Omskjæring...

Alika

Betatt av forumet
Hva mener dere om omskjæring? Da snakker jeg ikke om å snippe vekk skam-leppene til jenter og sy igjen, men om forhuden til gutter.

Har blitt litt diskutert i min vennekrets. Faktisk flertallet er omskjært, og de er meget fornøyd!

Synes av egen erfaring[&:] at det ser penere ut og. Pluss at det er fordeler ved hygiene osv.

hmm..jeg er nok imot omskjæring jeg værtfall! Liker ikke noe som har med tvang å gjøre...

Synes at dette er en ting som er opp til hver enkelt og som regel er det knyttet til en religion.
Jeg hadde aldri vurdert det en gang.

Mvh
Eva

Har en kompis som er muslim. Han ble omskjært når han var baby. En som ble omskjært når han var 16. Fordi det var for trangt der. Og ett par stk som har gjort det senere fordi det var for mye der....

Hadde ikke tenkt på det før de alle var her på besøk og det ble spurt om jeg hadde tenkt på det.....

Men tenker som så, at hvis min pjokk blir relgiøs, så fikser han å komfirmere seg på eget intiativ. Hvis han ikke er fornøyd med forhuden sin, så fikser han det og. Får bare være og støtte hans valg, og passe på at han vet at han har valg...

ORIGINAL: mie83

vet om far og sønn som er omskjært pga trang forhud, så det er nok arvelig. kjærsten min har den fineste jeg har sett, men har jo en eks med for mye forhud kanskje jeg skal foreslå en omskjæring til han.. tror ikke han vet selv at han har for mye..

hehehehe [:D]

Jeg har ikke noe imot omskjæring så lenge det gjøres på sykehuset...Det er hygenisk og pent å¨se på faktisk. Ynsgtemann her i huset må nok gjennom en slik operasjon pga trang forhud og han sier at det er flere i klassen hans som har gjort det samme,hehe, så det er ikke noe flaut over det lenger. En gutt i klassen min på barneskolen ble mye mobbet pga det[:'(]

ORIGINAL: Nallepu

Jeg har ikke noe imot omskjæring så lenge det gjøres på sykehuset...Det er hygenisk og pent å¨se på faktisk.

Signerer!

Har aldri sett en omskjært en, jeg..... Men synes ikke at det skal gjøres uten at det er en medisinsk grunn til det. Og dersom det er fordi det er PENT, ja da kan de jo vente til de er voksne og kan bedømme dette selv. Og de i andre miljøer som blir omskåret, må vel gjennom dette uten bedøvelse??? Hvem vil gjøre noe slikt mot sitt barn, da?

Jeg har også hørt mange historier om at dette gjøres hjmme uten bedøvelse. Og detter er jeg helt i mot. Og dette er helt grusomt.

Men uansett så hvorfor gjøre dette med et barn?

ORIGINAL: toveli6

Syns ikke om omskjæring i det hele tatt når det kommer til religionen deres.... (da blir diskusjonen om hull i øra eller ikke veldig liten...) De små barna der kan jo heller ikke bestemme om de vil eller ikke!!
Og der hører du stadig om at de gjør det i skjul og uten badøvelse...[:'(][>:][>:][:'(]
Ellers de som er voksne får gjøre som de vil.....uansett grunn!! [:)]

Ja, med bare en bit sløvt knust glass.. HELT sinnsykt altså!

Visst noen av mine barn blir plaget med trang forhud, vil jeg selvfølgelig at de skal få fjernet det.. Det er jo utrulig smertefullt når det blir for trangt der!

Men det å putte hull i øra på babyer er jo en forfenglighets-greie det og... Selv om det kanskje ikke er så drastisk.

Har ingen mening om det er rett eller galt. De fleste som er omskjært, eller fått hull i øra som babyer, husker det ikke som no traumatisk. De husker det rett og slett ikke.

Jeg har ikke noe i mot omskjæring så lenge det gjøres av kvalifisert personlae i hygieniske omgivelser..altså at det ikke er noen fare for smerter eller komplikasjoner.

Finnes gode grunner for både å omskjære og å ikke gjøre det. Religion/tradisjon og plagsomt trang forhud er noen argumenter for. Det er faktisk forsket på at kvinner som har en partner som er omskjært har mindre fare for å få livmorhalskreft enn kvinner med uomskjærte menn. Det har visst noe med bakteriene som samler seg under forhuden å gjøre.

Jeg velger ikke omskjæring av mine guttebarn hvs det ikke er medisinske grunner for at de bør det. Og omskjæring av jenter er HELT uaktuelt!

M

min sønn er omskjært og gått veldig fint det [:)] vi var hos legen ifjor for å sjekke litt på den, og han sa det var den beste han noengang hadde sett. han hadde aldri sett noen som hadde gjort enn så bra jobb før [:)] jeg valgte at min sønn skulle bli omskjært en stund før han ble født, pga faren hans er muslim og jeg synes det virker mer hygienisk. sønnen min er idag snart 6 år, og har det kjempefint. jeg tror heller ikke han kommer til å ha noe problemer med dette når han blir eldre. er mange som er blitt omskjærte, og han kjenner selv til flere som er det. han vet han har klipt tissen og at det har pappaen hans også. synes det er opptil enhver hva en velger, og behøver ikke ha noe med religion å gjøre for det. [:D] syns du skal gjøre det du føler er best. klemmer

Tenk så stygt gjort å begynne å tukle med guttens kroppsdeler. Man skal være fornøyd med babyen sin, og ikke begynne med kirurkiske inngrep bare for at mor og far synes det ser pent ut. La gutten få bestemme dette selv når han blir stor nok spør du meg.

Omskjæring av gutter (og vi er enige om at dette er temaet og ikke full omskjæring av pikebarn uten bedøvelse og med barberkniv) er noe som er vanlig i store deler av verden og ikke noe som bare er knyttet til EN bestemt religion. De aller fleste jødiske og muslimske menn over hele verden er omskjærte, i tillegg blir de fleste i USA omskjærte, dette er snakk om hvite, kristne mennesker.

Jeg har ingenting i mot at menn/gutter blir omskjærte under hygieniske forhold på sykehus. Dette er noe man fullt lovlig kan gjøre på norske sykehus også. Hvis vi noen gang kommer til å få en gutt så blir han omskjært i likhet med sin far, sin farfar, sin farfars far, onkel, fetter etc.

Bare så det er sagt så fungerer min mann alldeles ypperlig!

Er litt enig med deg der. De som ikke er omskjærte er jo ikke uhygeniske fordi. Gjelder vel bare og vaske seg og det gjør jo de fleste mennesker. Er jo født slik,så det r jo ikke akkurat skadelig,så lenge den ikke er for trang og slik da.

Back
Topp