Om vannet går...

tia85

Elsker forumet
... er det fortsatt sånn at man skal legge seg ned om ikke hodet er festet?
Moren min fødte de to første rundt termin, (som jeg har gjort) men nr 3, 4 og 5 har kommet 4-5 uker før termin, og startet med vannavgang. Kjenner jeg blir litt bekymret for at dette skal skje meg, så... hva gjør jeg om vannet går nå?

Kommer helt an på hvor du bor faktisk [:D]

Mine har ikke vært festet ved vannavgang og jeg har fått beskjed om å gå så mye som mulig for å holde riene i gang.. [;)]

ORIGINAL: Froskegele

Kommer helt an på hvor du bor faktisk [:D]

Jeg bor i Fredrikstad. 5 minutter fra sykehuset med bil [:)]

ORIGINAL: Auliana

Som froskegele sier varierer rådene alt ettersom hvilket sykehus du skal føde på.

Fødsel nr 2 startet med vannavgang 2 uker før termin, hodet var ikke festet.
Fikk streng beskjed om å legge meg ned og vente på ambulanse...

Det er det jeg synes er så skummelt. At de råder til forskjellige ting på forskjellige steder liksom [&:] Rart at de ikke kan bli enige i om hva som er det rette å gjøre. Var derfor jeg tenkte jeg skulle se hva flertallet her sa [8D]

ORIGINAL: tia85

Som froskegele sier varierer rådene alt ettersom hvilket sykehus du skal føde på.

Det er det jeg synes er så skummelt. At de råder til forskjellige ting på forskjellige steder liksom [&:] Rart at de ikke kan bli enige i om hva som er det rette å gjøre. Var derfor jeg tenkte jeg skulle se hva flertallet her sa [8D]

Du skal ikke høre på flertallet her inne!!! Du skal spørre JM din og forholde deg til sykehusets innstrukser.

Så hvis 90% av alle andre sykehus råder folk til å legge seg ned, og mitt sykehus ikke - skal jeg da bare ta den sjansen mener du?

Samme har jeg lurt på - og tilhører Fredrikstad selv... Man skal jo ringe føden uansett om vannet går, men hadde vært kjekt å ha noe å forholde seg til bare... Går vannet på vei til bhg med snuppa f.eks, er det kjekt å vite på forhånd om jeg burde legge meg der jeg er eller om jeg kan gå å levere henne før jeg ringer... [8D]

ORIGINAL: therese*

Samme har jeg lurt på - og tilhører Fredrikstad selv... Man skal jo ringe føden uansett om vannet går, men hadde vært kjekt å ha noe å forholde seg til bare... Går vannet på vei til bhg med snuppa f.eks, er det kjekt å vite på forhånd om jeg burde legge meg der jeg er eller om jeg kan gå å levere henne før jeg ringer... [8D]

Hehe.. Det lurer jeg på også [8D] Ser for meg at jeg bare ligger rett ut på gulvet i bhg liksom [8D]

Du skal ikke høre på flertallet her inne!!! Du skal spørre JM din og forholde deg til sykehusets innstrukser.

Så hvis 90% av alle andre sykehus råder folk til å legge seg ned, og mitt sykehus ikke - skal jeg da bare ta den sjansen mener du?

Ja det mener jeg. Du kan også skifte til et sykehus som følger de rådene du er komfortabel med eller ha en hjemmefødsel.

Bytter da ikke sykehus fordi jeg evnt ikke er enig i rådene da. Uavhengig i hva de råder meg til er det jo mitt valg om jeg følger det eller ikke. Jeg bare lurte på hva som var anbefalt og ikke jeg.

Vannavgang 2,5 uker før termin her, ringte føden og fikk beskjed om at jeg kunne være oppe som vanlig og gi beskjed igjen til de når jeg fikk rier. Dette var på Haukeland.

Og jeg fikk helt motsatt beskjed, at det var utdatert at en skulle legge seg ned [:D]

Ja det mener jeg. Du kan også skifte til et sykehus som følger de rådene du er komfortabel med eller ha en hjemmefødsel.

Bytter da ikke sykehus fordi jeg evnt ikke er enig i rådene da. Uavhengig i hva de råder meg til er det jo mitt valg om jeg følger det eller ikke. Jeg bare lurte på hva som var anbefalt og ikke jeg.

Her: http://www.sykehuset-ostfold.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=1723&I=10543&mids=682a763

Trykk på lenken :" Les gjerne vår brosjyre til deg som venter barn."

Nederst på side 3 står rådene du bør forholde deg til som fødende på Fredrikstad Sykehus, er noe uklart kan du ringe
69 86 12 84 for råd og tips.

Takk [;)]

Hei
Grunnen til at de tidligere rådet mødrene til å legge seg ned ved vannavgang var fordi de mente en kunne få navlestrengen i klem mellom hode og "utgang" dersom en gikk . Var beskjeden jeg fikk da fostervannet gikk med nr 1.
Dette har de nå gått bort fra i Bergen, fikk jeg beskjed på med nr 3. Nå var det bare å gå så lenge det føltes ok for å få fødsel igang.

Nå har jo hodet festet seg på min lillemann, men jeg ville fulgt den regelen om å ligge, eller i hvert fall ta det med ro og sette meg ned. Høres rart ut om riene skal stoppe selv om du legger deg ned synes jeg da.

therese*: Jeg tror nok ikke det hadde vært noe problem om du hadde levert snuppa di i bhg først og ringt etterpå[:)]

Her jeg bor får en beskjed om å legge seg ned, i hvert fall hvis en ikke vet hvilken veg barnet ligger. Men storesøster visste jeg ikke lenger hvilken veg hun lå, siden hun snudde seg grundig kvelden (var kjempesært, aldri opplevd verken før eller etter) før vannet gikk, så da måtte jeg legge meg ned og vente på sykebilen (ringte de ikke før etter jeg hadde dusja og sånn, da, skulle visst gjort det før). Ble henta i sykebilen og jordmora som tok imot meg var heller ikke sikker på hvilken veg hun lå, men lå med hodet ned (så det først etter ultralyd, hun hadde rumpe som virka veldig som hode [8D]), så etter det fikk jeg opp og stå og gå igjen.

Om vannet mitt går (denne gangen også) så ringer jeg til føden på vei til sykehuset....blir jo litt vanskelig å ligge i bilen...en må jo bare komme seg på sykehus.

Her får vi beskjed om at man ska legg seg ned på rygg og ringe etter ambulanse hvis vannet går og hodet ikke er festet.
Det er pga faren for at navlestrengen skal komme ut og havne i klem sånn at ungen dør pga lite oksygen.

Dette e uansett om du bor inntil sykehuset eller om du har 5 timers kjøring.

Vannet mitt gikk, fikk aldri beskjed om å legge meg ned og jeg visste at hodet ikke hadde festet seg. Dro på sykehuset og der ba jm meg gå rundt på sykehuset for å få fart på riene...
Han kom ut med navlestrengen 3 ganger rundt halsen og hånden imellom. Ble jo ofte registrert hvordan babyen hadde det, og han hadde det bare fint hele veien.

Jeg fødte på Fredrikstad i juni 2010.  Vannet gikk i uke 35+2. hadde vært hos jordmor 2 dager før, og da var ikke hodet festet.

Vi ringte for å høre om vi skulle ringe ambulanse og jeg legge meg ned..   trengte ikke å legge meg ned, og vi skulle bare kjøre inn selv (25 min).  De hadde gått bort i fra dette med å legge seg ned..

Jeg la meg ned allikevel jeg..  mens gubben pakka ferdig bagen, og vi fikk ordnet barnepass til storesøster.  Jeg bare følte det var tryggest..
Når alt var klart til å dra, så karra jeg meg opp og gikk ut i bilen. Vi skrudde ryggen ganske langt bakover, så jeg nesten lå i bilen..

Jeg syntes det var vanskelig å vite hva som var riktig..  så endte opp med å gjøre en blanding...  håper du finner ut hva som føles riktgi for deg!  Lykke til!

Back
Topp