Oljer/kremer til magen og underlivet

Solstråle26

Betatt av forumet
Oktoberfruene 2018
Jeg lurer på hva man burde gjøre for å passe best mulig på huden sin i svangerskapet. Jeg har hørt at det er lurt å snøre magen inn med oljer/kremer ettersom den skal utvide seg og vokse en god del. Har dere noen gode tips om når burde man begynne å smøre?
Har også hørt at man burde smøre seg med olje nedentil med tanke på en fødsel. Noen ideer her? [emoji4]

Jeg husker jeg leste en god del om det der i forrige svangerskap, men oljen går jo bare på det ytterste hudlaget uansett. Strekkmerker osv kan man ikke motvirke med noen oljer/kremer.

Gadd ikke smøre meg der nede heller. Måtte sy et par pynteting etter fødsel men fikk bedøvelse og det var helt udramatisk. Tror ikke olje hadde motvirket det heller.

Sniker...

Prinsippet bak smøring av magen er å mykgjøre slik at huden er så elastisk som mulig, men man kan dessverre ikke tilføre mer elastin da kremer ikke går så langt ned i huden som nevnt over her. Det er viktig at det du smører deg med inneholder nærende og pleiende ingredienser. Dr greve pharma hudkrem til gravide inneholder gode ingredienser. Men du må smøre morgen og kveld uansett hvilken krem du velger.

Å smøre mellomkjøttet med feks mandel eller jordnøttolje er for mykgjøring, og en del sverger til det den siste mnd eller så før fødsel.

Last edited:
Jeg smurte magen hele første svangerskap, men ser fremdeles ut som ett verdenskart :P

Brukte også jordnøttolje den siste mnd med nr 1, måtte sy 3 pynte sting. Brukte ingenting med nr 2, og trengte ikke å sy noe :) hadde nok ingenting med olja å gjøre :P

Smørte magen som en gal da jeg gikk gravid med min første. Tigerstriper fikk jeg både på magen, lår, rompa og pupper selv om.
Droppa det i senere svangerskap og fikk ikke flere strekkmerker.

Jeg har brukt kobberkrem (den selges ikke lenger) til underlivet, den varmet og var utrolig behagelig å smøre seg med og man kunne omtrent kjenne at den jobbet der nede.
Med de to siste fødslene har jeg brukt Wedela (skrives det sånn) olje for underlivet.
Har aldri fått ei rift under fødsel, selv med barn på 4,5 og 40 rundt hodet :P

Sniker fra desember.

Jeg har smurt med Bio-Oil daglig hele svangerskapet men har likevel fått endel strekkmerker. Det kan jo hende det hadde vært verre uten men jeg tror ikke det har hatt noe å si. Jeg anbefaler likevel å smøre, da huden kan bli veldig tørr og det er grusomt hvis du får skikkelig kløe!

Brukte bio-oil sist, hver morgen og kveld på magen. Null strekkmerker! Kjøpte perineum-oil fra Weleda for å bruke mot slutten, men kom ikke til for å smøre riktig pga den store magen :p Revnet så og si ingenting likevel:)

Back
Topp