Om du skulle bygge eit heilt nytt hus no

Aurum

April 2013s tvillingmamma
Korleis hadde du gjort det?
Smarte planløysingar, og løysingar?

Og kva hadde du aldri gjort?

Vi arbeidar med å teikne hus, og planlegge, men det er litt vanskelig.

Eg ser veldig mange ferdig tegna hus har vaskerom med inngang frå kjøkkenet.
Eg vil ikkje dra med meg skitne kle gjennom kjøkkenet, så eg ser ikkje kvifor så mange hus har det sånn på tegningane?

Jeg ville heller ikke hatt vaskerom i forbindelse med kjøkkenet, men heller i forbindelse med yttergang og med egen inngang til vaskerommet.

Mange hus har trapp opp rett innenfor ingangsdøren, jeg ville hatt den litt inn i gangen for å ungå å dra sand og skitt fra gang opp.

Minst fire soverom, soverom til foreldre og barn plasert i samme etasje med hensyn til brannsikkerhet osv. Hovedbad i forbindelse med soverommene.

Stort kjøkken, med peis.

En loft/ kjellerstue- et naturlig ønske med en fotballgal mann :P

Boder, masse bodplass, kan aldri bli nok.

Sikkert mye mer og, men det var det jeg kom på nå .

så ønsker jeg meg en skittentøysjakt fra 2. etasje til vaskerommet.

Vi har et ganske nytt hus, og visst jeg kunne endret noe på det nå, ville jeg hatt vaskerom i forbindelse med hovedbad og soverom. (vi har soverom og bad i 2.etasje, og vaskerom i første) Jeg ville ikke hatt skråtak i andre etasje, det tar utrolig mye av plassen, og jeg ville hatt et ekstra soverom. Vi har bare tre soverom.

Om vi skulle bygd nytt hus ville jeg hatt romslig vaskerom med både skap og benkeplass, godt med bodplass både inne og ute, 4 soverom, toalett i begge (evt alle) etasjer, 2 dusjer, usjenert veranda/terasse, overbygd inngangsparti og romslig gang. Jeg ville hatt evt loftstue/kjellerstue over/under den vanlige stuen og soverom over soverom, i stedet for at barnerom kommer over/under stua. Jeg ville heller lagt pengene i gode og varige løsninger, enn i "fjas" og alt mulig ekstra som man fint kan leve uten (og som ofte er veldig upraktisk).

Jeg har to preferanser: 

Ikke åpen kjøkkeløsning

Stort vaskerom!

To innganger, ene rett til vaskerom. Gjerne med god bodplass og kombinere med kjøkken og bruke som matbod.

1 etasje:

Toalett, vaskerom, bad, 3 soverom og stue i første etasje. Gjerne minst 2-3 boder med god lagringsplass.

2 etasje:

stue, separat kjøkken(liker ikke åpne løsninger), hovedsoverom med walk-in closet, kontor og hovedbad med egen dør fra hovedsoverom. Gjerne eget toalett utenom så gjester ikke bruker hovedbadet.

For meg er det viktigste stue og kjøkken i andre etasje mest uten innsyn.

Jeg anbefaler dette forumet http://www.byggebolig.no om dere skal bygge hus - der kan man få svar og hjelp til mye. Vi skal bygge nytt hus selv nå så er innom der i blant. :)

som de fleste over her sier så ville jeg hatt 2 innganger, en som går rett inn på et vaskerom, masse lagringsplass, ikke åpen kjøkkenløsning, et hovedbad og et ekstra do/bad hvertfall om det er flere enn 1 etg., minst 4 soverom, loft- eller kjellerstue...

det var det jeg kom på nå som viktig for meg

stooort vaskerom med inngangsdør for skitne unger :P
sentralstøvsuger med inntegnet oppbevaringsplass...
skittentøyssjakt fra andre etasje og ned på vaskerommet

stort luftig kjøkken med MASSE plass og plass til stort bord

dessverre er min husbyggedrøm et 4-5-6millioners prosjekt, så det skjer nok aldri... skal jeg bygge hus, skal det være uten å måtte se på prisen - jeg vil ha det jeg liker uansett hva det koster... det kan godt være et kjøkken fra ikea hvis det er det jeg liker, men om armaturen koster 5000 i tillegg så skal jeg ikke måtte velge noe annet fordi det er for dyrt liksom...

1. etasje: vindfang, gang, vaskerom med plass til et tørkestativ, bad, stue m/spisestue del og ett soverom.

2. etasje: 3 soverom, tv stue og et toalett.

slik som denne planløsninge kan vi ønske oss

Alt på en flate
Vaskerom med inngang utenfra (gjerne videre inn på kjøkkenet etterpå, men helst i en gang)

STORT garderobe rom til meg  og eget bad til hoved soverommet.

Stort kjøkken med plass til spisestue og dobbel dør/skyvedør ut til veranda.

Eget rom til ungene/tv stue.

Eget kjølehjørne (enormt kjøleskap)

En bod til sentralstøvsuger og alle vaskemiddel osv med dør man kan låse for småtroll.

Vi skal bygge hus nå. Jeg skal ha vaskerommet i andre etasje sammen med soverommene. Skjønner ikke helt poenget med å ha det nede, og løpe opp og ned med rene og skitne klær hele tiden.

Skal selvfølgelig ha et walk-in-closet, og jeg gleder meg altså så.

Vi fikk ikke mulighet til å ha to innganger i det huset vi har valgt, men skulle gjerne hatt en egen inngang til et lite rom så det ikke blir så fullt av sand i gangen. Også skulle jeg gjerne hatt garasje i huset, så jeg hadde sluppet å gå ut når det snør og regner.

Sånn i utgangspunktet trenger jeg ikke en matbod og skal ikke ha det heller, men ser jo absolutt fordelen. Blant annet må man ikke pakke ut maten man har handlet med det samme hvis ikke man har tid, bare å sette posene i matboden (kjøleskapskald bod selvfølgelig). Og i jula og ved spesielle anledninger.

Jeg skulle gjerne også hatt en vinterhage. Men det kan være at jeg får det etterhvert:)

Jeg vil ha vaskerom i tilknytning til kjøkkenet,men med egen inngang fra gangen,dette fordi jeg skal ha kjølerom på kjøkkenet hvor viften blåser varmluften ut i vaskerommet.... det skal og være inngang uten ifra og inn på vaskerommet:-) og over vaskerommet i 2 etasje skal jeg ha bad,med sjakt ned til vaskerommet så skitneklærene kommer rett ned dit:-)

Vi planlegger hus nå, skal bygge over 2 etasjer. 4 soverom.
jeg er svært opptatt av EGEN inngang til vaskerom og det skal være god plass. Derfra kan en gå inn på badet. Ellers vil jeg ikke ha åpen kjøkkenløsning og kjøkkenet skal være romslig. TO bad, et oppe også og begge skal være mer enn 7 kvm.
Vi har funnet noen ferdighus og håper vi snart kan bestemme oss. Er jo sabla dyrt å få det ferdig oppsatt, men vi har i alle fall gratis tomt...

Vi driver å bygger hus nå, og jeg tror vi blir veldig fornøyd!!
Legger planløsningen vår under her. Vi har gjort om store deler av huset innvendig fra hva det var opprinnelig. Er veldig glad for stort vaskerom og bad:)

Underetasje/1.etg ser du til høyre. Hovedinngangen er på høyre side av veggen.

Hovedetasje/2.etg er da til venstre:P

Her ser du huset utvendig:

Back
Topp