Om man drar hjem fra sykehuset raskt etter fødsel...?

Må man da tilbake på sykehuset for legeundersøkelse ol?
Eller ordnes det på andre måter?
Jeg dro ut dagen etter, og måtte inn for blodprøve, hørselstest og veiing dagen etter det igjen :)

Må man da tilbake på sykehuset for legeundersøkelse ol?
Eller ordnes det på andre måter?

Ja, legesjekk og blodprøver tidligst 48 timer etter fødsel. Kan bli lenger om du føder på kveld/natt. Så veier de og sjekker at baby ikke har gått ned mer enn 10% av fødselsvekt. Vi måtte være lenge første gang pga gulsott, andre gang dro jeg før 48t og kom tilbake for blodprøver og vekt.

Hmm, okei. Litt kjedelig det. For det blir ikke helt den samme roen hjemme om man må tilbake på sykehuset etter en dag eller to tenker jeg.

Hmm, okei. Litt kjedelig det. For det blir ikke helt den samme roen hjemme om man må tilbake på sykehuset etter en dag eller to tenker jeg.

Nei, og nå sist ble det sånn hos meg:
Fødte natt til torsdag
Dro hjem fredag formiddag
Tilbake lørdag for blodprøve og legesjekk
Tilbake søndag fordi baby virket for slapp: gått ned over 10%, måtte starte tillegg og ekstra pumping for å få igang produksjonen skikkelig.
Tilbake mandag for å sjekke at baby hadde gått opp nok.

Så det ble rimelig pes synes jeg. Men det var sprengfullt på sykehuset og jeg fikk ikke ordentlig hjelp av de ansatte der samtidig som det var covid, så mannen hadde veldig begrensa tilgang, pluss hadde et barn hjemme som ikke fikk komme på besøk. Så da ville jeg bare hjem. Med den første måtte jeg bli fra torsdag til mandag pga gulsott, tilbake tirsdag for blodprøve, dro hjem igjen også ringt opp om t blodprøvene gikk feil vei så vi måtte tilbake enda en gang og overnatte til onsdag.
Så anbefaler å bli til etter legesjekk og blodprøver. To netter går ganske raskt lell :)

Vi bor langt unna sykehuset så spurte litt om det da jeg egentlig ønsket å reise tidligere sist. Her i kommunen er det jordmor som tar 48timers prøvene dersom man reiser hjem før de er tatt, så du kan kanskje høre om jordmor kan gjøre det da hen er på hjemmebesøk (dersom dem bruker det der du bor)?

Fødte sistemann på kvelden og dro hjem på ettermiddagen dagen etter. Måtte tilbake dagen etter for legesjekk. Hadde helt ekstreme etterrier så hadde blitt en natt til hadde det ikke vært for at vi gjerne ville falle litt til ro hjemme før helgen når de andre to barna var hjemme fra barnehagen.

Ja, det er litt mye stress frem og tilbake.
Kommer til å bli der så lenge jeg får liv denne gangen.

Vi bor langt unna sykehuset så spurte litt om det da jeg egentlig ønsket å reise tidligere sist. Her i kommunen er det jordmor som tar 48timers prøvene dersom man reiser hjem før de er tatt, så du kan kanskje høre om jordmor kan gjøre det da hen er på hjemmebesøk (dersom dem bruker det der du bor)?
Takk, det skal jeg gjøre! Bor såpass nærme sykehuset at jeg mistenker at det kanskje ikke fungerer sånn menne, verdt å høre.

Når jeg fikk baby i 2020, så fikk jeg baby ettermiddag, hjem 23.30. Uten legesjekk osv, så måtte tilbake dagen etter for denne. Fordi de ikke hadde tid på natta (jeg ble nærmeste kasta ut, fordi vi hadde lufta at vi ønska oss hjem så fort som mulig, men hadde aldri sett for oss å dra fra føden 23.20, uten sjekk av barnelege først). Så inn for sjekk av baby ja. Også hjem igjen, så tilbake dagen etter der igjen for nyfødtscreening og diverse. Så det ble veldig stress. Og angrer meg i ettertid. Men føltes så vanskelig å være borte fra eldstebarnet, pga korona så fikk de ikke komme på besøk. Men hadde sett for meg første natta på sykehuset, også hjem formiddagen dagen etterpå.

Back
Topp