Om å sovne selv...

x1xMadre Mia

Glad i forumet
I begynnelsen var ikke dette noe å snakke om engang her, vi la ham ned etter at han hadde spist og hvis han ikke allerede sov, så sovnet han med en gang. Da kolikken gjorde sitt inntog ble det derimot mye til at han sovnet på magen min ellers sambos, bortsett fra nattmåltidet da han ALLTID sovnet av seg selv.

Nå er nattmåltidet borte og erstattet av en tidlig frokost mellom klokka 4 og 6. Da er han ofte litt sutrete og vil ikke sovne selv, så nå er det sjelden vi bare legger ham ned for å sovne selv... Han er ofte sutrete etter måltidene og da roer han seg fortere når vi ikke legger ham ned med en gang. Er bare redd for at det skal bli vanskelig å få ham til å sovne av seg selv når magen har blitt helt bra...

Lar ham ligge i lekegringa/vippestolen/bagen når han er våken og fornøyd, og da kan han ligge lenge (30-45 minutter) og kikke, men har vel ikke skjedd ennå at han har sovnet der... Begynner som regel å sutre etterhvert og sovner ikke før vi tar ham opp og holder ham. 

Åssen pleier deres babyer å sovne? Har ikke tenkt så mye på det før nattmåltidet forsvant, for da hadde jeg liksom det som ett ess i ermet, at han ihverfall sovnet av seg selv da...

Her varierer det litt. Men når i legger han for kvelden, er han alltid våken. Bærer han og synger litt til jeg ser han blir trøtt, så legger jeg han ned. Koser litt og stryker i panna, før jeg går ut. Må som regel opp et par ganger å gi han smokken, men han gråter ikke. Legger han som regel ned våken i vogga minst en gang om dagen, og han er også våken når han blir lagt i vogna. Jeg leste at man bør i alle fall legge de ned våken én gang for dag, slik at de ikke venner seg til at de alltid bysses i søvn. Men det er jo ikke så lett når babyen har kolikk! Da er jo søvnen så gull verdt at man gjør hva som helst. Det blir nok mye lettere i tre-fire måneders alderen. De sier jo også at man ikke kan skjemme bort spedbarn. Men det er noe med vaner da.. Dersom en vane er veldig innlært, kan det kanskje bli vanskelig å venne de av med det igjen.. Eldstesønnen min ble alltid bysset i søvn, eller at vi lå sammen med han. Det varte i flere år det gitt.. [:-]

david sovner heller ikke av seg selv, her må d nærkontakt til før han kan sovne. det har hendt en gang på natta at han sovna av seg selv, da ga jeg han tutten og strøk litt på han, første og eneste gangen...[8|][8|]
når han sovner så sitter jeg en stund å forsikrer meg om at han virkelig sover før jeg plasserer han oppi vugga.
sovner han på ammeputa så legger jeg han oppå en annen pute slik at han ikke merker at han ikke ligger på fanget mitt lengre... ellers så våkner han... hehe...

vi får nesten bare vente og se om ludvig vil sovne av seg selv når den tiden kommer..
tror nok det skal gå fint, som du sier så er han jo flink til å legge seg ellers[:D][:D][:D]

Marie sovner bare når hun blir holdt eller ligger ved puppen. Vi klarer ikke la henne gråte, men det går seg nok til. Har gått fint med guttene som fikk samme kos da de var så små.

Jeg er så glad for disse trådene, for jeg trenger virkelig å bli minnet på en del ting. Her har vi gått inn i en vane der Solveig bysses i søvn, både på dagtid og kvelden (på natta er det heldigvis ikke nødvendig). Men hun er rolig og fornøyd på dagen, og trenger strengt tatt ikke å bysses i søvn når hun skal hvile. Så nå la jeg henne nettopp våken ned i vognen fordi jeg vet at hun er trøtt nå, hun ble litt fornærmet med en gang (litt klynking), men jeg ga henne smokken og bredde dynen godt over henne. Og hun falt heldigvis raskt til ro. Så det er mitt nye prosjekt, la henne få lov til å sovne selv!!!!

ORIGINAL: Misin

Her varierer det litt. Men når i legger han for kvelden, er han alltid våken. Bærer han og synger litt til jeg ser han blir trøtt, så legger jeg han ned. Koser litt og stryker i panna, før jeg går ut. Må som regel opp et par ganger å gi han smokken, men han gråter ikke. Legger han som regel ned våken i vogga minst en gang om dagen, og han er også våken når han blir lagt i vogna. Jeg leste at man bør i alle fall legge de ned våken én gang for dag, slik at de ikke venner seg til at de alltid bysses i søvn. Men det er jo ikke så lett når babyen har kolikk! Da er jo søvnen så gull verdt at man gjør hva som helst. Det blir nok mye lettere i tre-fire måneders alderen. De sier jo også at man ikke kan skjemme bort spedbarn. Men det er noe med vaner da.. Dersom en vane er veldig innlært, kan det kanskje bli vanskelig å venne de av med det igjen.. Eldstesønnen min ble alltid bysset i søvn, eller at vi lå sammen med han. Det varte i flere år det gitt.. [:-]

Jeg har bare turt å legge han noen få ganger uten at han allerede sover, for han bare begynner å gråte med engang, men tror jeg skal prøve å gjøre som deg og vente til jeg ser han er god og trøtt og så legge han da, ihvertfall en gang om dagen nå i førsten, jeg har en følelse at det skal bli enklere når vi først "får det til" èn gang..
Vil absolutt ikke at han ALLTID skal måtte sovne hos en av oss, men jeg har liksom holdt meg til det med at før 6 uker så skal de ikke ligge å gråte pga tillitsforholdet mellom barn-foreldre, så derfor vil jeg ikke presse det gjennom, men nå er det under en uke igjen til han er 6 uker uansett, så bør jo kanskje begynne snart..[8|]

ORIGINAL: Kaya

ORIGINAL: Misin

Jeg har bare turt å legge han noen få ganger uten at han allerede sover, for han bare begynner å gråte med engang, men tror jeg skal prøve å gjøre som deg og vente til jeg ser han er god og trøtt og så legge han da, ihvertfall en gang om dagen nå i førsten, jeg har en følelse at det skal bli enklere når vi først "får det til" èn gang..
Vil absolutt ikke at han ALLTID skal måtte sovne hos en av oss, men jeg har liksom holdt meg til det med at før 6 uker så skal de ikke ligge å gråte pga tillitsforholdet mellom barn-foreldre, så derfor vil jeg ikke presse det gjennom, men nå er det under en uke igjen til han er 6 uker uansett, så bør jo kanskje begynne snart..[8|]

Ja, det kan jo hende det går strålende! [:)] Jeg lar han aldri ligge å gråte da. Går inn og gir smokken, stryker på kinnet når han begynner å klynke. Jeg tror det blir vanskelig å roe han igjen om jeg venter til han gråter. Men etter at han har sovnet skikkelig en gang, så venter jeg litt lenger før jeg går inn om han klynker. Lykke til. [;)][:)]

Takk for svar og gode råd! Skal "trene" litt på "selv-sovning" på dagtid tenker jeg, har ihvertfall blitt flinkere til å legge ham i lekegrinda vår han er våken og fornøyd, også legger jeg ham der når han sovner også, så neste skritt blir å legge ham ned og vente på at han skal sovne selv...

Tenkte å kanskje gå til det skrittet å legge ham rett oppi sprinkel senga til kvelden, hittil har vi bare pleid å ta med bærebagen med Ludvig oppi, og sette den oppi senga hans når vi legger oss. Har igrunn vært greit å gjøre det sånn hittil, istedenfor å springe fram og tilbake mellom stua og soverommet... Babycallen vår er av det billige slaget og tar inn signaler hele tida, bare står og skurrer, så litt derfor vi har gjort det sånn også. 

Men kanskje lurt å kjøpe en sånn varmeflaske/rispose til å varme opp senga med før vi prøver... Begynner å bli for varmt med lammeskinnet om natta nå tror jeg, for han er litt klam på ryggen på morran... 

Her har vi vært bestemt på å ikke bysse han i søvn - så han får den vanen. Når han er stappmett legger vi han, er ofte sutrete i lang tid, men vi tar han sjelden opp. Jeg står ved siden av sengen og holder han i handa, stryker han over håret og gir han smokken. Dette fungerer ihvertfall her, han sovner tilslutt[:)]

jenta vår sovner av seg selv de fleste gangene etter måltid, men enkelte ganger er hun litt urolig i kroppen og da legger jeg armen og hånden min over bystkassa hennes eller holder henne i hånda, og da sovner hun som regel etterhvert. Mens andre ganger vil hun sovne oppi armene mine, og det får hu lov til så klart, lille gullet mitt[:D]Oppi vogna før trilletur sovner hun superfort...Og hver kveld klokka 10, etter mat og lite kveldsstell, så legges hun oppi senga si og jeg kysser og klemmer henne god natt og slår på uroen over senga, så sovner hun helt av seg selv i løpet av 5 minutter[:D] Ingen ynking eller gråting, og det er deilig. Og så vil hun ha mat rundt klokka 4 og så neste rundt 7-8, og så står vi opp, og ved morgentrillen rundt 9 så sovner hun igjen og sover til 11. Så er vi ute og triller eller gjør ærend og sover fram til 2 og så mat, og så sove bittelitt, før hun er våken så og si resten av kvelden fram til klokka 22. Tar noen powernapper da på et lite kvarter her og der i løpet av kvelden[:D]

ORIGINAL: MorChristina

jenta vår sovner av seg selv de fleste gangene etter måltid, men enkelte ganger er hun litt urolig i kroppen og da legger jeg armen og hånden min over bystkassa hennes eller holder henne i hånda, og da sovner hun som regel etterhvert. Mens andre ganger vil hun sovne oppi armene mine, og det får hu lov til så klart, lille gullet mitt[:D]Oppi vogna før trilletur sovner hun superfort...Og hver kveld klokka 10, etter mat og lite kveldsstell, så legges hun oppi senga si og jeg kysser og klemmer henne god natt og slår på uroen over senga, så sovner hun helt av seg selv i løpet av 5 minutter[:D] Ingen ynking eller gråting, og det er deilig. Og så vil hun ha mat rundt klokka 4 og så neste rundt 7-8, og så står vi opp, og ved morgentrillen rundt 9 så sovner hun igjen og sover til 11. Så er vi ute og triller eller gjør ærend og sover fram til 2 og så mat, og så sove bittelitt, før hun er våken så og si resten av kvelden fram til klokka 22. Tar noen powernapper da på et lite kvarter her og der i løpet av kvelden[:D]

Høres ut til at dere har herlige dager[:)][:)]

ORIGINAL: Kaya

ORIGINAL: MorChristina

Høres ut til at dere har herlige dager[:)][:)]

Signerer! Her er det en salig røre, mer uregelmessig nå enn da han var nyfødt... Gleder meg til han blitt littegrann større så vi kan lage litt mer rutiner...

Back
Topp