Om å legge ut bilder på facebook og andre soaiale medier

Spireknoppen

Blir kjent med forumet
Hva tenker dere om det? Personlig mener jeg at det har gått altfor langt. Hvor er personvernet til barna når foreldre legger ut bilder av dem i hytt og pine, ja, til og med før de er født?
Ønsker bare å få deres meninger, mulig jeg trykker på noen knapper til flere her inne med dette innlegget, ikke meningen å såre noen :)

Jeg mener det har gått altfor langt, og jeg fatter ikke hvorfor folk vil utlevere barna sine på internett. Greit at teknologien tilsier at man kan det, men at folkevettet gjør det, det forstår jeg ikke. Disse barna skal bli mennesker. Jeg er veldig aktiv på facebook, og har vel sikkert et par hundre bilder av hunden min der, som jeg er ufattelig glad i og stolt av. Men han er en hund. Han skal ikke igjennom skolegang og jobbsøking med bilder liggende på nett. Disse barna er mennesker! 

Siden "alle andre" gjør det, så er det greit. Men hvorfor "alle andre" begynte med det, fatter jeg ikke. Når jeg får barn, blir det nok et bilde av den nybakte familien slik som i en avisannonse, og kanskje noen nisseluebilder ved juletider. Jeg vet at facebookvennene mine forventer et bilderas og statusraid uten like, men de vil bli overrasket... Hos hunder er det nemlig ikke noe som heter personvern. Det tror jeg ikke de har tenkt over.

Jeg har ingen bilder av barnet mitt på facebook, og nestemann vil heller ikke få bilde sitt publisert der.. Hva andre gjør, får være opp til dem, men jeg har gjort mitt valg..! :)

Syns også det kan bli litt for masse av enkelte.. Jeg har noen bilder av Isak på facebook, men det er fine bilder av spesielle anledninger, ikke masse masse hverdagslige bilder. Verste syns jeg er de som blogger. Ikke bare legger de ut tonnevis av bilder av barna sine, men de bretter jo ut hverdagen dems på nettet ved å skrive aaaalt de gjør og sier. Det syns jeg er overtramp.

Jeg legger ut bilder av min gutt, men da gjerne med noen andre på bildet, eller på et bilde der han er med ryggen til, langt unna, osv. Men det hender jeg har lagt ut slike "perfekte" bilder for de som stjeler de. Jeg hadde en blogg tidligere, men der angrer jeg veldig på at jeg har lagt ut både bilder osv. Så den har jeg slutta med.
Nå sender jeg bilder på mail en gang i blandt til familie og venner som ikke bor i nærområdet :-)
Jeg liker å kunne skylde på at jeg har ingen i min familie i nærheten av meg, så jeg legger ut bilder for å vise litt fra hverdagen. Men det er bare en dårlig unnskyldning jeg prøver å si til meg selv sikkert!

Jeg er ikke så fryktelig nøye med slikt. Kommer sikkert til å legge ut noen fine bilder, men ikke i "hytt og gevær". Syns det er værst med helt ferske blodige babyer, og nakne unger på 2-3-4-5-6 år og oppover...

Jeg syns det er greit å legge ut bilder en sjelden gang, men å legge ut bilder av barna sine hver dag i alle mulige "kjedelige" og dagligdagse situasjoner ser jeg ikke poenget med.

Jeg har lagt ut masse bilder av gutten min jeg.. MEN: Det finnes noe som heter egendefinerte innstillinger på album; og slik kan man veldig enkelt styre hvem som får se hva. Jeg har delt ALLE jeg har på facebook inn i grupper, og bestemmer veldig enkelt hvilken gruppe som får se et album. Bilder av familie er som regel kun familie som får se, og noen nære venner. Bilder fra jobbsammenheng får kun kollegaer se.. og lignende. Ingen av bildene mine er tilgjengelig for noen som ikke er venner av meg, heller ikke profilen min. En annen ting er å ikke legge til applikasjoner i hytt og gevær, mange av dem har virus eller gjør det enklere å hacke profilen din. Så det er ikke "det å legge ut bilder" som er ille, men å ikke sikre seg.. Pluss at gutten min er ikke tagge eller navngitt på bildene, så en arbeidsgiver (nå kan ikke den arbeidsgiveren i praksis finne mine bilder da siden de er sikret) vil ikke kunne koble bildet til min sønn, OM han skulle finne det på nett. Det blir litt for enkelt å bare si at det er galt å legge ut bilder. Da er det jo nesten like galt da å lage album som ligger framme hjemme, tenk om "venner eller besøk" ser dem da, eller den blir borte eller stjelt.. (Satt liiiitt på kanten) Husk også at en mail kan like lett hackes som en facebookside. Det viktigst er at man hele tiden er obs på farene, unngår de store tabbene (nakne barn o.l.) , og er obs på lovverket om distribuering av bilder/personvernet. En blogg kan også lukkes for allmennheten. Et bilde i avisa er mye mer tilgjengelig for "hvem som helst" enn et bilde jeg sikrer på facebook. Men, denne diskusjonen tar aldri slutt, for man er uenige og har forskjellige meninger.. :P Og det må man bare respektere..

Jeg har lagt ut et par bilder av gutten på fb. men overhodet ikke noe som kan kobles til han i ettertid. ikke tagget, og sikret.. pga sikring av bilder legger jeg aldri ut bilder av gutten min her på bv, for en vet ikke hvem alle som er innom å ser er. Lett å få tilgang uten å egentlig ha noe der å gjøre.
har en lukket blogg som kun familiemedlemer har tilgang til slik at vi kan vise bilder fra hverdag og fest til flere enn kun oss i husstanden. Ikke alltid at bilder blir fremkalt og kan vises frem. :)

Dette er noe jeg har tenkt mye på. Jeg tror jeg må slå meg til ro med en slags mellomting mellom å legge ut masse hverdagsbilder med historier til hele tiden, og det å aldri legge ut bilder.

Jeg ser veldig stor forskjell i måter å gjøre det på blant venner og familie på facebook, og vet at det finnes en forholdsvis trygg og grei måte å gjøre det på.  Da når det gjelder både hvilke bilder man bruker, hvilke situasjoner de er tatt fra, hvilken tekst man bruker sammen med bildet, og sist men ikke minst hvem man velger å dele bildene med. For det er jo sånn at man kan velge å dele bildene med for eksempel familie + ens nærmeste venner.

Det å sitte å bla i fotoalbum er ikke noe man gjør mye av i dag, og ikke er man sammen med familie og slekt like mye som før heller kanskje? Da tenker jeg at det er fint å kunne få dele små øyeblikk med barnet sitt som vokser til med sine nærmeste på facebook.

Å dele disse bilder med tilknyttende historier , hvor man ikke har tenkt nøye gjennom hvordan dette kan føles for barnet i fremtiden, med alle sine facebookvenner er jeg derimot ikke for. 

Dette er nok en evig varende diskusjon vil jeg tro, men jeg er ikke for å løegge ut bilder i hytt og pine av barna.... Og noe av det verste jeg ser er de som legger ut ultralydbildene sine på facebook! Og ikke minst positive graviditetstester på facebook! Greit på lukkede grupper der ikke hele almenheten kan se det, eller her inne, for her er jo vi ikke navngitt på samme måte. Jeg mener at noe kan jo fortsatt få være personlig.

Jeg har selv ei jente født i 2010, og jeg har lagt ut noen bilder av henne på facebook, men ikke mange....Og jenta var nesten 1 år før første bildet av henne ble "publisert" på facebook.... Jeg sender heller mms og bilder på mail til de jeg føler har interesse av å se henne i alle mulige situasjoner og annledninger jeg :)

Men som sagt, dette er nok en evigvarende diskusjon, og man blir nok aldri enig om verken det ene eller det andre.. Folk får gjøre som de vil, og folk får mene det de vil :)

Vi har så langt  lagt ut  litt bilder av hans gutter på FB ,men da i  lukket  album for familie...Jeg har familie langt unna  (80 mil) og de vil jo gjerne følge med på hva som skjer i livet dems ,men det er langt i fra hundrevis av bilder og det er bilder som på ingen måte kan brukes ulovlig eller  være negativ  for barnet i  voksen alder...
Vi kommer til å gjøre  noe alla det samme med  den vi venter  nå...
Men jeg har også sagt til alle  som vet at jeg er gravid at jeg vil ikke se at det skrives om det på FB eller legger ut bilder av ungen ( npr den har kommet) feks før jeg selv skriver /legger ut noe om det og  at slikt som UL bild osv får dem spørre om jeg kan sende  på mail om dem vil se...Har ei venninne som  starta svangerskapet på FB med posetiv test så ul bilder i fleng mage bilder for hver 3 uke osv ,ble kvalm jeg.... fatter ikke hvorfor hver minste detalje må deles med alle  venner man har på FB..
Svangerskapet mitt er mitt og ikke alle på FB sitt   
Men vi er alle ulike  

Kall meg dum men jeg legger ut bilder av oss og guttene våre i hytt og pine på facebook! Jeg har begrensninger for hvem kan se de og hvordan bilder jeg legger ut. Vi bor ikke i samme land som noen i familiene våre og de setter stor pris på å kunne følge med livet vårt her i utlandet. 
Jeg blogger også men der er det lite bilder av ungene, men de er der inn i mellom og der er det masse bilder av hjemmet vårt. 
Vi er ulike og har forskjellige meninger. Dette er et bestemt valg jeg har tatt etter å ha flyttet bort fra familie og venner. 

Måtte bare komme med min versjon/mening dersom jeg synes dere andre som har kommentert her har like meninger om dette  

Jeg har lagt ut endel bilder av jenta mi på facebook. Er bare moro og vise hun frem til venner jeg ikke ser så ofte, og ikke minst familie som bor et stykke unna. Ser ikke helt hva som er så farlig med det..

jeg syns det er str forskjell på hvilken type bilder det er, jeg da! jeg legger ut en del bilder. har mye familie og venner strødd over hele landet! også mange i utlandet! så det er måten de får fulgt med på utviklinga! jeg har lukket mappene så de er tilgjengelige for forskjellige grupper.
jeg driver med med foto. og dere kan jo gjette hva yndlingsmotivet mitt er :P så syns det er gøy å dele :) men ALDRI i nærheten av naken!!!!

Jeg er helt enig med dem som er forsiktig med å legge ut bilder. Men ser det er mange her som legger bilder ut på Facebook og syns det er greit så lenge de er sikret. Vel og bra, men det betyr at Facebook eier bildene - og kan bruke dem til hva som helst. Reklame inkludert. Så der legger jeg aldri ut bilder av jentungen. Men det er altså pga spørsmål om rettigheter, ikke eksponering.

Jeg blogger, og det er stort sett bare om jentungen. ALT er passordbeskyttet, og jeg vet hvem som har passordet. Det er ingen bilder der hun er avkledd. Men en og annen filmsnutt (blåser såpebobler, klatrer i klatrestativ, denslags) ligger der ute. Jeg har også familie i andre land og over hele landet, og dette er mye lettere enn å sende mailer med ørten bilder i.

Syns uansett at å si "det har gått over alle støvleskaft" er å trekke det litt langt. Den digitale utviklingen har skjedd fort, kanskje for fort for noen, men det er dette som er hverdagen nå, og det er dette som kommer til å være hverdagen for våre barn. De vil nok ikke se på det som rart, men for all del. Man trenger ikke legge opp til at det kan finnes nakenbilder av dem overalt. DET er unødvendig. Jeg har aldri lagt ut et bilde av jentungen som jeg ikke ville lagt ut hadde det vært av meg.

Back
Topp