Om nav

x1xBitzyh

Forumet er livet
Vi kan nesten alle erkjenne at nav har hatt en tøff periode og at alt ikke går på de skinnene vi ville likt. Jeg selv har revet meg i håret av irritasjoner....!!

Jeg synes virkelig at det er synd at de får så mye pepper som de får... Ofte så går det ikke på selve etaten, men på folk som jobber der, og det er den biten som jeg selv synes er mest sår. Det jobber så mange beundringsverige mennesker der, noen virkelig flotte og empatiske og morsomme mennesker.. Mange er smarte, har egne meninger og gjør en kjempefin jobb.. Noen sover og dårlig på natta fordi de måtte dra i bursdag rett etter jobben og rakk ikke å sitte 3 timers overtid som resten av uka.. Mange er rett og slett supermennesker i mine øyne, og tro meg, det kreves og!

Folk klager over lite empati, men hvor lett er det å gi empati til folk når de som ringer inn somoftest bare er sure med truende adferd?
Altså, min dag hadde vært ødelagt om jeg hver morgen skulle få noe slikt i tlf.. Hadde ikke deres det?
Jeg har stort sett bare fått koselige folk i tlf om jeg starter med å si "heisann!" med et stort smil rundt munnen.

Og så at de på nav ikke vil gi ut penger... Hva er det for noe tull? Den eneste grunnen til at de ikke gir penger er om det mangler dokumentasjon eller at krav ikke er oppfylt, ja den type grunner. De jobber ikke for å ikke gi penger, de jobber for å gi dem!

At det kommer informasjon derfra som er feil synes jeg selv er noe tull.. men igjen så er dette ikke folkas sin skyld, det er etatens skyld...!! Etaten skulle ikke gitt tlf til noen som ikke kan ting som det blir spurt om.. men likevel skjer det.

Det jeg bare ville frem til er at det er mennesker som jobber der... Så når dere klager, så klag over etaten og ikke de stakkars mennesker som ikke kan leke supermann til enhver tid, de kan ikke bøye lover og rettningslinjer og ikke alle kan alle lover i hodet..
Jeg har full forståelse for frustrasjoner, jeg har full forståelse for at folk blir sinte eller sover dårlig på natta og jeg har full forståelse for at ting skulle gått fortere! Den som har skylda er etaten, og skyld på den!

Er det bare jeg som tenker sånn?

Ikke bare du som tenker sånn nei.... Godt skrevet.

Jeg er enig. Men det finnes også folk som tror de sitter på toppen og bestemmer i alle saker, iallefall på "vår" nav. Mulig vi er uheldige med de ansatte.. Men tviler ikke på at de fleste er flinke med jobben sin. Her ser de på oss med svindlere med en gang vi går inn døren.

Jeg er delvis enig. MEN der er også maaaange som IKKE er så fantastiske.. har selv opplevd ved 2 anledninger at en nav-ansatt satt å la kabal i arbeidstiden, det synes jeg er litt drøyt [8|]

I tillegg er det opp til hver enkelt saksbehandler å vurdere en sak, og jeg skjønner at noen blir frustrerte når man kan få totalt ulik behandling avhengig av hvem som sitter med saken deres.

Jeg har selv hatt MYYYE tull med nav siste året (ifb. søknad av foreldrepenger, barnetrygd, u name it..) men har såpass forståelse at jeg aldri kunne funnet på å være irritert på den som tar telefonen.. det som ofte irriterer meg, er inntrykket av at der er mye inkompetanse, ingen vet, og ingen kan svare på hvem jeg bør snakke med, hvem som har gjort dette osv..

en av mine beste venner jobber i nav, og hun sier selv at det kun er en jobb for å tjene penger.. tror nok hun er laaangt fra den eneste som ser på dette som kun en jobb, og som ikke engasjerer seg noe mer enn det man må gjøre. Men på en annen side, slik er det jo i andre bransjer også..

Edit: du sier ikke skyld på menneskene, men skyld på etaten.. mitt spørsmål er da; er det ikke de ansatte der som er etaten?[8|]

ORIGINAL: LilleMag

Jeg er enig. Men det finnes også folk som tror de sitter på toppen og bestemmer i alle saker, iallefall på "vår" nav. Mulig vi er uheldige med de ansatte.. Men tviler ikke på at de fleste er flinke med jobben sin. Her ser de på oss med svindlere med en gang vi går inn døren.

Jeg har selv vært ute for en kjærring på sosialen som ringte til meg fly forbanna bare for å si at jeg hadde fått overført pengene likevel selv om jeg ikke hadde krav på de, og så la hun på.. [8|] (jeg hadde krav på pengene, deres feil at de ikke utbetalte for alle 3 mnd jeg hadde fått innvilget)
Så såklart er det jo noen som kanskje skulle skiftet jobb for noen år siden.. Nav burde vært litt flinkere til å gi slike sparken![:-]..
Men kanskje føles det slik også når man står i en tøff situasjon? Altså at de ser på en som svindler så snart man stikker snuta inn..? Jeg har følt folk har sett på meg sånn mens jeg satt og ikke hadde penger til husleie, mat eller noe i det heletatt[&o]...

Håper ting ordner seg fort med saken din....!!

ORIGINAL: CecilieT

Jeg er delvis enig. MEN der er også maaaange som IKKE er så fantastiske.. har selv opplevd ved 2 anledninger at en nav-ansatt satt å la kabal i arbeidstiden, det synes jeg er litt drøyt [8|]

I tillegg er det opp til hver enkelt saksbehandler å vurdere en sak, og jeg skjønner at noen blir frustrerte når man kan få totalt ulik behandling avhengig av hvem som sitter med saken deres.

Jeg har selv hatt MYYYE tull med nav siste året (ifb. søknad av foreldrepenger, barnetrygd, u name it..) men har såpass forståelse at jeg aldri kunne funnet på å være irritert på den som tar telefonen.. det som ofte irriterer meg, er inntrykket av at der er mye inkompetanse, ingen vet, og ingen kan svare på hvem jeg bør snakke med, hvem som har gjort dette osv..

en av mine beste venner jobber i nav, og hun sier selv at det kun er en jobb for å tjene penger.. tror nok hun er laaangt fra den eneste som ser på dette som kun en jobb, og som ikke engasjerer seg noe mer enn det man må gjøre. Men på en annen side, slik er det jo i andre bransjer også..

Edit: du sier ikke skyld på menneskene, men skyld på etaten.. mitt spørsmål er da; er det ikke de ansatte der som er etaten?[8|]

Jo de ansatte er etaten på en side, men på den andre siden så er de ikke det.. De har rettningslinjer som de må følge, og ledelsen har sine plikter når det kommer til opplæring.. Så hver gang jeg møter en i røret som ikke klarer å fortelle meg det jeg spørr om så tenker jeg automatisk, Hvor mye opplæring har du fått før du ble satt som tlf vakt?!..
Håper du skjønner hva jeg mente med det?[:D]

Jeg har såvidt starta min prossess med nav, så har ikke opplevd noe negativt enda...
Jeg har den siste uka ringt mitt lokale nav kontor 2 ganger, og begge gangene møtte jeg personer som hørtes ut som om de var klare til å ta imot verbal voldtekt omtrent! Så for meg hunder med halen mellom bena når jeg snakka med de, og det før jeg hadde presentert hva jeg ville....
Jeg snakka høflig til de, som jeg ville gjort mot hvem som helst andre, og fikk svar på det jeg lurte på, og begge gangene var det som om de ble letta når de forsto at det ikke skulle bli kjeft å få i denne samtalen....

Det synes jeg blir litt for ille jeg... Det er helt klart folk rundt omkring som ikke burde hatt den jobben, som det er MANGE andre plasser også. Men hjelpes for en utakknemlig jobb de må ha til tider... Jeg hadde aldri klart å motivere meg til å gå på jobb dersom det var sånn der jeg jobba! Så tommelen opp for de som klarer det, og gjør en god jobb!

Mitt første møte med NAV var ikke så mye å rope hurra for, akkurat. Jeg måtte vente 5 mnd på sykepenger. Da var jeg så lei og sint. [:@] Etter det har det heldigvis gått greit. Saksbehandleren min er hyggelig også. [:)]

Back
Topp