som kostet masse penger og der var det en elev som fikk alt dekket av nav.
Kjenner også en som fikk dekket IT utdaning. (personen hadde ingen videre utdannelse enn videregående men jobbet mange år i et helt annet felt. Ble skadet i jobb sammenheng.)

Hvorfor kun videregående? Forstår ikke den? Jeg har tatt utdaning på privat skole som kostet masse penger og der var det en elev som fikk alt dekket av nav.
Kjenner også en som fikk dekket IT utdaning. (personen hadde ingen videre utdannelse enn videregående men jobbet mange år i et helt annet felt. Ble skadet i jobb sammenheng.)

jeg tenker altså: om jeg tar først vgs =3 år og noe høyere utdanning alt fra 3 år og oppover blir dette fort 6år om ikke mer, vet ikke helt om nav dekker hele 6 år[&o][8|]og altså dette er minimum, og i bestefall... iverstefall kan man jo bruke opp mot 7-8år... er jo 33 .. blir kanskje ferdig utdannet til jeg er 40[:D][8D][8|]

jeg tenker altså: om jeg tar først vgs =3 år og noe høyere utdanning alt fra 3 år og oppover blir dette fort 6år om ikke mer, vet ikke helt om nav dekker hele 6 år[&o][8|]og altså dette er minimum, og i bestefall... iverstefall kan man jo bruke opp mot 7-8år... er jo 33 .. blir kanskje ferdig utdannet til jeg er 40[:D][8D][8|]

Mangler du vgs? Etter fylte 25 kan man på enkelte skoler komme inn uten generel studiekompetanse. Som dette her http://www.nki.no/Studier/Bachelorstudium-i-ernaeringsfysiologi?trackingurl=0fc816e9-51ae-4520-b3af-5555a9dda267&gclid=CNGWubHVk6UCFZI93godJ2OJIg

Sitert : Krav til forkunnskaper
Generell studiekompetanse. Søkere som er 25 år eller eldre og kan dokumentere realkompetanse, kan også søke. Det er en fordel med noe forkunnskap i matte og kjemi, disse tilbys også som korte kurs på nettet.

jeeezzz jeg og matte= kommer aldri overens, jeg skjønner bare ikke tall[8|] brøk, ligning o.l..og kjemi[8|] hva er det[X(] tror jeg skal styre unna det med tall... æsj blir bare dårlig på tanken av matte[X(][8|]husker lite /igenting fra grunnkurs handel og kontor fra VGS ( valgte feil linje den gangen ja[8|]))

Back
Topp