Om å presse lenge

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
☀️Påskeliljene 2026☀️
♡ Babymais2026 ♡
Ved mine to tidligere svangerskap endte jeg med å aktivt presse i 1 time her gang. Jm har tidligere da fortalt meg at trykkingen tar kortest tid hehe alt er relativt I guess…:hilarious:

Denne gangen håper jeg å slippe så mye pressing. Det skal sies at jeg de foregående gangene presset på rygg så mulig det bidro til at det tok litt tid? Hmm

Nå er jeg i hvert fall på utkikk etter tips og triks. :Heartred Hvor lenge presset du og i hvilken stilling? Og har du tips til hvordan korte ned pressetiden?

Ved mine to tidligere svangerskap endte jeg med å aktivt presse i 1 time her gang. Jm har tidligere da fortalt meg at trykkingen tar kortest tid hehe alt er relativt I guess…:hilarious:

Denne gangen håper jeg å slippe så mye pressing. Det skal sies at jeg de foregående gangene presset på rygg så mulig det bidro til at det tok litt tid? Hmm

Nå er jeg i hvert fall på utkikk etter tips og triks. :Heartred Hvor lenge presset du og i hvilken stilling? Og har du tips til hvordan korte ned pressetiden?
Jeg fikk store barn! 4,1kg og 4,5kg. Siste var også 38 rundt hodet. Jeg er bare 163cm høy, så ikke allverden størrelse på meg som mor.

Det var veldig viktig for meg å bruke tyngdekraft begge gangene. Fødte begge på kne, og presset første i 12 minutter og andre i 16 minutter. Fikk bare noen små rifter som det ble satt litt pyntesting på, ingen problemer med halebein, urin eller avføringslekkasje i ettertid. Alt bra med underlivet.

Jeg er HELT overbevist om at det er tyngdekraften som gjorde pressfasen så kort for meg. Vi lærte om det på fødselsforberedende kurs da jeg skulle ha første, og er så glad for det.

Jeg har bare født én gang og hadde styrtfødsel, men med en gang jeg skulle presse så stoppet det opp. Fikk beskjed om at jenta smatt tilbake i bekkenet så snart jeg slapp opp, så jeg klarte ikke å presse hardt nok? Kanskje fordi jeg var redd (dette var ca 1,5 time etter jeg kom inn på sykehuset) eller fordi jeg var sliten, men jeg hadde ikke nok rier til å presse heller. Pressa det jeg makta - skjedde lite!

Jeg stod først på knærne i senga, med rumpa mot jordmor og hang over kortenden av senga. Funka ikke. Så på huk, fortsatt med rumpa mot jordmor - skjedde ingenting. Til slutt henta hun en ny jordmor som hadde drakamp med meg :hilarious: Jeg pressa lenge før rien kom i gang og til lenge etter den var over for å få fremgang. På rygg, litt oppreist i ryggen med beina opp på de platene der (hva heter det?) og hadde tautrekking med en jordmor - daaa skjedde det endelig litt! Jordmor sa de skulle være to når baby kom uansett så da kunne jordmor nr2 være litt nyttig :p

45 min i første fødsel, ca 10 min i de tre andre. Tror det hjelper å bruke tyngdekraften mest mulig, sånn at lille ligger lengst mulig nede allerede før pressing. De to siste gangene har jeg ligget på siden. Mye bedre enn å ligge på rygg, da bekkenet er fritt, men du får ligget likevel - sånn om man er dævvsliten.
Men jeg hadde gått rundt og rundt før selve pressingen, da.

Jeg har gjort litt forskjellig, denne gangen var jeg i kne på senga under de siste åpningsriene rett før pressriene... Som andre sier her, tyngdekraften hjelper ja. Men la meg på rygg, halvveis på siden når jeg presset henne ut, tok 4 min. Jeg bare gav alt, man må liksom presse som om man skal nr 2, og ikke være redd for å trykke alt man har... Føler jeg hvertfall at har hjulpet meg de siste gangene. Hun var 4,5 kg men gikk veldig greit :) Jeg snakket til meg selv under pressing og bare sa at "dette klarer du, press alt du har nå!!!" for jeg ville ha henne ut og bli ferdig med fødselen liksom.

Presset ca i en time med første og 10 minutter med de tre andre :) Ligger på ryggen hver gang. Sist husker jeg at jeg snakket til meg selv, inni meg, «Nå er du snart ferdig, du klarer dette, bare noen press til! - du er flink» :laughing002

Hadde en rå fødsel (i mine øyner)baby festet seg aldri i bekkenet og lå høyt oppe. Kom inn med rier på veien inn for en sjekk, under 6 timer senere var baby ute. Skjedde lite av og ligge på rygg/siden, jeg måtte ha hjelp av tyngdekraften, stod siste timen og pressa litt i 20 min og fødte baby stående. :Heartbigred

Hadde en rå fødsel (i mine øyner)baby festet seg aldri i bekkenet og lå høyt oppe. Kom inn med rier på veien inn for en sjekk, under 6 timer senere var baby ute. Skjedde lite av og ligge på rygg/siden, jeg måtte ha hjelp av tyngdekraften, stod siste timen og pressa litt i 20 min og fødte baby stående. :Heartbigred
Wow imponerende stående!

Ja det ser ut til at tyngdekraften er fellesnevneren her. Sist fødsel hadde hodet ikke festet seg og det startet med vannavgang. Så jeg hadde vært våken i 2 dager da pressriene endelig kom og jeg var så utslitt at mannen min sa jeg sovnet mellom riene :hilarious: Så tror det var fysisk umulig med andre stillinger :p men håper på litt raskere fødsel denne gangen

Jeg hadde styrtfødsel med min. 2t aktiv fødsel ref epikrisen, men gikk fra 5cm åpning til han var ute på 1t. Presset i 10 min. Stod mesteparten av fødselen, men lå på siden da jeg presset. Tror ikke det var noe spesielt som gjorde at det gikk fort her egentlig, kroppen bare tok helt over også måtte jeg bare henge med :smiley-ashamed004 Veldig spent på hvor lang tid det tar denne gangen :nailbiting:

Dette er jo veldig individuelt, og fødselsforløpet har også mye å si, men...
1. gang: Ryggeleie, 1 time pressing.
2. gang: På alle fire, 10 minutters pressing.
3. gang: På huk, 2 minutters maks.

Bare et par pyntesting hver gang som jeg ikke kjente til i det hele tatt (dvs. gikk helt fint å sitte, vaske seg nedentil og gå på do etter fødselen). Gjennomsnittlige store barn (3,5-3,7kg, 35-36cm hodeomkrets).

Første gang viste jeg jo ingentig, jeg var ung og uerfaren. Men de andre gangene informerte jeg meg på forhånd om ulike fødselsstillinger og turte å gi tydelig beskjed til jordmor om hva jeg ønsket. :)

Sååå konklusjonen, tyngdekraften er din venn!!!

Wow imponerende stående!

Ja det ser ut til at tyngdekraften er fellesnevneren her. Sist fødsel hadde hodet ikke festet seg og det startet med vannavgang. Så jeg hadde vært våken i 2 dager da pressriene endelig kom og jeg var så utslitt at mannen min sa jeg sovnet mellom riene :hilarious: Så tror det var fysisk umulig med andre stillinger :p men håper på litt raskere fødsel denne gangen
Det var vannavgang som gjorde at jeg skulle inn til sjekk. Fikk rier ganske raskt på vei inn.
Uff hørtes fælt ut og være så sliten. De sier at fødsel går raskere for flergangs gravide håper det for deg.

Back
Topp