Om å sove på ryggen..

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
Jeg sover på rygg, har alltid gjort det, og sover desidert best på ryggen nå i uke 34 også.. Jeg har hørt tidligere at mange føler ubehag ved å ligge på ryggen, men det er først nå jeg har hørt/lest at det kan være ugunstig/faktisk ganske skadelig for blodsirkulasjonen:bored: Jeg har de siste dagene klart å sovne på siden, men våkner alltid på rygg.. I og med at jeg stort sett sover godt hele natta så regner jeg med at størsteparten av mine sovende timer skjer på ryggen.. Noen flere med samme «problem?» her? Selv om jeg sover veldig godt, så er det guffent å tenke på at jeg mulig hemmer blodtilførselen til lillemor:meh:

Jeg regner med du stort sett har sovet på ryggen i tidligere svangerskap også. Ved vene cava-problemer så vil de fleste kjenne ubehag. Jeg har aldri hatt ubehag ved å sove på ryggen, og stoler på at kroppen sier ifra. Hvordan man snur seg i søvne ervanskelig å styre. Når det er sagt vet jeg flere mener man skal unngå å sove på ryggen uansett, tilstrebe å sove på venstre side osv. Min venstre skulder er vond og kan ikke ligges på og jeg klarer uansett ikke holde balansen verken på høyre eller venstre side.

Jeg snakket med jordmor om det ganske tidlig. Hun sa at en blodåre kan komme i klem når man ligger på ryggen. Derimot vil man selv bli dårlig før det går særlig utover barnet, de fleste vil våkne og kjenne seg svimle og kvalme hvis det er problemer. Hun anbefalte bare å prøve sovne på siden og hvis man havner på ryggen, så havner man på ryggen.

Jeg har begynt å ha gravidputen bak som jeg lener meg mot, så ligger jeg halvveis på rygg og side, for å avlaste litt.

Jeg sover på rygg, har alltid gjort det, og sover desidert best på ryggen nå i uke 34 også.. Jeg har hørt tidligere at mange føler ubehag ved å ligge på ryggen, men det er først nå jeg har hørt/lest at det kan være ugunstig/faktisk ganske skadelig for blodsirkulasjonen:bored: Jeg har de siste dagene klart å sovne på siden, men våkner alltid på rygg.. I og med at jeg stort sett sover godt hele natta så regner jeg med at størsteparten av mine sovende timer skjer på ryggen.. Noen flere med samme «problem?» her? Selv om jeg sover veldig godt, så er det guffent å tenke på at jeg mulig hemmer blodtilførselen til lillemor:meh:
Samme her! Sover desidert best på ryggen! Og våkner ofte på ryggen. De forsker litt på om det kan ha sammenheng med dødfødsel sent i svangerskapet fordi man klemmer av litt av blodtilførsel. Så jeg tar ingen sjans! Har to store puter under hodet, så når jeg velter over på ryggen så er det nesten i sittende stilling

Jeg spurte jordmor om dette da jeg også har lest en del ulike ting om det på nett - det hun sa var ligg på rygg så fremst man ikke blir dårlig. Blir man dårlig vil man jo naturlig snu seg eller finne en annen liggestilling :)

Jeg regner med du stort sett har sovet på ryggen i tidligere svangerskap også. Ved vene cava-problemer så vil de fleste kjenne ubehag. Jeg har aldri hatt ubehag ved å sove på ryggen, og stoler på at kroppen sier ifra. Hvordan man snur seg i søvne ervanskelig å styre. Når det er sagt vet jeg flere mener man skal unngå å sove på ryggen uansett, tilstrebe å sove på venstre side osv. Min venstre skulder er vond og kan ikke ligges på og jeg klarer uansett ikke holde balansen verken på høyre eller venstre side.
Ja, i alle mine tidligere (tre) svangerskap har jeg ligget på ryggen.. Aldri følt noe ubehag.. Jeg lurte litt på sannsynligheten for at det er ugunstig for barnet, selv om jeg ikke merker noe ubehag.. Skal til jordmor på onsdag, så skal huske å snakke med henne om det da ;)

Jeg er egentlig en utpreget ryggsover. Dette er første graviditeten der jeg synes det er ubehagelig å ligge på ryggen. Denne gangen klarer jeg faktisk ikke å sove på ryggen - har aldri våknet på ryggen heller. I tidligere svangerskap sov jeg på ryggen hele veien. Har spurt flere leger (fastlege og to gynekologer) og alle har bekreftet at man våkner hvis det faktisk ikke er greit for kroppen og babyen. Og det kan jeg bekrefte nå - det er stor forskjell mellom hvordan jeg hadde det i tidligere svangerskap og hvordan det føles nå.

Heldig du, jeg klarer ikke sove på rygg.. vrir meg fra side til side til jeg sovner :-/ jeg elsker å sove på magen jeg

Da har jeg vært hos jordmor.. Fikk det faktisk bevist at babyen min ikke trives når jeg ligger på rygg:( Frøkna hadde 180 i puls da jeg lå på ryggen...! Jordmor var veldig lite fornøyd med så høyt tall.. Da jeg la meg på siden sank babyens puls til 150 i løpet av 2minutter.. Testet dette om igjen tre ganger for å være sikker.. Så da har jeg fått bekreftet at det i mitt tilfelle faktisk har negativ effekt å ligge på ryggen... dessverre...
Ellers var alt bra da;)

Da har jeg vært hos jordmor.. Fikk det faktisk bevist at babyen min ikke trives når jeg ligger på rygg:( Frøkna hadde 180 i puls da jeg lå på ryggen...! Jordmor var veldig lite fornøyd med så høyt tall.. Da jeg la meg på siden sank babyens puls til 150 i løpet av 2minutter.. Testet dette om igjen tre ganger for å være sikker.. Så da har jeg fått bekreftet at det i mitt tilfelle faktisk har negativ effekt å ligge på ryggen... dessverre...
Ellers var alt bra da;)
Oi.. så skummelt!
Her blir jeg uvell med en gsng jeg ligger på rydd, og faktisk hvis jeg sitter for bakoverlent i sofa o.l. Må alltid sette/legge meg litt over på siden
Hadde hun noe tips for p unngå at du blir liggende på rygg da?

Ja det var faktisk litt ekkelt å se/høre det så direkte liksom.. Hun ba meg ha godt med puter/dyner i hodeenden, slik at jeg får litt høyde selv om jeg ruller over på ryggen i søvne.. Evt sy en tennisball inn i stoffet på ryggen av en T-skjorte, haha.. Det er jo egentlig ingen dum idé ;)
Evt får jeg sove på sofaen, da er det nok mer sannsynlig at jeg blir liggende på siden.. Jeg vil iallefall gjøre så godt jeg kan :)

Back
Topp