Omformulerer meg litt..

Hannus

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Hvilket førstehjelpsutstyr/medisinsk utstyr anbefaler dere å ha i hus før babyen kommer?

Last edited:
Hvilket førstehjelpsutstyr anbefaler dere å ha i hus før babyen kommer?
Vi kjøpte førstehjelpsskrin

Paracet osv går vel ikke under førstehjelp? Usikker på hva du mener her :)

Av førstehjelpsutstyr til en baby er det ikke så mye. Plaster og bandasjer. (Men svært sjeldent man trenger plaster til en nyfødt).
Medisinsk kull osv er for barn over 1 år.
Snakk med jordmor og hør. Eventuelt helsesøster/lege/apotek

Vi kjøpte førstehjelpsskrin

Paracet osv går vel ikke under førstehjelp? Usikker på hva du mener her :)

Tenkte paracet og sånt, alt man ville hatt i medisinskapet liksom. Men var mange som mente at det ikke var behov for paracet i begynnelsen, så da vet jeg egentlig ikke hva jeg trenger.

Kan være greit å ha saltvann i hus. Greit å skylle øyner med hvis ungen har tette tårekanaler(kan også bruke morsmelk).
Ellers er det ikke så mye av medisiner man trenger i hus.

Tenkte paracet og sånt, alt man ville hatt i medisinskapet liksom. Men var mange som mente at det ikke var behov for paracet i begynnelsen, så da vet jeg egentlig ikke hva jeg trenger.
Alt for sårstell. Og jeg vil anbefale deg å lese spesielt om førstehjelp for barn under 1 år, da det er noen forskjeller der fra eldre barn og voksne :-)

Paracet er kjekt å ha, babyen blir vaksinert når de er 3 mnd og kan få høy feber. Vi måtte på legevakta pga høy feber med minste når hun var 8 uker, og da fikk jeg beskjed om å gi paracet tvert før vi satte oss i bilen.

Vanlig førstehjelpsutstyr..
Ikke at en baby trenger så mye av dette..
Ville nok heller ha nok utstyr mot sår rumpe :)
Gode salver og kremer..
Saltvann for å skylle øyner med eller for å hjelpe ei tett nese var et must her i huset :)

Kan anbefale aselli sårsalve. Super på bleieutslett og sår.
Guttungen fikk sår i baken, så smurte e på aselli. 1 time senere va sårene borte. Den salva er også antibakteriell så den dreper bakterier.
Vi ble anbefalt denne salva i fra en lege og har siden sverget til den. Har selv vært plaget med sår og etter å ha smurt på salva så har såret blitt borte.

Tørre engangskluter er også bra å ha i hus, samt en go babyolje. Det løsner avføring uten å lage sår.

Termometer for babyer (har myk tupp) samt beskyttelsesplast må du ha. (Ta litt aselli sårsalve på tuppen så blir det enklere å føre den inn i stumpen og babyen slipp å få en ubehagelig opplevelse av tempmåling.) Kan være greit å måle tempen med jevne mellomrom for å se ka normaltempen er.

Kjøpte paracet først i sammeheng med vaksinen :) Da kunne det hende bebis kunne trenge det for å sove godt.

Du trenger egentlig ingenting:) behovene dukker opp etterhvert. En god babyolje er vel det eneste.
Gjerne noe økologisk, ikke libero, natusan og de merkene der.

Eneste vi hadde kjøpt til ungen var født var termometer. :) Plaster, pyrisept osv hadde vi fra før av da vi selv bruker det av og til. :P Paracet kjøpte vi først da vi måtte som var vel etter en vaksine.

Kan anbefale aselli sårsalve. Super på bleieutslett og sår.
Guttungen fikk sår i baken, så smurte e på aselli. 1 time senere va sårene borte. Den salva er også antibakteriell så den dreper bakterier.
Vi ble anbefalt denne salva i fra en lege og har siden sverget til den. Har selv vært plaget med sår og etter å ha smurt på salva så har såret blitt borte.

Tørre engangskluter er også bra å ha i hus, samt en go babyolje. Det løsner avføring uten å lage sår.

Termometer for babyer (har myk tupp) samt beskyttelsesplast må du ha. (Ta litt aselli sårsalve på tuppen så blir det enklere å føre den inn i stumpen og babyen slipp å få en ubehagelig opplevelse av tempmåling.) Kan være greit å måle tempen med jevne mellomrom for å se ka normaltempen er.
Finner ikke aselli noe sted lenger jeg?

Ting som kan være greit å ha:
sårsalver
saltvann
paracet
pyricept
termometer
plaster/bandasjer/kompresser

Otribaby nesesuger, otribaby saltvann, baby q-tips (for å rense navlestumpen med, eller ta buser med), Bepanthen salve til sår stump og såre brystvorter, babyolje/badeolje. :)

Da ville eg hatt:
Saltvatn ampullar og mesoft kluter til rens av navlestumpen.
Saltvatn er også greit å ha til tett nase, gørr på auger osv
Paracett til 0-4 mnd
Jordmorsug til å suge snørr
Purelan til såre puppar og lepper (dine altså;))
Termometer og eingangshetter til å ta på termometeret.
Sinksalve (hugs å smøre kun tynt lag)
Inotyol (litt usikker på skrivemåten, men den er fantastisk mot sår stump)
Babyolje til å ta i badevatnet og til å lettare få vekk inntørka bæsj.
Og sånne q tips for barn

Har du gløymt noko så er det ingen krise, apoteket er åpent etter fødsel og:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp