Omgangssyke barn

Kengu

Forumet er livet
VIP
Kengubarnet hadde aldri det, så dette er ikke noe vi har erfaring med.

Men hva er vanlig og hvor lenge varer det som regel?
Trodde det var vanlig med mye oppkast men her var set en gang mandags morgen, en gang på morningen i går , så i natt. Diare søndag og natt til mandag, en på dagen på mandag, en i går og foreløbig en i dag.

Det kan være bare litt oppkast, bare litt diaré, mye oppkast ingen diaré eller masse diaré og ingen oppkast. Sååå varierer veldig. Rundt desember til mars er det ofte norovirus som går og da er det gjerne heftig med spy og diaré. Men finnes andre spyvirus som er litt mildere i formen, og norovirus kan komme hele året såklart, men mener det er ca høysesong. Av og til er det også sånn at særlig små barn blir litt syke, mens vi voksne kan bli skamdårlige av samme virus.
Vi hadde norovirus for noen år siden, barnet var da 11 mnd. Spydde 2 ganger rett etter hverandre (typ alt innhold i magen), deretter lett feber og mye sutring de neste dagene, ingen diaré. Mannen min spydde 15 ganger over 4-5 timer, diaré i 3 dager. Helt utslått fra lørdag-tirsdag, kunne ikke jobbe før onsdag igjen.
En annen gang hadde vi diaré, da var det 2 dager med mye diaré på sønnen min og kun et par utslipp èn dag på oss voksne.

Kengubarnet hadde aldri det, så dette er ikke noe vi har erfaring med.

Men hva er vanlig og hvor lenge varer det som regel?
Trodde det var vanlig med mye oppkast men her var set en gang mandags morgen, en gang på morningen i går , så i natt. Diare søndag og natt til mandag, en på dagen på mandag, en i går og foreløbig en i dag.

Noen kaster bare opp en gang, andre blir langt verre rammet. Opplever ofte at de som bare kaster opp en gang, er de som gjerne sprer det videre, da 48 timers regelen ikke blir tatt på alvor like lett. "Det må ha vært noe annet, for det kom jo bare en gang". Har ingen beviser for det da.

Kommer litt an på. Noro er nok verst synes jeg. Både barn og voksne spyr mange mange ganger, så diaré. Ungene her har ellers kastet opp noen ganger, og så diaré etterpå over flere dager. Omgangssyke varer en stund etter min erfaring, er det noro blir jeg selv syk i nærmere en uke... Men noen blir raskt friske, spyr en gang og så er de nesten like fine igjen

Slik hadde vi det sist;
Eldstemann (var den som tok det med hjem) kasta opp 5 ganger fordelt på 2 dager, ingen diaré.
Mellomste kasta opp 2 ganger på én dag, ingen diaré.
Mannen kasta opp 23 ganger på 10 timer, diaré i 2 dager.
Jeg kasta ikke opp, men hadde diaré i én dag.
Minstemor (3 mnd) berget helt :)

Noen kaster bare opp en gang, andre blir langt verre rammet. Opplever ofte at de som bare kaster opp en gang, er de som gjerne sprer det videre, da 48 timers regelen ikke blir tatt på alvor like lett. "Det må ha vært noe annet, for det kom jo bare en gang". Har ingen beviser for det da.

Dette tror jeg du har rett i. Diaré eller oppkast SKAL utløse 48-timersregel samme hva man selv tror det var. Mange barn i institusjoner har familie, søsken, foreldre eller andre rundt seg som kan bli alvorlig dårlige av omgangssyke (feks personer i behandling for kreft eller personer med diabetes). Man vet ikke hvem som er rammet av noe, og derfor skal man bare kjøre karantene uansett. I stedet for å tenke «det var sikkert noe barnet har spist» og sende før 48 timer, bør man tenke «det er ikke sikkert men det KAN være smittsom omgangssyke» og derfor alltid følge 48 timer strengt.

Dere må gjerne diskutere 48 t regelen i ny tråd, for det var ikke det jeg lurte på:)

Når min har hatt det har det vært konstant oppkast gjennom kanskje et døgn, så litt av og til dagen derpå. Så sist varte det totalt over 3 døgn + da 2 smittefrie før barnehagen igjen (og da ble jeg dårlig ;)).

Men samboer kaster opp en gang, så kanskje litt uggen og dårlig i magen. Jeg har gjerne full fest over flere dager før en kort pause og så på igjen.

Kan fort skje på forum at ting du ikke lurte på blir diskutert i ek trå hvor du spør om noe. Det er vel ikke ulovlig? Isåfall forsvinner hensikten med forum litt ;)
Jeg ønsket svar på det jrg spurte om, det et vel flrst og fremst poenget når man lager en tråd. Lurt å lage ny tråd om man ønsker å diskutere noe annet, er forsåvidt allerede en tråd om det temaet:)

Last edited:
Som flere skriver varierer det veldig fra gang til gang, jo mer virus barnet utsettes for jo akutt dårligere blir det. Da vil man få x antall oppkast over kortete periode. Det er heller ikke uvanlig at man begynner med oppkast og først får diaré 1-2 dager etterpå. Viruset kan også ligge litt i «dvale» etter at barnet har kastet opp en gang for så å blusse opp igjen når magesekken har fylt seg på nytt, noe som resulterer i ny runde med oppkast. Det er grunnen til at flere her nevnte 48 timers regelen

Har også opplevd at barn kan kaste opp en gang, også kan det går 3-4 dager, også kaster de opp en gang til.
Og barn er ofte i veldig god form selv om de har omgangssyken. Ikke som oss voksne..

Vi har hatt en omgang med oppkast hvert 10. Minutt i to timer (fra 2 til 4 på natta) og vi har hatt en runde med 5 ganger på 5 døgn. En av gangene midt på gikk det 45 timer uten så vi trodde det var over, men så kastet hun opp to ganger det neste døgnet.

Og alle variantrt mellom disse ytterpunktene.

Minsten her kastet opp en gang for så få diaré..mannen og kastet vell bare opp engang sist..

Back
Topp