Omskjæring av penis

jafris

Glad i forumet
Er det noen her inne som vudere uten at det er relgiøst eller tradisjons grunn (som jøder eller muslimer) å omskjære sønnen sin?

Har lest mye om det og det er mange gode grunner for og imot.
Den mest vanlig for imot som jeg fagelig har funnet er at barn bør få velge selv. Men med å døpe eller gjøre andre slike ting tar man jo oxo bort barnets valg?

Som barnepleier har jg sett noen små gutter slite en del m forhuden der foreldre ikke har vært flinke til å trekke forhuden tilbake (løsne den) Men det gjelder jo veldig få. Samtidig som ny forsning viser en sammenheng mellom bakterie bak forhuden og kvinners underlives plager.  
Hygenisk sett er det mer renslig å være omskjært. Men det er så lite sosialt akseptert her i norge. Mens eks usa er mer en halvparten av alle menn omskjært.

Andre som har meninger om emnet?

Hmmm, det har jeg faktisk ikke tenkt på... Men så lenge det ikke er noe problemer, så vil vi nok  la gutten være som han er skapt![:)] Så kan han velge selv når han blir eldre!

Uff, blir ikke noe omsjæring her. det får *han* velge selv om han ønsker det. vis det blir en gutt i det hele tatt da[:)]

Ikke pokker!

(med mindre det er medisinske grunner da)
Syns poden skal få bestemme slikt selv[:)]

ORIGINAL: jafris

Er det noen her inne som vudere uten at det er relgiøst eller tradisjons grunn (som jøder eller muslimer) å omskjære sønnen sin?

Har lest mye om det og det er mange gode grunner for og imot.
Den mest vanlig for imot som jeg fagelig har funnet er at barn bør få velge selv. Men med å døpe eller gjøre andre slike ting tar man jo oxo bort barnets valg?

Som barnepleier har jg sett noen små gutter slite en del m forhuden der foreldre ikke har vært flinke til å trekke forhuden tilbake (løsne den) Men det gjelder jo veldig få. Samtidig som ny forsning viser en sammenheng mellom bakterie bak forhuden og kvinners underlives plager.  
Hygenisk sett er det mer renslig å være omskjært. Men det er så lite sosialt akseptert her i norge. Mens eks usa er mer en halvparten av alle menn omskjært.

Andre som har meninger om emnet?

Men du SKAL da ikke trekke forhuden tilbake før gutten kan gjøre det selv?[:@][:@][:@] Det gjør jo vondt for barnet. Og så lenge du lærer gutten å vaske tissen godt er det ikke mer renslig?

Har du link til den forskningen med underlivsplager?[8|][8|][8|]

Nei og nei! Får vi en gutt eller flere noen gang, skal de nok lære å vaske seg skikkelig både her og der! [:)]
Dersom forhuden ikke tjente til noen funksjon skulle man jo tro at seleksjon hadde favorisert for de mannfolka som hadde mindre gjennom hundretusenvis av år med evolusjon?! Synes det blir feil å trekke inn diskusjoner om hygiene her i allefall.

Er det rent medisinske grunner til det stiller kanskje saken seg annerledes.. men anatomiske inngrep kan du da ikke mene skal likestilles med dåp eller annet papirarbeid?!! -Forøvrig blir ingen av barna våre døpt med mindre de velger å gjøre det selv heller! (sorry svigermor... [;)])

ORIGINAL: Mamma å Martine

ORIGINAL: Seadragn

Uff, blir ikke noe omsjæring her. det får *han* velge selv om han ønsker det. vis det blir en gutt i det hele tatt da[:)]

Sign!!!

Blir jo litt feil å sammenligne dåp med omskjæring synes jeg, da men faktisk kan melde seg ut av statskirken når man blir stor nok til å velge. Så man vil jo allikevel ha muligheten til å ta et valg i den settingen. Et inngrep får man aldri få gjort om på.

Skulle akkuratt til å skrive det samme selv!

jeg ser ingen god grunn til at det skal gjøres... mange påpeker hygiene som en grunn, men det er også tilfelle at mange menn som er omskjært har problemer fordi det er ekstra ømtålig og lett å få skader på et ubeskyttet penishode... nei, jeg lar barnet være slik naturen skapte det, med mindre det er ting som kan være til sjenanse eller plage for han/henne selvsagt

Nei. Jeg liker ikke omskjæringav barn. Hvis det er noe de ønsker når di blir eldre så er det de sitt valg. Er det i det hele tatt lov å gjøre det i norge?

Sign!!!

Blir jo litt feil å sammenligne dåp med omskjæring synes jeg, da man faktisk kan melde seg ut av statskirken når man blir stor nok til å velge. Så man vil jo allikevel ha muligheten til å ta et valg i den settingen. Et inngrep får man aldri få gjort om på.

Dette er jeg helt enig i[:)]

Først, ja så klart d r lov i norge[:D]
D r mange norske menn som er omskjært av div. grunner. Men d r best å gjøre d innen barnet r 2 mnd, så de gror fort.

Og som foreldre skal man dra forhuden tilbake på babyer for å vaske penisen, ellers så blir den jo ikke ren og man kan få innfeksjoner.

Jg skal sjekke om jg finner noen av de artikklene jg har lest. D r lenge siden jg tok avgjørelsen om å sannsyneligvis omskjære sønnen min, så jg har ikke lest noe om d på en stund. Og det er egentlig samme.  Jg hadde bare lyst å høre hva andre mente om temaen. Men d var en show om temaet på legene på fem her om dagen og oprah med DR. Oz . Der de snakker om fordeler og ulemper.

Jg har hatt problemer m denne type bakterien HPV (Humant papillomavirus) jg snakker om, så jg vet d stemmer for iallefall noen av oss.

Jg satte ikke omskjæring sidestilt m dåp. Men jg prøvde å si at grunnen mange legger som grunn til at d r så grusomt, r at barna ikke får velge selv. så jg bare kasta ut infoen her.[:)]
Vi alle prøver å forme barna våre i den retningen som vi ønsker, uansett måte vi gjør d på.
Og renslighet er viktig uansett[:D]
Har eks, jobbet i barnehage og sett små gutter slite litt m vondt pga stram forhud. så synes bare d r rart vi r så veldig imot d her i norge som forebygging.

Men alle har lov til sine meninger[:D]

Litt standar info http://en.wikipedia.org/wiki/Circumcision

Først, ja så klart d r lov i norge[:D]
D r mange norske menn som er omskjært av div. grunner. Men d r best å gjøre d innen barnet r 2 mnd, så de gror fort.

Og som foreldre skal man dra forhuden tilbake på babyer for å vaske penisen, ellers så blir den jo ikke ren og man kan få innfeksjoner.

Jg skal sjekke om jg finner noen av de artikklene jg har lest. D r lenge siden jg tok avgjørelsen om å sannsyneligvis omskjære sønnen min, så jg har ikke lest noe om d på en stund. Og det er egentlig samme.  Jg hadde bare lyst å høre hva andre mente om temaen. Men d var en show om temaet på legene på fem her om dagen og oprah med DR. Oz . Der de snakker om fordeler og ulemper.

Jg har hatt problemer m denne type bakterien HPV (Humant papillomavirus) jg snakker om, så jg vet d stemmer for iallefall noen av oss.

Jg satte ikke omskjæring sidestilt m dåp. Men jg prøvde å si at grunnen mange legger som grunn til at d r så grusomt, r at barna ikke får velge selv. så jg bare kasta ut infoen her.[:)]
Vi alle prøver å forme barna våre i den retningen som vi ønsker, uansett måte vi gjør d på.
Og renslighet er viktig uansett[:D]
Har eks, jobbet i barnehage og sett små gutter slite litt m vondt pga stram forhud. så synes bare d r rart vi r så veldig imot d her i norge som forebygging.

Men alle har lov til sine meninger[:D]

Det skal du alldeles IKKE gjøre!

ORIGINAL: *Høna*

Sign!!!

Blir jo litt feil å sammenligne dåp med omskjæring synes jeg, da men faktisk kan melde seg ut av statskirken når man blir stor nok til å velge. Så man vil jo allikevel ha muligheten til å ta et valg i den settingen. Et inngrep får man aldri få gjort om på.

Skulle akkuratt til å skrive det samme selv!

okay, som barnepleier har vi lært d[:D] Men som sagt lenge siden jg gikk ut av skolen, så mulig ting har endret seg.
Jeg sjekket opp og jordmødre har gått bort i fra å be foreldre dra forhuden tilbake på babyer. Det skal gå naturen vei nå[:D] Vet ikke om d har noe å si med at d ser ut som vi har flere gutter med for trang forhuds problemer enn tidligere eller ikke. men ingen fast statistikk på det utgitt ennå som jg finner..

okay, som barnepleier har vi lært d[:D] Men som sagt lenge siden jg gikk ut av skolen, så mulig ting har endret seg.
Jeg sjekket opp og jordmødre har gått bort i fra å be foreldre dra forhuden tilbake på babyer. Det skal gå naturen vei nå[:D] Vet ikke om d har noe å si med at d ser ut som vi har flere gutter med for trang forhuds problemer enn tidligere eller ikke. men ingen fast statistikk på det utgitt ennå som jg finner..

Hvor lenge siden er du gikk på skolen da?

Jge har hørt leeenge at man ikke skal dra forhuden tilbake, og jeg er bare 21, så må no ha vært ei stund siden dei sa ditte da?[8D]

Jeg trur ikke at å dra tilbake forhuda og trang forhud har noen sammenheng, det er da smertefult og kan gjøre skade hvis du drar tilbake forhuda til en unge..

ORIGINAL: GitteLen

Jge har hørt leeenge at man ikke skal dra forhuden tilbake, og jeg er bare 21, så må no ha vært ei stund siden dei sa ditte da?[8D]

Jeg trur ikke at å dra tilbake forhuda og trang forhud har noen sammenheng, det er da smertefult og kan gjøre skade hvis du drar tilbake forhuda til en unge..

hehe, jg gikk ut i 1997, så ja d r en stund siden[:D] Ordentlig voksen jg skjønner du..
Sjekket akkurat opp, de har sluttet m å dra forhuden tilbake på babyer, men d r ikke mer enn ca 10 år siden de begynte m d. Skulle ha sjekket d før jg skrev d, tenkte ikke over at ting forandres seg m barne oppdragelse[:)] men rettet mg selv opp på d punktet.

hehe, jg gikk ut i 1997, så ja d r en stund siden[:D] Ordentlig voksen jg skjønner du..
Sjekket akkurat opp, de har sluttet m å dra forhuden tilbake på babyer, men d r ikke mer enn ca 10 år siden de begynte m d. Skulle ha sjekket d før jg skrev d, tenkte ikke over at ting forandres seg m barne oppdragelse[:)] men rettet mg selv opp på d punktet.

Helt greit[;)] Er bare late voksen jeg da[:D][:D][8D]

Helt greit[;)] Er bare late voksen jeg da[:D][:D][8D]

hehe nei da, ville bare ikke kalle mg selv for gammel, synes ordentlig voksen passet bedre[;)]

Jeg håper for all del dere har tenkt å bruke lokalbedøvelse jafris.... [&:]

Litt mer generell info om omskjæring av gutter kan dere lese i en kronikk skrevet i Tidsskrift for Den norske legeforening:
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=472266

Jeg innser at det ikke er mulig å overbevise noen som allerede har bestemt seg, men jeg vil trekke frem noen punkter fra kronikken.. Til ettertanke.. :

Det er ikke påvist noen sikker medisinsk nytteverdi av omskjæring.

Det er et etisk dilemma å operere friske gutter. Både barneloven og FNs barnekonvensjon setter strenge krav til inngrep på barn når det ikke er helsemessig nødvendig (13, 14). I FNs barnekonvensjon artikkel 19 forutsettes det at barnet skal ”beskyttes mot alle former for fysisk eller psykisk vold eller overgrep”. Norge har sluttet seg til denne konvensjonen. Omskjæring er en ikke ubetydelig ytre vold mot guttene.

Ferske undersøkelser har vist at nyfødte reagerer på lave smertestimuli med økt hjerterytme, økt respirasjonsfrekvens og økt forbruk av oksygen (lavere oksygenmetning). Noen barn opplever langvarige negative effekter av lav smertepåvirkning, med forlenget forandring i stresshormonnivå, immunologiske reaksjoner og stress. Det er vist at omskjæring uten smertelindring kan ha langvarige negative effekter, med hypersensitivitet overfor smerter senere, og det kan til og med påvirke mor-barn-relasjonen (15). Disse ferske opplysningene taler for at det er uetisk og inhumant å foreta omskjæring av nyfødte uten adekvat bedøvelse (lokalbedøvelse). I USA så vel som i Sverige er det økende motstand mot rituelle omskjæringer (5, 16), og det er samme tendens i Norge.

I USA har andelen barn som omskjæres sunket fra 90 % til 60 % på én generasjon. I Sverige er det vedtatt en lov som krever at omskjæring bare kan foretas på gutter under to måneder, og at lokalbedøvelse må utføres av autorisert lege eller sykepleier (16, 17). Den praksisen som er dokumentert i to fylker i Norge, og som kan være representativ for praksisen ved andre norske sykehus, er ikke i overensstemmelse med barneloven eller FNs barnekonvensjon artikkel 19. Det kan være problematisk å finne ut hva ungguttene selv ønsker forut for en omskjæring, både fordi de har en begrenset kunnskap om nytteeffekt og bivirkninger, og fordi de ennå ikke har en selvstendig voksen tenkemåte. Ut fra § 31 og § 33 i barneloven (13) bør denne informasjonsdelen vektlegges mer, noe som krever tid og innlevelse (5).

Back
Topp