Omgangssyken barn

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
Kan de få det mildere enn oss voksne? 6 åringen har vært kvalm i hele kveld og kastet opp over hele sofaen. Nå en time senere er hun i fin form, og føler seg ikke dårlig. Ligger i sengen og slapper av. Kan det bare vær en reaksjon på mat eller noe, eller kan de få det mildere?

Vet i alle fall at de gangene jeg har fått viruset har jeg vært skikkelig dårlig med leddsmerter og hyppig oppkast. Nå håper jeg bare at jeg og lillebror slipper unna ;)

Frøkna her kosta opp en gang natt til fredag forrige uke. Ble ikke om mer, men den ene bæsjebleia om dagen har vært løsere enn vanlig.

Storebroe kasta opp noe mer, men ikke voldsomt han heller.

Det er flere forskjellige virus som forårsaker omgangssyke. De gir ulike symtomer. Man vil også få mildere symtomer dersom man har hatt samme virus tidligere. Imunforsvaret er bedre hos noen enn andre og barn har ofte bedre imunforsvar enn voksne (små barn har ikke fult utviklet imunforsvar da men barnet ditt er eldre). Livsstil spiller også inn på imunforsvaret. Barn "kjenner ikke etter" like godt som voksne heller - de kan være fit for fight mens voksne føler de ikke er heeeelt i form.

Jeg har bare hatt omgangssyke en gang der jeg ikke ble bra etter å ha kastet opp en eller to ganger innen kort tid. Da var jeg voksen. Jeg har aldri hatt leddsmerter eller noe annet enn at jeg var kvalm og kastet opp noen ganger.

Begge guttene mine har hatt det nå. 5åringen kastet opp 3 ganger og 1åringen 1 gang. 3 åringen slapp unna denne runden.

Eldste her har kastet opp 1-3 ganger ved omgangssyke, over på et halvt døgn, aldri hatt noe verre!

Back
Topp