Om forskjellsbehandling

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Jeg har vært temmelig irritert på noen slektninger her etter at barna mine fikk veldig forskjellige dåpsgaver. Ser i den andre tråden min at flere har opplevd lignende forskjellsbehandling, og at de fleste ikke ville gjort noe med det. Nå håper jeg dere har masse råd og erfaringer å dele med meg, dette er noe jeg ikke forberedte meg på før jeg fikk barn.

Nå lurer jeg på hvor mye dere har opplevd at folk gjør forskjell på barna deres? Er det noe å gjøre med det? Hvor mye skal til før dere ville sagt fra til de som forskjellsbehandler? Hva ville dere sagt?

Hvordan ville dere forklart situasjonen til større barn som synes det er urettferdig? Hvis jeg ikke hadde utjevnet kontoene til mine to, hva kunne jeg sagt til lillesøster den dagen hun spurte? Hvis idiotslektningene våre gir forskjellige konfirmasjonsgaver til mine barn, hva kan jeg si til barna da? Hvordan ville dere håndtert en slik situasjon?

Jeg syns jo det er fint at dere som foreldre prøver å utjevne forskjellene.. Jeg tror vel egentlig ikke at forskjellsbehandling kommer til å bli noe problem med mine...
Ser ikke for meg at det blir slik som da jeg selv var liten og søstera mi fikk dobbelt så store pengegaver som oss andre av en onkel og tante fordi de var fadderne hennes.. Hun fikk også bursdagsgave (og får det fortsatt) hvert år, noe vi andre ikke får. Men jeg godtok det uansett husker jeg- selv ville jeg som fadder ikke gjort det på den måten, men vi tenkte vel bare at siden de var faddere for akkurat henne, ville de gjøre ekstra stas på akkurat henne. Jeg tenker ikke at vi tok noen skade av det, for vi følte ikke at det var så personlig, mer et spørsmål om fadder-rolle. En fadder-rolle jeg personlig ville tolket annerledes, men ok.

Jeg har ingen nære slektninger som jeg tror kommer til å forskjellsbehandle, men blir det forskjellsbehandling med pengebeløp, kommer jeg nok til å prøve å jevne ut. Men: om det er slik at den ene får penger og den andre får en ting som er verdt like mye, vil jeg ikke jevne ut kontoene. Jeg kommer ikke til å tviholde på at de skal ha akkurat like mye penger, så lenge vi foreldre sparer det samme til begge. Når det gjelder gaver, skjønner jeg også at noen kan glemme nøyaktig hva de brukte sist og kanskje kjøper noe litt billigere/litt dyrere til nestemann. Men jeg regner med du tenker på mer markante forskjeller enn dette. Hvis jeg skulle måtte forklare noe til barnet mitt, ville jeg nok legge ansvaret på den som ga... Si at ikke alle er like flinke til å behandle likt, og dersom barnet føler dette urettferdig, tatt utgangspunkt i følelsen og brukt det som et eksempel på hvorfor det er så viktig å behandle alle msk. som likeverdige. Dersom jeg så at barnet tok det personlig og ble lei seg og jeg selv syntes ting hadde gått over streken, ville jeg nok snakket med den aktuelle slektningen. Sagt at barnet mitt trodde at hun ble mindre likt enn det andre barnet. Jeg tror ikke jeg har slektninger som ikke ville tatt dette til seg, heldigvis!

har ikke vært borti forskjellsbehandlig på gave eller pengefronten.

Men jeg syns det er mye verre med forskjellsbehandling i hverdagen. Håvard har jo en storebror som er hos oss annenhver helg. Han var også med 2 uker til syden i november. (han er 4 år) Og farfar er FÆL til å forskjellsbehandle de to gutta. 4 åringen får være med på alt mulig, mens Håvard ikke får være med... "for Håvard er for liten!" Samme sier de at de kan passe 4 åringen, for Håvard ser de jo så ofte ellers... Men det de ikke skjønner er jo at Håvard skjønner jo hva som skjer, og han ser jo bare at farfar tar med storebror og vil gjøre gøye ting med han, mens han ikke får lov. Jeg får jo helt knust hjerte når han spør hvorfor han ikke får være med.

Så den diskusjonen har vi hatt MANGE ganger. Enten begge eller ingen. Heldigvis ser samboer også problemet og han sier klart ifra til dem, men de skjønner ikke hvorfor vi hisser oss opp på det da.

(sånn by the way, og egentlig ingenting med tråden å gjøre [;)])

ORIGINAL: *Carine*

Men jeg syns det er mye verre med forskjellsbehandling i hverdagen. Håvard har jo en storebror som er hos oss annenhver helg. Han var også med 2 uker til syden i november. (han er 4 år) Og farfar er FÆL til å forskjellsbehandle de to gutta. 4 åringen får være med på alt mulig, mens Håvard ikke får være med... "for Håvard er for liten!" Samme sier de at de kan passe 4 åringen, for Håvard ser de jo så ofte ellers... Men det de ikke skjønner er jo at Håvard skjønner jo hva som skjer, og han ser jo bare at farfar tar med storebror og vil gjøre gøye ting med han, mens han ikke får lov. Jeg får jo helt knust hjerte når han spør hvorfor han ikke får være med.

Så den diskusjonen har vi hatt MANGE ganger. Enten begge eller ingen. Heldigvis ser samboer også problemet og han sier klart ifra til dem, men de skjønner ikke hvorfor vi hisser oss opp på det da.

Jeg syns det har noe med tråden å gjøre (selvom det ikke er jeg som har laget den[8|]), det er jo forskjellsbehandling! Skjønner godt at du blir lei deg på Håvard sine vegne!! Vet bestefaren at Håvard spør etterpå hvorfor han ikke får være med? Kanskje samboeren din kunne prøve å spille på empatien hans på noen måte? Eller du kunne spille på farmoras, så hun får satt mannen sin på plass. Kanskje problemet er at de rett og slett ikke forstår hva de holder på med; jeg syns dere gjør veldig rett i å si fra.

ORIGINAL: *Carine*

Oi, den var fæl ja, stakkars Håvard.[&:] Håper farfaren innser snart at han blir såret.

Jeg er veldig glad for at du nevner det, for det der kan raskt bli et problem her også. Jeg har bare vært glad til når slektningene våre bruker mye mer tid på Felix nå, "for Anna forstår jo ikke noe av det". Nå fikk du meg til å tenke over det, jeg skal passe på at det ikke fortsetter lenge. De slektningene som jeg stoler nok på til å overlate Felix til er heldigvis lett å snakke fornuft med.

ORIGINAL: Oskarsmamma

Jeg har jo bare en...men skjønner godt at du reagerer..Jeg tror jeg ville sett det litt an..Det kan jo være en uheldig glipp. Fortsetter forskjellen fremover mht bursdager og jul etc ville jeg sagt ifra (og da før barna blir så store at de skjønner). Ville takket for gaven, men gjort oppmerksom på at det var mindre/mer enn den andre fikk og at pengene derfor ville bli delt likt mellom barna for sånn forskellsbehandling vil ikke du at dine barn skal oppleve..Folk er rare, får håpe det var en uheldig glipp!

Tusen takk, det var en fin formulering.[:)][:D]

ORIGINAL: almara

Jeg syns jo det er fint at dere som foreldre prøver å utjevne forskjellene.. Jeg tror vel egentlig ikke at forskjellsbehandling kommer til å bli noe problem med mine...
Ser ikke for meg at det blir slik som da jeg selv var liten og søstera mi fikk dobbelt så store pengegaver som oss andre av en onkel og tante fordi de var fadderne hennes.. Hun fikk også bursdagsgave (og får det fortsatt) hvert år, noe vi andre ikke får. Men jeg godtok det uansett husker jeg- selv ville jeg som fadder ikke gjort det på den måten, men vi tenkte vel bare at siden de var faddere for akkurat henne, ville de gjøre ekstra stas på akkurat henne. Jeg tenker ikke at vi tok noen skade av det, for vi følte ikke at det var så personlig, mer et spørsmål om fadder-rolle. En fadder-rolle jeg personlig ville tolket annerledes, men ok.

Jeg har ingen nære slektninger som jeg tror kommer til å forskjellsbehandle, men blir det forskjellsbehandling med pengebeløp, kommer jeg nok til å prøve å jevne ut. Men: om det er slik at den ene får penger og den andre får en ting som er verdt like mye, vil jeg ikke jevne ut kontoene. Jeg kommer ikke til å tviholde på at de skal ha akkurat like mye penger, så lenge vi foreldre sparer det samme til begge. Når det gjelder gaver, skjønner jeg også at noen kan glemme nøyaktig hva de brukte sist og kanskje kjøper noe litt billigere/litt dyrere til nestemann. Men jeg regner med du tenker på mer markante forskjeller enn dette. Hvis jeg skulle måtte forklare noe til barnet mitt, ville jeg nok legge ansvaret på den som ga... Si at ikke alle er like flinke til å behandle likt, og dersom barnet føler dette urettferdig, tatt utgangspunkt i følelsen og brukt det som et eksempel på hvorfor det er så viktig å behandle alle msk. som likeverdige. Dersom jeg så at barnet tok det personlig og ble lei seg og jeg selv syntes ting hadde gått over streken, ville jeg nok snakket med den aktuelle slektningen. Sagt at barnet mitt trodde at hun ble mindre likt enn det andre barnet. Jeg tror ikke jeg har slektninger som ikke ville tatt dette til seg, heldigvis!

Vi har dessverre alle typer slektninger. Noen helt fantastiske, noen helt forferdelige, og noen midt i mellom. Noen som forskjellsbehandler til og med egne barn, der den uplanlagte sistemann ikke er verdt noe.[:@][:'(] Da burde jeg ikke bli overrasket om den førstefødte gutten min settes høyere en jenta som er nr 2.[>:] Selvfølgelig er det sikkert mulig at noen kan ha så dårlig hukommelse at de ikke husker hva de ga for to år siden, og det er også en mulighet at noen har dårligere råd nå. Ikke sikkert alle forutså at vi skulle sette i gang en masseproduksjon av dåpsbarn.[8D] Vi får vel bare vente til det eventuelt gjentar seg før vi sier noe.

Det med faddere er vanskelig da. Det må ha føltes veldig feil for dere andre at søsteren din fikk mer, men jeg forstår også hvorfor de gjorde det. Mormor og morfar er faddere på lillesøster her, og jeg er heldigvis helt sikker på at de vil behandle barna likt uansett. Da blir urettferdigheten andre veien, for Felix har en fadder utenom slekten som er veldig flink til å stille opp. Lillesøster har bare slekt, og dermed ingen hun kan tenke på som fadder.

Back
Topp