Omeprazol - gaviscon

tolilla

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
Høsthjerter 2017
Oktoberlykke 2019
Juliknøttene 2022
De siste månedene har jeg begynt å få veldig mye halsbrann, noe som jo er ganske så plagsomt.
For å lette på dette har jeg brukt Gaviscon, som jeg synes har hatt god effekt.

I går hadde jeg en time til tilvekst på Riksen, altså måle str på barnet via ultralyd fordi jeg er overvektig og da måles ikke SF.

Det var jo faktisk en lege som foretok undersøkelsen, og hun spurte hvordan jeg hadde det, og jeg svarte kjapt at det ikke er noe særlig, da jeg kaster opp hver morgen fremdeles og er generelt kvalm i løpet av dagen.

Etter en kjapp prat om hvordan min allmenntilstand er, var hun veldig rask til å skrive ut en resept på omeprazol til meg, én tablett hver kveld, mot reflux. Hun mente også at det er mulig kvalmen min kommer som følge av Gaviscon, en herlig bivirkning...

Farmasøyten på apoteket sa det kunne ta et par dager før den virket helt, så nå er jeg ganske så spent!

Noen andre som har erfaring med Omeprazol?

Bruker det hver dag jeg :D har jeg gjort i to år nå. Gikk over til Losec nå for 4 mnd siden da den "billige" omeprazol ikke fungerte lenger. Men det er omeprazol i Losec altså. Er kjempe fornøyd og det er visst det de bruker til gravide :) håper det letter på plagene dine.

Bruker det hver dag jeg :D har jeg gjort i to år nå. Gikk over til Losec nå for 4 mnd siden da den "billige" omeprazol ikke fungerte lenger. Men det er omeprazol i Losec altså. Er kjempe fornøyd og det er visst det de bruker til gravide :) håper det letter på plagene dine.

Oj, så du bruker det utenom graviditet også? Jeg har ikke hatt noen utfordringer med halsbrann utenom graviditet, så for meg var det et lite sjokk, hvordan det oppleves.. ;) Er det halsbrann som gjør at du bruker det til vanlig, eller er det andre ting også?

Da gleder jeg meg til mer enn placeboeffekten kicker inn her hos meg :)

Oj, så du bruker det utenom graviditet også? Jeg har ikke hatt noen utfordringer med halsbrann utenom graviditet, så for meg var det et lite sjokk, hvordan det oppleves.. ;) Er det halsbrann som gjør at du bruker det til vanlig, eller er det andre ting også?

Da gleder jeg meg til mer enn placeboeffekten kicker inn her hos meg :)
Jeg har svak lukkemuskel så syra kommer opp og lager betennelse som er helt grusom! Men har holdt med 20 mg Losec nå selvom jeg er gravid. Trodde jeg måtte ta morgen å kveld :)

Jeg har svak lukkemuskel så syra kommer opp og lager betennelse som er helt grusom! Men har holdt med 20 mg Losec nå selvom jeg er gravid. Trodde jeg måtte ta morgen å kveld :)

Ah, men så bra det ikke har blitt noe særlig verre i graviditeten da! Jeg synes jo dette er ganske smertefullt, så kan ikke tenke meg hvordan det er å alltid ha det sånn. Glad du har medisiner som hjelper på!

Det føles som et mirakel, men i går - altså jeg hadde ikke halsbrann EN ENESTE gang! En fantastisk dag :) :) :)

(til vanlig er jeg litt medisinnekter, prøver å unngå så mye jeg kan, uten egentlig spesiell grunn, så jeg blir jo alltid så positivt overrasket de gangene jeg blir nødt til å ta medisin, og det fungerer så bra!!!

Det føles som et mirakel, men i går - altså jeg hadde ikke halsbrann EN ENESTE gang! En fantastisk dag :) :) :)

(til vanlig er jeg litt medisinnekter, prøver å unngå så mye jeg kan, uten egentlig spesiell grunn, så jeg blir jo alltid så positivt overrasket de gangene jeg blir nødt til å ta medisin, og det fungerer så bra!!!
Så bra :) håper det fortsetter sånn

Jeg står på omeprazol til vanlig, har ikke vært flink til å ta den, glemmer fort... MEN... jeg fikk ikke lov til å bruke den da jeg ble gravid. Om det er tilfelle at jeg kan, så skal jeg! For jeg er lei av å føle at jeg sitter med mat i halsen hele tiden og går og småraper etc

Eller for å si det sånn.. jeg står egentlig på mye medisiner, men legen min vil ikke at jeg skal bruke noe. Tar kun allergimedisin og den hjelper ikke for plagene mine, da jeg egentlig bruker sterkere og immundempende medisin.
Astma medisinen min skulle jeg prøve å holde meg unna etc... tror den dama vil jeg skal krepere før jeg føder, til tider :p Men det går greit nok, plager er jeg vant til å ha.

Spurte om kvalmestillende da jeg var på det verste og bare lå på sofaen etc, nei... det måtte jeg klare meg uten, ikke noe var bra å gi. Man skulle alltid forsøke uten lenge før man prøvde seg på noe.

Jeg står på omeprazol til vanlig, har ikke vært flink til å ta den, glemmer fort... MEN... jeg fikk ikke lov til å bruke den da jeg ble gravid. Om det er tilfelle at jeg kan, så skal jeg! For jeg er lei av å føle at jeg sitter med mat i halsen hele tiden og går og småraper etc

Eller for å si det sånn.. jeg står egentlig på mye medisiner, men legen min vil ikke at jeg skal bruke noe. Tar kun allergimedisin og den hjelper ikke for plagene mine, da jeg egentlig bruker sterkere og immundempende medisin.
Astma medisinen min skulle jeg prøve å holde meg unna etc... tror den dama vil jeg skal krepere før jeg føder, til tider :p Men det går greit nok, plager er jeg vant til å ha.

Spurte om kvalmestillende da jeg var på det verste og bare lå på sofaen etc, nei... det måtte jeg klare meg uten, ikke noe var bra å gi. Man skulle alltid forsøke uten lenge før man prøvde seg på noe.
Du vet at det er farlig å slutte på astmamedisin?? Jeg vet jo ikke hvor sterk astma du har med det er veldig farlig for babyen hvis du ikke får nok oksygen. Jeg har vært hos lungepol flere ganger dette svangerskapet og går nå på 50/500 seritide morgen og kveld og 250-1000 flutide hver dag. Itilegg tar jeg ventoline og atrovent på forstøver. Bruker også zyrtec og Losec hver dag.

Det er nok ulike grunner i alle svangerskap kanskje, og også med tanke på hva man tar av andre medisiner. For min del tar jeg ikke noe andre medisiner (utover at jeg hadde tatt gaviscon i et par måneder). Nå trenger jeg jo ikke gaviscon lenger, og bruker kun omeprazol. Kanskje det gjorde beslutningen enklere for legen, i og med at jeg har hatt kvalme og kastet opp nå over såpass lang tid.

Jeg tenker at det alltid er en helhetsvurdering fra legen sin side om hvilke medisiner en skal/skal ikke ta under en graviditet (og ellers også forøvrig). Det går jo an å høre nå som du har gått så langt da, om omeprazol likevel, om du føler du har behov for den.

Du vet at det er farlig å slutte på astmamedisin?? Jeg vet jo ikke hvor sterk astma du har med det er veldig farlig for babyen hvis du ikke får nok oksygen. Jeg har vært hos lungepol flere ganger dette svangerskapet og går nå på 50/500 seritide morgen og kveld og 250-1000 flutide hver dag. Itilegg tar jeg ventoline og atrovent på forstøver. Bruker også zyrtec og Losec hver dag.
Heldigvis kun anstrengelsesutløst astma, men føles ut som jeg har løpt maraton hele tiden. Jeg sto på Seretide før og Singulair tabl. Har Airomir ved behov og før fysisk aktivitet, men det er mest ved aktivitet jeg trenger det og om jeg er på ekstremt støvete plasser og i hjem med mye husdyr. Og kalde vintre og eksos er ikke tingen heller.
Så hittil har det gått greit. Har alltid hatt mangel på oksygen... om man kan si det sånn... har holdt på aktiv med sport i mange år, før jeg flyttet til en annen by og det ikke var helt det samme tilbudet og miljøet... da var jeg rød i hele ansiktet og kritt hvit i kinnene når jeg trente, fikk beskjed om at det er mangel på oksygen, at lungene ikke klarer å fungere optimalt, men man venner seg til ting :)
Men at det var farlig å slutte helt, var jeg ikke klar over. Har heldigvis sluttet gradvis i forkant selv, da jeg har blitt bedre og hatt mindre infeksjoner om vinteren, kan være at det gjør at det ikke var så farlig å ikke ta ting :)

Hmm.. brukte gaviscon i mitt første svangerskap uten problemer og føler det hadde god effekt på halsbrannen. Noe jeg også føler denne gangen. Men etter å ha lest her, så kan det være den som gjør at jeg er litt kvalm og uvel fortiden..

Hmm.. brukte gaviscon i mitt første svangerskap uten problemer og føler det hadde god effekt på halsbrannen. Noe jeg også føler denne gangen. Men etter å ha lest her, så kan det være den som gjør at jeg er litt kvalm og uvel fortiden..

Jeg har hatt en veldig bra dag i dag også. Har kunnet gå lenger enn vanlig uten mat og ikke blitt så kvalm heller. Så for min del kan det være gavisconenhar utløst ekstra kvalme som igjen har ført til alle ekstra måltider, som.igjen har ført til halsbrann som videre har gjort behovet for gaviscon større. Ikke vet jeg, men denne andre medisinen ser ut til å ha hatt en god virkning enn så lenge i alle fall.

Jeg har hatt en veldig bra dag i dag også. Har kunnet gå lenger enn vanlig uten mat og ikke blitt så kvalm heller. Så for min del kan det være gavisconenhar utløst ekstra kvalme som igjen har ført til alle ekstra måltider, som.igjen har ført til halsbrann som videre har gjort behovet for gaviscon større. Ikke vet jeg, men denne andre medisinen ser ut til å ha hatt en god virkning enn så lenge i alle fall.
Jeg spiser mindre pga kvalmen og får halsbrann fordi det er så lenge mellom hvert måltid. Så kanskje jeg skal ta det opp med legen om det ikke ser ut til å bedre seg. Har også nå iløpet av 3 uker gått ned 1.5 kg. Og tror det kommer av kvalmen.

Tror nesten jeg hadde vurdert å skifte fastlege hvis jeg var deg :p Omeprazol er den tabletten mot halsbrann som er anbefalt til gravide. Denne er helt fantastisk og gir forskjeller som dag og natt! Astma medisiner kan man og ta, hvertfall de jeg går på som er bricanyl og symbicort. Står og på singulair,men denne ble ikke anbefalt av legen (er manglende informasjon på forskning,men lite tyder på at den skal gi fosterskader. Fordeler skal derfor veied opp mot ulemper). Når det kommer til kvalmestillende er det og flere du kan bruke. Postafen er den som blir hyggigst brukt ved hyperemesis på gynekologisk, hvertfall der jeg bor, og jeg har selv stått på den i mange mnd nå.

Dersom legen din er usikker på medikamenter til gravide,be ham slå det opp på relis.no,eller evt gjør det for han/henne og vis resultatet :p

Tror nesten jeg hadde vurdert å skifte fastlege hvis jeg var deg :p Omeprazol er den tabletten mot halsbrann som er anbefalt til gravide. Denne er helt fantastisk og gir forskjeller som dag og natt! Astma medisiner kan man og ta, hvertfall de jeg går på som er bricanyl og symbicort. Står og på singulair,men denne ble ikke anbefalt av legen (er manglende informasjon på forskning,men lite tyder på at den skal gi fosterskader. Fordeler skal derfor veied opp mot ulemper). Når det kommer til kvalmestillende er det og flere du kan bruke. Postafen er den som blir hyggigst brukt ved hyperemesis på gynekologisk, hvertfall der jeg bor, og jeg har selv stått på den i mange mnd nå.

Dersom legen din er usikker på medikamenter til gravide,be ham slå det opp på relis.no,eller evt gjør det for han/henne og vis resultatet :p
Hun er faktisk en fantastisk lege og bruker Relis.no til det meste, (byttet til henne da jeg gikk gravid sist, for han jeg hadde da var totalt ubrukelig) men hun vil at man skal prøve i det lengste uten medikamenter når man er gravid, da hun har en mening om at man får alt for lett medisiner uten å faktisk forsøke andre medikamentfrie alternativer, i alle fall det inntrykket jeg har fått... hittil :p
Men nå har ikke jeg hyperemesis, hadde bare en ekstrem kvalme fra uke 7-16/17 og derfor fikk jeg det ikke, måtte prøve tiltak først.
Men den halsbrannen til tider... godt jeg har time hos henne 16 august, da skal jeg be om resept på Omeprazol igjen :)

Back
Topp