omplassere eller avlive hund??

**Moonlight**

Forumet er livet
Først av alt,her er ingen ting bestemt,så vennligs ikke hogg hodet av meg for at dette vurderes.
Men etter at vi fikk barn nr 2 og jeg har begynt å jobbe i en større stilling så føler jeg at vi får for lite tid til hunden vår[:(]Går med konstant dårlig samvittighet ovenfor han(når vi fikk han jobbet jeg kun 40%stilling så derfor vi valgte å få hund.Man vet jo at livsstilen kan forandre seg,men man kan jo aldri vite når i livet det skjer.

Vi kan gi han bort/selge billig,men så er jeg litt ego og tenker at "tenk om han ikke får det bra hos noen andre" tenk om han kommer til å lide av savn etter oss" osv osv.Det gjør det fryktelig vondt å tenke på....

Alternativet er å avlive han.
Han er 7 år gammel,blandingshund.Gjennomsnittsalderen på den ene rasen er 8 år,den andre er litt høyere.
Han sliter mye med stølhet,etter vi har gått turer så halter han endel(tok røntgen av han som liten etersom ei ville ha valper med han,fikk da påvist svak grad av AD)

Han sliter også med gjenatte ørebetennelser flere ganger i året,som koster 4-5 tusen ofte,alt etter hva de gjør.må dopes ned osv. Div.hudbetennelser har han også hatt.(og vi har prøvd det meste av for som anbefales)

I tilegg er han stresset og noe nervøs,og det har han vært gjennom hele livet,selv da vi ikke hadde barn og vi gikk masse turer osv.Spiser det han kommer over av sokker,leker osv.(det har han også gjort hele livet)

Så,hva ville dere valgt om dere måtte ta et valg her??
og vær så snill,ikke hogg hodet av meg for tankene mine,greit dere kan komme med ærlige svar,men trenger ikke være spydige[;)]

Men må legge til at han er verdens snilleste med ungene da[:)]

Jeg ville enten ha gjort alt for å tilrettelegge, eller avlive. Dere vil slite med å finne et nytt GODT hjem som vil ta vare på alle hans lidelser.
Men hvilke raser er dette? Aldri hørt om rase med gjennomsnittsalder på 8år... St.Bernhard og Gran danois som gjerne kvelder tidligst blir jo normalt 9år.

Ville tatt kontakt med ett omplasseringsenter og hørt hva de kan hjelpe deg med. De vet nok om du får omplassert den eller ikke..
Ønsker deg lykke til med valget [:)]

Uff, så lei situasjon. Men jeg forstår om dere velger å avlive. Det er nok vanskelig å omplassere en hund med de helseproblemene der. Utrolig trist da.

ORIGINAL: TonjeJenta

Jeg ville enten ha gjort alt for å tilrettelegge, eller avlive. Dere vil slite med å finne et nytt GODT hjem som vil ta vare på alle hans lidelser.
Men hvilke raser er dette? Aldri hørt om rase med gjennomsnittsalder på 8år... St.Bernhard og Gran danois som gjerne kvelder tidligst blir jo normalt 9år.

berner sennen og golden retriver.
Mulig det er feil altså,men det jeg har blitt fortalt

ORIGINAL: lmk88

Ville tatt kontakt med ett omplasseringsenter og hørt hva de kan hjelpe deg med. De vet nok om du får omplassert den eller ikke..
Ønsker deg lykke til med valget [:)]

Har du ingen som kan hjelpe dere med å gå tur med hunden?
Evt kan du jo sette inn annonse i avisen og på nettet. Kanskje er du heldig å finner en pensjonist eller ungdom som kunne tenke seg å gå tur med han noen ganger i uken.
Jeg hadde nok ikke omplassert han.

Skjønner problemstillingen, og den er vanskelig!

Men selv om gjennomsnittsalderen er 8, så kan han fremdeles ha mange år igjen. Ut fra det du skriver så har han jo noen plager, men er hunden snill og stabil så ville jeg nok prøvd å omplassere den først, og sagt alt som det er[:)].

Jeg ville tatt meg god tid til å finne nye eiere som kanskje lignet litt på dere selv, eller som dere ihvertfall følte dere komfortable med, og som vil ha hunden som familiemedlem med alt det medfører. evt sendt hunden i en prøveperiode.Hunder er veldig tilpasningsdyktige[:)]

Lykke til med avgjørelsen!

Tror jo det kan bli vanskelig å omplasere siden han har en del plager. Dere bør i så fall undersøke litt at de har tid/penger til han. Det koster jo en del med behandling hos dyrlegen.
Trodde de fleste hunder hadde 10-15år forventet levealder.... Vår blanding har froventet levelader på 12-15år.

Jeg vet akkurat hvordan du/dere har det... Vi hadde en schæfer fram til sommern i fjor, vi fant ut at vi ikke hadde tid eller rom til han, og samvittigheten ble bare verre og verre...[&o] Han var nesten 10 år gammel, men kjempefin form. Det vi gjorde da var å legge han ut på finn.no, på seksjonen gis bort, der vi skrev en liten hilsen/historie fortalt fra hundens synspunkt.

Jeg tenker at hvis det er en del med hunden helsemessig så synes jeg ikke man skal ta betalt. Og man kan selv velge hvilken familie som skal ha den, med tanke på at du kan være redd for at han ikke får det bra. En garanti har man uansett ikke, men det hjelper jo. Vi har nåværende hundeeier på facebook, og ser at Kaiser-gutten vår har det kjempebra![:)]

Det er en ærlig sak og måtte vurdere slike ting, det verste er hvis hunden ikke har det bra, og da kan man heller se på alternativer og ikke være egoistisk...

For det første så ville jeg gjort alt for som var mulgi for at jeg kunne hatt hunden den tiden den måtte ha igjen.
De blir jo ofte gamle og dovne uansett så sent i et hunde liv. Trenger ikke like mye aktivitet og slikt.
Men om dette blir for vanskelig eller du ser at han virkelig ikke har det greit lenger så hadde jeg avlivet han.
Med tanke på at han har så mye plager.
Tror det skulle blitt vanskelig å omplassere en såpass gammel hund også.

Lykke til med valget ditt.

Hvis du sier at levealderen på hunden din er 8 år.. og det stemmer.. høres rart ut men... ville nok ha tatt han med til veterinær og hørt med de.. om han har for store plager til å kunne gis bort..

Huff! For et vanskelig valg! Vet virkelig ikke hva jeg ville ha gjort i samme situasjon, men er det ingen mulighet å få tilrettelagt litt mere? Et besøkshjem en helg i mnden hos noen venner som er glad i hund for.eks?
Tviler dere får omplassert den hunden, men har hund selv, og ville ikke tatt livet av den for jeg ikke hadde hatt tid til den selv. Da må man faktisk omprioritere litt! Vet selv at vi ser tv hver kveld, skru av tven en stund hvis dere også ser tv. Da er plutselig mye tid og energi frigjort:)

ORIGINAL: HeDa

Det er veldig feil. De blir nok ganske mye eldre enn som så[:)]
Golden blir gjerne minimum 10 og kanskje 12. Den kjenner jeg til. Og berner sennen er neppe veldig annerledes. Er de største rasene som har lavest levealder. Og DA vil jeg nok ikke si at avlivning er like aktuellt, for han kan ha ganske mange år igjen. Så ville hørt med en omplasseringsorganisasjon som FOD som har erfaring og høre hva de sier.

Golden blir gjerne minimum 10 og kanskje 12. Den kjenner jeg til. Og berner sennen er neppe veldig annerledes. Er de største rasene som har lavest levealder. Og DA vil jeg nok ikke si at avlivning er like aktuellt, for han kan ha ganske mange år igjen. Så ville hørt med en omplasseringsorganisasjon som FOD som har erfaring og høre hva de sier.

Onkelen min har hatt tre berner sennen og de sier også at de har så kort levetid.

ORIGINAL: MammaKarri82

Onkelen min har hatt tre berner sennen og de sier også at de har så kort levetid.

Men Golden har ikke så kort levetid. Og denne hunden kan ha mange år igjen ettersom det er en blanding.
Men bedre å avlive enn at den havner hos noen som kanskje ikke bryr seg om helseproblemene. Men undersøke omplassering, tilrettelegging... evt siste utvei avlivning.. til det beste for hunden. Så får man heller sitte igjen med samvittigheten for å ha valgt det beste for hunden.

hvis du googler så står det veldig mye om at de har lav levealder ja.Men seff.noen blir eldre[:)]Golden har høyere alder ja,det vet jeg[:)]

Sett ut en annonse i lokalavisa, kanskje det er noen eldre mennesker som ønsker seg litt selskap på dagtid. Så slipper du å ha du å ha samvittighet, samtidig som hunden har selskap og du kan ha den når du har tid.

blandingsraser er jo kjent for å leve lenge og ha mindre sykdommer enn renrasa hunder. vi har en renrasa hund med levetid på rundt 12 år. og det er kort levetid.

men over til situasjonen så vet jeg ikke helt. hvis hunden lider så ville jeg ha avliva den. hvis ikke så ville jeg ha omplassert den[:)] men selv om du jobber så klarer vell hunden å være hjemme aleine?tenker siden den er litt gammel så trenger den ikke så mye mosjon?eller få noen til å lufte den for deg?

vi lufter vår på morgen så stikker vi på jobb så lufter vi han igjen. og dei dagene det blir til at vi blir veldig lenge vekke så får jeg noen til å komme å ta han med ut[:)]

ORIGINAL: inLove

blandingsraser er jo kjent for å leve lenge og ha mindre sykdommer enn renrasa hunder. vi har en renrasa hund med levetid på rundt 12 år. og det er kort levetid.

men over til situasjonen så vet jeg ikke helt. hvis hunden lider så ville jeg ha avliva den. hvis ikke så ville jeg ha omplassert den[:)] men selv om du jobber så klarer vell hunden å være hjemme aleine?tenker siden den er litt gammel så trenger den ikke så mye mosjon?eller få noen til å lufte den for deg?

vi lufter vår på morgen så stikker vi på jobb så lufter vi han igjen. og dei dagene det blir til at vi blir veldig lenge vekke så får jeg noen til å komme å ta han med ut[:)]

det er sant ja.Mamma og pappa har alltid hatt blandingshunder som aldri har vært syke.
Men han her er vel ikke den "ypperlige"blandinga.Begge sliter vel litt med hud,ledd osv.
Og det merker vi godt.Har ikke telling på alle dyrlege turer med ørebetennelser med åpne sår,betennelse i huden,betennelse i pungen,eksem osv.I tilegg sliter han jo litt med leddene,påvist AD som valp og begynner å halte når vi går tur,eller rett etterpå.

han klarer å være alene ja,selv om han ikke liker det[;)]er mer min samvittighet for at jeg føler jeg gir han for lite,men i tilegg de dagene vi går mer,så blir han jo halt....

Back
Topp