Omplassere katten min? :(

Kakkelhøns

Glad i forumet
Mailykke 2018
Augustbarna 2021
Vi har hatt katt i 6 år. En sær rasekatt med diva personlighet! Siden vi bor i blokk er hun innekatt, men vi har brukt å gå tur med henne nesten hver dag i bånd :hilarious:

Hun er ikke en kosekatt, og ligger skjelden på fanget. Det er bare noen få utvalgte som får ta i henne, resten biter hun etter.

Hun er nektet inngang til soverommet, fordi hun tisser i sengen, på dyner og laken. (Ellers er hun stueren, helt merkelig) Vi må derfor alltid ha døren lukket til soverommene.

Etter at vi fikk baby har jeg merket hvor lite overskudd jeg har til katten. Hun vil gå tur hver dag så hun går rundt å mjauer, mens jeg må ta meg av baby. Jeg har dårlig samvittighet fordi hun blir nedprioritert, men barnet må jo komme først. Jeg har derfor tenkt at det beste for katten ville vært å bo en plass som vil gi henne det hun trenger, der hun kan gå inn og ut som hun vil.

En annen ting er at katten ikke liker barn! Nå er babyen min så liten at hun lett overser den, og holder seg på avstand. Men større barn liker hun IKKE! Hun har enda ikke klort eller bitt noen, men jeg er jo redd for at det skal skje når ungen vår blir eldre og mer vill. Dessuten blir det mer og mer vanskelig å holde soveromsdørene igjen når barnet klarer å åpne de selv. Jeg har vokst opp med katt selv, og jeg hadde ønsket det samme for mitt barn, men jeg kan ikke se for meg at de blir å ha et godt forhold seg imellom:crybaby2

Det er fryktelig vanskelig dette. Jeg er jo utrolig glad i katten på tross av alt dette, bare å tenke på å omplassere henne gir meg tårer i øynene og klump i halsen :crybaby2
Hun er jo heller ikke en lett katt å gi bort heller. Jeg aner bare ikke hva vi skal gjøre. Hva tenker dere?
 
Hvorfor kan du ikke lenger gå tur med henne? Legge ungen i vogna å trille tur? Her må også dører igjen pga dyr, men det blir en vane for barna det også. De må lære seg at slik er det. Katten vil jo bare unngå barnet, svært få katter som er trygge på små barn.
Dette er så klart ditt valg, men jeg ville prøvd å løse mine problemer med det først. Veldig mange dyr som bli omplassert fordi man får barn, jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor[emoji4]
 
Vi går fortsatt turer med henne. Men det er jo ikke alltid vi har tid å gå så lange turer med henne som hun selv vil. Jeg tenker også på hva som er best for katten, at hun kunne hatt et bedre liv om hun fikk være ute så mye hun ønsket og i et hjem uten barn. :(
 
Her har vi også ei diva som er innekatt, får gå ut på balkongen da men vi går heller ikke tur med henne for hun hater bånd.

Har også ting hun tisser på om vi ikke er forsiktige slik som treningensbaggen til mannen, hun liker generelt ikke folk og før vi fikk barn så sprang hun langt unna alle barn!

Men til tross for det aksepterer hun våre barn, eldste på 6 går hun gjerne etter, yngste på snart to kan hun tvilsomt gå til men går ikke om han kommer til henne. Har ikke prøvd å klore dem eller bite dem overraskende nok for de har ikke hvert spesielt snille.

Jeg ville ventet å sett hvordan det går, kan hende hun overrasker deg [emoji4]
 
Vi hadde en siameser som tisset i sengen. Gjerne når den var fornærmet. Vet ikke om det er lett å omplassere slike sære dyr? Vi valgte å avlive den tilslutt, men da var den også ingen ungkatt lenger akkurat.
 
Ville nok ventet for å se. Dyr kan overraske deg. Uansett hva slags dyr så er de forskjellige de også med sine personligheter. Av alle dyrene rundt i familien vår så er den vi trudde skulle elske barna aggressiv og den vi trudde skulle hatt dem den som setter seg på fanget dems fra de var babyer. Så helt omvendt av hva vi trudde. Vi har selv bare burdyr så de er litt lettere å håndtere sånn sett. Men ikke lett å få skiftet på dem med små babyer som skal ha mat til alle døgnets tider. Men gikk det også. Nå er yngste 2.5 år og alle dyrene er som de reagerte når eldste var liten baby. Så jeg tenker vel heller at det kan gå bra.
 
Jeg ser jo tankegangen din. Men samtidig så ser jeg at du bare ser utfordringer og ikke løsninger. Vi har 3 katter, 1 er innekatt og 2 er utekatt. Vi har 2 barn, og dyra har ikke tilgang til soverommene. Og innekatta vår er gammel og sær, liker ikke unger, men hun klorer ikke med mindre hun blir angrepet. Katter skygger banen isteden for å gå til angrep, angrep er oftest siste utvei. (Med unntak om katten har et mentalt problem, det finnes men da skulle hun alt ha angrepet noen)
Kan du ikke få noen til å gå tur med katten da? Sånn som hundeluftere gjør, faste dager i uka f.eks. å så går du med barnevogn andre dager.

Jeg ser utfordringen, men jeg ser også en katt som blir veeeldig vanskelig og finne et nytt hjem til som klarer å gi henne det hun trenger. Markedet er stappfullt av katter som har særskilte behov og krav, og de sliter med å få hjem desverre.. men prøv å se muligheter til løsninger og ikke utfordringene. Katta dør ikke om den må være inne noen dager mer enn vanlig. Er det ikke mulig og gå, så er det ikke det. Lykke til
 
Hvor gammelt er barnet ditt? Husk at ting går seg ofte til med tiden❤️
 
Katten vil vokse opp med barnet, så det kan gå seg til.
Men om du kjenner det blir for mye pes med katten går det fint an å gi den bort til noen som vil ha den.
Katten vil få det like bra hos andre også om det er det du føler for.
Jeg vet hvertfall hva jeg har villet gjort
 
Skal du ha flere barn? Isåfall vil det samme problemet dukke opp når barn nr 2 kommer. Og da i enda større grad siden et barn krever mye mer enn en katt. Du må nok bare gå den turen. Evt sende hun på ferie for en periode til beibitida roer seg
 
Vi har en omplaseringskatt som er oppvokst som villkatt, vi var veldig bekymret for hvordan han ville reagere på et nytt familiemedlem da de eneste menneskene han likte var jeg og mannen(samt min søster), de er nå blitt kjempegode venner! Han unngår fremdeles andre som ikke tilhører huset, men katter er utrolig tilpasningsdyktige, så gi det en stund før du bestemmer deg!
 
Vi har hatt katt i 6 år. En sær rasekatt med diva personlighet! Siden vi bor i blokk er hun innekatt, men vi har brukt å gå tur med henne nesten hver dag i bånd :hilarious:

Hun er ikke en kosekatt, og ligger skjelden på fanget. Det er bare noen få utvalgte som får ta i henne, resten biter hun etter.

Hun er nektet inngang til soverommet, fordi hun tisser i sengen, på dyner og laken. (Ellers er hun stueren, helt merkelig) Vi må derfor alltid ha døren lukket til soverommene.

Etter at vi fikk baby har jeg merket hvor lite overskudd jeg har til katten. Hun vil gå tur hver dag så hun går rundt å mjauer, mens jeg må ta meg av baby. Jeg har dårlig samvittighet fordi hun blir nedprioritert, men barnet må jo komme først. Jeg har derfor tenkt at det beste for katten ville vært å bo en plass som vil gi henne det hun trenger, der hun kan gå inn og ut som hun vil.

En annen ting er at katten ikke liker barn! Nå er babyen min så liten at hun lett overser den, og holder seg på avstand. Men større barn liker hun IKKE! Hun har enda ikke klort eller bitt noen, men jeg er jo redd for at det skal skje når ungen vår blir eldre og mer vill. Dessuten blir det mer og mer vanskelig å holde soveromsdørene igjen når barnet klarer å åpne de selv. Jeg har vokst opp med katt selv, og jeg hadde ønsket det samme for mitt barn, men jeg kan ikke se for meg at de blir å ha et godt forhold seg imellom:crybaby2

Det er fryktelig vanskelig dette. Jeg er jo utrolig glad i katten på tross av alt dette, bare å tenke på å omplassere henne gir meg tårer i øynene og klump i halsen :crybaby2
Hun er jo heller ikke en lett katt å gi bort heller. Jeg aner bare ikke hva vi skal gjøre. Hva tenker dere?
At du ikke har så mye tid er vel kanskje bare for en periode? Mye som kan gå seg til som andre også skriver :) Vi har også katt, en gammel mann, og han mistrives mye inne etter babyen lærte å krype.. Hun klyper, slår, hyler og river i han.. Må passe på hele tiden når han er inne slik at hun ikke får tak i ham. Ikke går han bort heller før han får vondt.. Katten er ikke glad i folk eller barn, og har alltid vært mest ute, men det er vinter snart og han er gammel.. Er inne etter hun har lagt seg da. Ser frem til hun blir større og forstår at hun ikkr skal plage..
Skulle vært midlertidige fosterhjem hos noen snille pensjonister uten barnebarn for katter som må bo sammen med småbarn.. :bag:
 
Back
Topp