Om å svelge kameler...

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Før man får barn har man gjerne sterke meninger og tanker om foreldrerollen, og det virker veldig lett å si at SÅNN skal ikke mine barn bli/ få lov til osv.

Så da lurer jeg på om dere tør å innrømme hvilke ting som har endret seg og hvilke kameler dere har måttet svelge.

Å kjære.. Den listen kan bli lang. Jeg har svelget så mange både små og store kameler at jeg blir nok ikke sulten igjen før neste årtusenskifte...

Vel, Jeg har innsett at barn er forskjellige. Jeg har ei venninne som har en sønn på samme alder som min egen sønn. Han har alltid vært det perfekte barn. Utviklet seg raskt, han er smart, han hører alltid etter. Venninna mi sier hun kommer til å få sjokk hvis hun får flere barn, siden de MÅ være mere krevende enn hva han er. Min sønn er omvendt. Han henger etter litt motorisk, så han føler han har behov for å utfordre litt ellers for å få oppmerksomhet. Her i huset var jeg besatt på å vinne alle kampene med den viljesterke sønnen min. Innså ganske fort at det førte til en veldig negativ stemning i huset. Så her velger jeg kun de viktigste kampene, så får han heller være litt uskikkelig på enkelte områder. Jeg prøver å drite i blikkene jeg får fra folk som ikke kjenner til vår situasjon.

Svelger kameler daglig. Men tror egentlig det er bare bra. Dette har fått meg til å riste vekk litt av den trangsyntheten man ofte får når man ser barn som løper i øst og vest uten å vie så mye som ett av de to ørene sine til foreldrene.

MANGE!! Husker ikke alle jeg har svelget en gang.. Det er noe med hvilke kamper man vil ta opp. Skal man ta opp alle kampene så blir det bare grining og sutring, og ikke en hyggelig stemning. Jeg skifter bleie mens ho krabber rundt på gulvet, og gir ho mat mens ho leker med leker på bordet.. Det er to av kamelene jeg har svelget. Hvis ho ikke får lekene sine ved bordet nekter ho plent å spise, og det går ut over nattesøvnen hennes ( som er veldig dårlig fra før av). Ho blir ildsint hvis ho må ligge stille og skifte bleie, så jeg orker bare ikke den kampen.

Den listen blir ganske så lang......

Den største kamelen er vel å "glemme" snop på bordet etter lørdagskvelden , så gutten min er litt lenger i stuen forann tven på søndagsmorgen emoticon

Jeg har faktisk ikke måtte svelge så mange kameler.. Men ungene mine drikker mer saft enn jeg liker å innrømme ovenfor meg selv.. Bare drikke vann funket ikke så lenge for oss :(

Severina! skrev:
Jeg har faktisk ikke måtte svelge så mange kameler.. Men ungene mine drikker mer saft enn jeg liker å innrømme ovenfor meg selv.. Bare drikke vann funket ikke så lenge for oss :(

Enig.. Eneste jeg kommer på nå, er at jeg er overhysterisk, og det trodde jeg ikke at jeg kom til å bli.
Jentene mine får ikke være ute å leke aleine engang:'( Uff, jeg er håpløs, og fotfølger de overalt..!

Jeg svelger hårballer og kameler nesten hver dag...
Med en tenåring i hus, har de kamelene blitt ganske store

Sverga på at lillen aldri skulle få saft i flaska si om natta, kun vann......yeah right!! Når han er syk får han hva som helst som gjør at han får sove og får i seg nok å drikke. Han får til og med ha tåteflaska si om dagen når han er syk, bare at på dagtid er det da bare vann i.

I tillegg sa jeg hardnakka at han ikke trengte å smake godis før han ble tenåring eller pensjonist eller noe sånt... han får det ikke hjemme, men når alle andre unger spiser godis/kaker etc der vi er så klarer ikke jeg å nekte han det.

Jeg har ikke svelget noen kameler i grunnen, jeg har verdens mest perfekte sønn.. Aner ikke hvorfor han er sånn han er.. Jeg kan telle på 1 hånd hvor mange ganger han har hatt utbrudd blant folk, slike som jeg daglig er vitne til selv på butikken.. Kommer fra en familie hvor vi er kjent for høylytte skrik og brøl og jordskjelv om vi ikke får det som vi vil. Men hvis jeg sier noe om at sånn er det, så er det sånn, han bare godtar det! Ikke hadde vi noe trassalder heller..

Så, jeg gruer meg skikkelig til nummer 2 her nå, mistenker at jeg får dobbelt tilbake siden jeg har hatt det så ekstremt enkelt.. Det blir nok hauer og lass av kameler og dromedarer og gudene et hva.!

Derimot er jeg veldig spent på hvilke kameler de barnløse venninnene mine må svelge når deres tid kommer!! For de uttaler seg støtt og stadig om ting som at barnet deres ALDRI skal få smake godteri, kake eller brus før 5 års alder, og de skal alltid ha tøffe, trendy og gjennomførte antrekk(ikke noe cars eller hello kitty merker der altså) Jeg sier bare lyyyyyykke til!! Her i huset er spiderman-joggeskoene hellige!!!

Har svelget en god del kameler ja ;) 

Jeg drukner snart i kamelhår....

Tror ikke jeg har svelget så mange kameler egentlig.

Men så har jeg to superenkle unger, som ennå ikke har vært i noen trassalder - og løpet er kjørt for den eldste i alle fall. (Han er 19,så der er løpet kjørt! Blir det noe trassalder på ham så må han flytte hjemmefra! Minsten er 6 år,og veldig rolig og grei.)

Altså,jeg har ikke svelget kameler fordi jeg har faktisk ikke hatt noen slike "Sånn får aldri mine barn lov til." Jeg hadde ingen venner som hadde barn,jeg hadde absolutt ingen interesse av barn før jeg fikk min egen sønn.. Da blir det ikke så mange uttalelser man må svelge i seg liksom.

Jeg har selv vokst opp med foreldre som fint kunne finne på å gi oss desserten før middag,bare for å glede oss, eller servere maten på gulvet foran tv`n ,fordi jeg eller broren min ville spise der. 

Zena skrev:
Den listen blir ganske så lang......

Den største kamelen er vel å "glemme" snop på bordet etter lørdagskvelden , så gutten min er litt lenger i stuen forann tven på søndagsmorgen emoticon

Jeg tror det er litt av kosen til barna og, å oppdage at mamma og pappa har glemt snop på stua :D

Å jada! her har jeg svelget så mange kameler at de nå har blitt en utrydningstruet art bare på grunn av meg!

Hun skulle hvertfall ikke sove i samme rom oss etter fylte 6 mnd, ehhhh... flyttet henne på eget rom da hun var 16 mnd! 
Og vi skulle ikke ta henne inn til vårt rom bare fordi hun sutret litt, det skjer fortsatt det! Hun skulle hvertfall være bleiefri før nestemann kom! Ops, jeg har termin neste måned og storesøster bruker fortsatt bleie!
Smokken skulle være borte innen hun fylte 1 år.. *kremt*.. bruker den ennå!

Lista er laaaaaaaang

Har svelget min del av kameler for og si det sånnNr 1 er ei engel og aldri kommet i trassalderen! Stille og rolig jente som hører etter hva man sier. Nr 2 derimot er stikk motsatt, nesten så hyperaktiv at hu kan bli tatt for og ha adhd. Og hører ikke etter i det hele tattSå jepp, alt kommer ikke ann på oppdragelsen for og si det sånn, noe jeg mente før, uten og i det hele tatt ha peiling på hva jeg snakka om!

mammatil2prinsesser&1prins skrev:
Har svelget min del av kameler for og si det sånnNr 1 er ei engel og aldri kommet i trassalderen! Stille og rolig jente som hører etter hva man sier. Nr 2 derimot er stikk motsatt, nesten så hyperaktiv at hu kan bli tatt for og ha adhd. Og hører ikke etter i det hele tattSå jepp, alt kommer ikke ann på oppdragelsen for og si det sånn, noe jeg mente før, uten og i det hele tatt ha peiling på hva jeg snakka om!

Her er nummer en en turbokråke uten like, i verste trassen jeg noengang har vært vitne til, så jeg ber til høyere makter om at babyen skal bli stikk motsatt!

Hittil er det "Han skal sove på eget rom fra første natt" (samsov til han var rund 4 mndr)
og "katten min er som et barn for meg"...

Selv var jeg bombesikker på at mine barn skulle ha klare grenser slik at de visste hva de fikk lov til og hørte etter, oppførte seg fint og visste hvilke regler som gjaldt. ( Vi HAR klare grenser, vi gir oss aldri, et nei er et nei, men fortsatt så er hun stort sett lille frøken umulius/ prinsesse vil-ikke / trass-monster - alt ettersom.)

Og godteri skulle hun ikke få hvertfall. ( Hun fikk ikke hverken kake eller godteri før hun var 1,5, men den siste tiden nå med ny baby og trassalder fra helvete, som toppes av vannkopper og hard forkjølelse, veel, sjokolade og salt fisk er en fin ting " Hvis du sitter fint på stolen din litt så skal du få litt namnam, åkeei?")

Back
Topp