Omringet av alt jeg ikke kan ha!

Gull Lilje

Flørter med forumet
Juli13-jentene
Etter jeg ble gravid føler jeg at jeg har vært omringet av ALT jeg ikke kan ha nå lenger. Èn ting spesielt: spekemat! Jeg ELSKER spekemat, men nå som jeg er gravid kan jeg ikka ha det :(
Vi har hatt spekemat-fest på jobb, da måtte jeg skjule at jeg ikke spiste det, men det var forsåvidt lett, de vet jo ikke at jeg elsker spekemat. I går derimot hadde jeg en større utfordring, da var jeg hjemme hos foreldrene mine og de vet jeg elsker spekemat, spesielt fenalår! De hadde vært ute å handlet og laget spekemat-lunsj og når jeg skulle gå hjem fikk jeg med meg et helt fenalår de hadde kjøpt til meg!! Må bare si at det er tortur å kjenne lukta hjemme og se at kjæresten kan spise så mye han vil :( Jeg vil også ha!!

Noen andre som føler seg omringet av alt de ikke kan ha ? :anyone

Desverre kan jeg ike si jeg gjør det.
Jeg synes det er veldig godt med spekemat, men vi har heldigvis ikke handlet det inn til jul enda.
Ellers er det vel salami og spekepølse jeg smører på matpakka til snuppa, men jeg kjenner ikke noe savn etter det enda....
Føler veldig med deg, ikke greit å føle du blir omringet av noe du ikke kan få :(

Jeg er den oppfatningen at hvis det er ferskt, går det an å spise det. Vi bor i norge, og vi lager/selger ikke dårlig mat. Men alt med måte. Kan man unngå, så unngår man.. Men blir man bedt på slikt lunch som du ble, hadde jeg spist..

kan man ikke spise salami??

Salami går under spekemat, så hvis man skal følge alle råd og leger, man kan man ikke spise salami.. :/
Men jeg spiser det om jeg har lyst på det! :)

Uff, kjedelig å være omringet av mat du ikke kan spise.
Jeg liker ikke spekemat eller spennende oster, så jeg slipper å tenke på det. Forrige helg ble jeg servert rakfisk til forrett, men jeg sa bare at jeg ikke likte det, så jeg slapp å lyve. Hvem liker egentlig rakfisk? :eek:
Det har sine fordeler å være kresen... :)

Uff, kjedelig å være omringet av mat du ikke kan spise.
Jeg liker ikke spekemat eller spennende oster, så jeg slipper å tenke på det. Forrige helg ble jeg servert rakfisk til forrett, men jeg sa bare at jeg ikke likte det, så jeg slapp å lyve. Hvem liker egentlig rakfisk? :eek:
Det har sine fordeler å være kresen... :)
Hihi.
Jeg er selv ganske så kresen.
Men salami og spekemat liker jeg.
Det er ikke så ofte vi spiser det, så det blir ikke noe stort savn :)

Man kan spise det hvis man fryser det først mener jeg... Jeg har tenkt å fryse litt spekemat, for å spise det. Det er noe med at toxoplasmosebakterien dør ved frysing.

her fryser jeg ned spekemat og spiser det når jeg vil ;) husk det skal være nedfrosset i 2 døgn minst!

Åja, jeg er så enig!!
Jeg var på fest i går... Måtte jo fortelle venninnen min at jeg er gravid.. så hun kunne hjelpe meg å skjule! Det var en svær bursdagsfest med masse drinker... så hun måtte lage likt til meg, men uten alkohol. artig =)
Det var vanskelig! Det er vanskelig å ikke kunne kose seg med en røyk på fest...
Det er vondt å se mannen drikke deilig rødvin til biffen. Jeg sitter der med vannglasset da!

Så var det jo denne spekematen det bugnet over i går... Jeg visste faktisk ikke jeg ikke kunne spise det, så jeg hadde tatt et par biter, og mens jeg skal til å ta en bit til kommer venninna mi å snapper den ut av hendene mine og roper NEEEEEIIII!!!! hahaha
Ikke kan man spise scampi heller.

Ja, jeg synes det er vanskelig, skulle gjerne hatt et par glass vin i helgen med en røyk... men ville jo selvsagt aldri vært så slem og egoistisk... Blir kvalm av tanken.... Man klarer jo 9 mnd uten vin, scampi og spekemat når man tenker på det lille fantastiske mennesket som vokser inni deg =)

Jeg er den oppfatningen at hvis det er ferskt, går det an å spise det. Vi bor i norge, og vi lager/selger ikke dårlig mat. Men alt med måte. Kan man unngå, så unngår man.. Men blir man bedt på slikt lunch som du ble, hadde jeg spist..

Jeg har også samme oppfattning. Lurer på hvordan det gikk bra med oss, hvis det skal være så utrolig farlig, for mammaen min spiste alt av mat og røyket tilogmed med alle mine søsken inkludert meg i magen.

Jeg spiste spekemat sist og gjør det vist denne gangen å. Brie også... Er av den oppfatning at ting er trygt i norge. Hadde inke spist dette utenlands da.

Jeg visste ikke at man kunne fryse spekemat i 48 timer også spise det.
Hvor lenge holder det da etter opptining? Samme dagen, eller bare i noen timer...?? Hadde vært deilig å kunne unne seg noe spekemat i jula :-)

Dette er ment som og opplyse, ikke belære! Jeg bryr meg ikke om hva andre velger å gjøre, men hentet informasjon fra matportalen for å opplyse, da det virker som at mange her er usikker på hva som kan spises;
Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først?

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.

For å svare på tråden: ;)
Jeg merker det hittil bare med fenalår. ALLTID lyst på noe salt, og mannen og mine foreldre spiser fenalår til den store gullmedalje! Hehe! Jeg følger matportalens annbefalinger og holder meg unna det som gravide ikke skal spise. Hittil bare fenalår jeg kunne tenkt meg! Løst det med å ha kaldt pinnekjøtt på skiva, synes det er nyyyydelig! :)

Vin, spesielle oster og slikt, har jeg ikke lyst på nå anyway! :)

PS: scampi kan vi spise!

Jeg har også samme oppfattning. Lurer på hvordan det gikk bra med oss, hvis det skal være så utrolig farlig, for mammaen min spiste alt av mat og røyket tilogmed med alle mine søsken inkludert meg i magen.

Ja, ikke sant.. men så er det viktig å komme på at de var en del død fødseler og krybbedød også den gangen, som aldri ble "oppklart", men som idag kunne ha blitt det.. men som jeg sa, vi bor i Norge, vi lager/selger ikke dårlig mat. Å alt med måte!

For å svare på tråden: ;)
Jeg merker det hittil bare med fenalår. ALLTID lyst på noe salt, og mannen og mine foreldre spiser fenalår til den store gullmedalje! Hehe! Jeg følger matportalens annbefalinger og holder meg unna det som gravide ikke skal spise. Hittil bare fenalår jeg kunne tenkt meg! Løst det med å ha kaldt pinnekjøtt på skiva, synes det er nyyyydelig! :)

Vin, spesielle oster og slikt, har jeg ikke lyst på nå anyway! :)

PS: scampi kan vi spise!

Hehe..hjemme hos oss også spises det MYE av fenalår, bare for å gi deg et bilde så klarte jeg og typen (alene) å spise oss gjennom 3(!!) hele fenalår i fjor desember, og det var FØR jul..hehe. Var godt med den oppklaringen din, for jeg hadde også hørt det med fryst spekemat, men da holder jeg meg like så godt unna ;)

Back
Topp