Om å bli gravid igjen etter abort

DarkRose

Betatt av forumet
Hei !
Jeg opplevde desverre en MA for tre uker siden. Jeg var 15+4 uker på vei, men de sa at fostret hadde vært død i 2-3 uker. Jeg måtte forerta en utskraping. Det jeg lurer på er, om man blir gravid igjen FØR man har fått menstruasjon tilbake etter utskraping, er det da høyere risiko for å abortere pga dårligere slimhinner ? Finner lite informasjon om dette på nettet, og mange har forskjellige svar.

Som sikkert mange andre vil jeg veldig gjerne bli gravid igjen, og aller helst så fort så mulig. Jeg har også hørt at man kan risikere å bli steril etter at man har hatt utskraping. Stemmer dette ?

Jeg har har ei jente på 12 år fra før, og jeg er nå 31 år. Min samboer har ingen. Jeg har rhesus negativ blodtype, mens han har positiv. Kan dette gjøre at vi ikke kan få barn sammen ? Siden jeg mistet denne gang :/
Er livredd for å oppleve det igjen
:(

Mvh

Meg
 
Noen leger/jordmødre anbefaler å vente til du har hatt mensen igjen, slik at slimhinnene får bygget seg opp igjen og ikke har en ny abort, mens andre igjen mener at du kan bare hoppe i det.. Det er visst ingen studier eller forsking som tyder på at det er farlig å bli gravid med en gang - jeg tror at hvis kroppen er klar så blir du gravid igjen, hvis ikke blir du ikke..

Vi mistet i uke 9 og jeg hadde utskraping. Legen min mente det skadet jo ikke å vente èn syklus.. Jeg ville egentlig bare hoppe i det, men mannen min var bekymret og ville vente. Så vi ventet og jeg ble gravid igjen etter èn mens. Det virket jo lenge å vente i fire uker på å få mens, men nå i ettertid har ikke den tiden noe å si akkurat! Et argument legen bruker for å vente èn syklus er for at man ikke er helt sikker på eggløsningsdag (har jo ikke forrige mens å telle etter) og da er det vanskeligere å beregne termin. Synes egentlig at det er en dårlig grunn til å la være å prøve (man vet jo sånn ca - og så får man heller justere ved ultralyd), men det er opp til hver enkelt..



Lykke til!


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Rart ingen har svart på dette men ring legen din han eller hun burde kunne svare deg på det
ja, var å så senest igår om det var noen som hadde svart, men neida. De har svart mange andre, så håpet på at jeg også skulle få svar. Lenge siden jeg skrev det. Men men :)
 
Noen leger/jordmødre anbefaler å vente til du har hatt mensen igjen, slik at slimhinnene får bygget seg opp igjen og ikke har en ny abort, mens andre igjen mener at du kan bare hoppe i det.. Det er visst ingen studier eller forsking som tyder på at det er farlig å bli gravid med en gang - jeg tror at hvis kroppen er klar så blir du gravid igjen, hvis ikke blir du ikke..

Vi mistet i uke 9 og jeg hadde utskraping. Legen min mente det skadet jo ikke å vente èn syklus.. Jeg ville egentlig bare hoppe i det, men mannen min var bekymret og ville vente. Så vi ventet og jeg ble gravid igjen etter èn mens. Det virket jo lenge å vente i fire uker på å få mens, men nå i ettertid har ikke den tiden noe å si akkurat! Et argument legen bruker for å vente èn syklus er for at man ikke er helt sikker på eggløsningsdag (har jo ikke forrige mens å telle etter) og da er det vanskeligere å beregne termin. Synes egentlig at det er en dårlig grunn til å la være å prøve (man vet jo sånn ca - og så får man heller justere ved ultralyd), men det er opp til hver enkelt..



Lykke til!


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
Takk :) vi får se hva som skjer.. 4 uker siden idag. Har ennå ikke fått menstruasjonen tilbake..
 
Hei!

Beklager at vi ikke alltid klarer svare på alle spørsmålene som kommer inn ! Det har med den tiden vi har satt av til dette!
Men: Mange kvinner opplever at de aborterer 1 eller flere ganger, og det er oftest kroppens måte å ordne opp i noe som ikke har livets rett.
De aller fleste blir gravide igjen uten problemer. Også etter en utskrapning. :)
Hvis du ikke har hatt komplikasjoner i forbindelse med utskrapningen, slik som infeksjoner, så er det ingen grunn til å vente med å prøve å bli gravid igjen!
Mange blir faktisk raskt gravide etter en utskrapning :)

Det at dere har ulik rhesus, betyr ingenting for om du blir gravid eller ei ;)

Så her det bare å hoppe i høyet - du har alle muligheter for å lykkes neste gang!

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe :)
 
Hei!

Beklager at vi ikke alltid klarer svare på alle spørsmålene som kommer inn ! Det har med den tiden vi har satt av til dette!
Men: Mange kvinner opplever at de aborterer 1 eller flere ganger, og det er oftest kroppens måte å ordne opp i noe som ikke har livets rett.
De aller fleste blir gravide igjen uten problemer. Også etter en utskrapning. :)
Hvis du ikke har hatt komplikasjoner i forbindelse med utskrapningen, slik som infeksjoner, så er det ingen grunn til å vente med å prøve å bli gravid igjen!
Mange blir faktisk raskt gravide etter en utskrapning :)

Det at dere har ulik rhesus, betyr ingenting for om du blir gravid eller ei ;)

Så her det bare å hoppe i høyet - du har alle muligheter for å lykkes neste gang!

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe :)
Tusen takk for oppløftende lesing :) legger meg med et smil om munnen :)
 
Hei, ville bare ønske deg lykke til. Jeg hadde en MA i uke 9 med medisinsk abort, og jeg var en av de heldige som ble gravid igjen med en gang og det uten at vi "prøvde". Trodde ikke el kom så tidlig ;) Testet positivt 3 uker etter siste blødningsdag, er nå 15 uker og håper at oul nå i slutten av juni viser at alt står bare bra til :) så hopp i det, så lenge du er klar er nok kroppen din det også :)
 
Hei, ville bare ønske deg lykke til. Jeg hadde en MA i uke 9 med medisinsk abort, og jeg var en av de heldige som ble gravid igjen med en gang og det uten at vi "prøvde". Trodde ikke el kom så tidlig ;) Testet positivt 3 uker etter siste blødningsdag, er nå 15 uker og håper at oul nå i slutten av juni viser at alt står bare bra til :) så hopp i det, så lenge du er klar er nok kroppen din det også :)
Tusen takk <3 vi prøver ;) å gratulerer så mye til dere med ny, og helt sikkert frisk å fin baby :)
 
Ønsker deg lykke til, jeg ble gravid en uke etter utskraping... Resultatet er ei frisk og fin jente på 2 år <3
De ba meg vente, men jeg klarte ikke det psykisk..
Legene på haukeland sa at det ville gå bra, men jeg ble fulgt opp med ultralyder i starten..
 
Back
Topp