Olje til fødsel?

frkreal

Forelsket i forumet
Jeg har lest et sted før jeg ble gravid at det finnes en krem/olje du kan smøre deg med nedentil som gjør at det ikke svir/river så forferdelig under fødsel rundt fødselskanalen. Noen som vet?

Det blir på en måte akkurat det samme som at tannlegen smører tørre lepper, slik at de ikke skal sprekke når du må gape. Jeg er så dårlig til å forklare, må nesten le litt av meg selv. For min del var det det verste ved forrige fødsel. Kjentes ut som man skulle eksplodere nedentil.

Jeg hadde Medela sin olje sist svangerskap som var mitt andre, og var ganske flink å bruke den. Men.. Det hjalp desverre ikke, måtte sy mye mer enn jeg måtte ved første svangerskap som var nesten ingenting og da hadde jeg ikke brukt olje. Vet ikke om det finnes noen forskning som viser at dette hjelper? Det har sikkert mye å si hvor fort fødselen skjer, hvor stort barnet er og hvor flink jordmor er på "finskemetoden" :) Håper virkelig det ikke blir like ille som sist denne gangen iallefall :(

Vet ikke om det er denne, men Weleda har i hvert fall en olje som kan brukes fra uke 34:
"Oljen er en ren naturlig massasjeolje spesielt utviklet for massasje av perineum, området mellom skjeden og endetarmsåpningen. Regelmessig massasje gjør huden smidig og elastisk og forebygger rift under fødselen.

Anvendes fra 34. graviditetsuke. Oljen er basert på mild mandelolje og e-vitaminrik hvetekimolje som øker elastisiteten i bindevevet. Den milde blandingen av ekte eteriske oljer er nøye avstemt for den følsomme huden i mellomkjøttet."

https://www.blush.no/product/818899/kropp/mor-barn/weleda-perineum-massage-oil#productinfo

Jeg hadde Medela sin olje sist svangerskap som var mitt andre, og var ganske flink å bruke den. Men.. Det hjalp desverre ikke, måtte sy mye mer enn jeg måtte ved første svangerskap som var nesten ingenting og da hadde jeg ikke brukt olje. Vet ikke om det finnes noen forskning som viser at dette hjelper? Det har sikkert mye å si hvor fort fødselen skjer, hvor stort barnet er og hvor flink jordmor er på "finskemetoden" :) Håper virkelig det ikke blir like ille som sist denne gangen iallefall :(
Se der ja, bra å høre fra noen som har prøvd. Det styrker min mistanke om at de fleste sånne produkter er skapt for å gi en følelse av kontroll i en situasjon der man egentlig ikke har noen særlig mulighet til å kontrollere hvordan det skal skje. :p

Last edited:
Tror du kan smøre deg meg de første oljer, f.eks babyolje. Poenget er jo å forsøke og få mellomkjøttet mest mulig elastisk.

Tror også at om man revner eller ikke kommer mye an på samarbeidet mellom den fødende og jordmor og at man presser på riktig tidspunkt :)

Tror du kan smøre deg meg de første oljer, f.eks babyolje. Poenget er jo å forsøke og få mellomkjøttet mest mulig elastisk.

Tror også at om man revner eller ikke kommer mye an på samarbeidet mellom den fødende og jordmor og at man presser på riktig tidspunkt :)

Det har jeg også hørt, at man kan bruke andre typer olje som du nevner. Den Medelaen forsvinner fort og er dyr :) Kan godt hende det kan hjelpe, men tror ikke bare smøring i seg selv kan "redde" det aller helligste i gjerningsøyeblikket ;)

Vet ikke om det er denne, men Weleda har i hvert fall en olje som kan brukes fra uke 34:
"Oljen er en ren naturlig massasjeolje spesielt utviklet for massasje av perineum, området mellom skjeden og endetarmsåpningen. Regelmessig massasje gjør huden smidig og elastisk og forebygger rift under fødselen.

Anvendes fra 34. graviditetsuke. Oljen er basert på mild mandelolje og e-vitaminrik hvetekimolje som øker elastisiteten i bindevevet. Den milde blandingen av ekte eteriske oljer er nøye avstemt for den følsomme huden i mellomkjøttet."

https://www.blush.no/product/818899/kropp/mor-barn/weleda-perineum-massage-oil#productinfo

Supert med tips!! Takk:)!

Jeg revnet ikke sist, men det føltes helt jævlig. Jeg har hørt at folk har det med i fødebagen sin. Ikke nødvendigvis en som skal forebygge fra uke 34. Jeg vet bare at dette vil jeg prøve :) Lipsyl/vaselin feks på leppene (munnen) virker jo hurtig, men ikke langtidsvirkende. Jeg vil ha noe for the moment :P

Enig der! Jeg fikk beskjed om at jeg kunne unngått rift hadde jeg bare hørt på jm :p men etter en 24 timers lang fødsel hadde jeg ingen planer om å ikke presse hehe! Så her fløy ungen nesten ut! Noe som selvfølgelig resulterte i rift. Heldigvis ikke så mye.

Vet ikke om noe olje, men vet det finnes en spray som lindrer og kjøler som man kan spraye i ettertid :)

Sniker fra april. Kan det være jordnøttolje du tenker på? Jeg bruker den til å smøre på magen og brystene for å hindre at det klør så mye. Også kan man bruke den i underlivet sånn før fødselen for å forhindre at det revner så mye. Om det fungerer er en annen sak.

Har hørt om at mange bruker kokosnøttolje! Den er veldig fet men funker raskt mot tørrhet (jeg bruker den på hendene av og til)
Jeg tror jeg vil ihvertfall prøve den i siste del av svangerskapet og under fødsel. Den lukter jo himmelsk så det er ihvertfall en fordel om ikke annet.

Råd fra sykehuset ;) Smør med jordnøttolje fra 2 uker før termin. Masser godt inn i mellomkjøttet.

Og ellers vær uendelig obs på at en av de mest solgte babyoljene på markedet er mineralolje og burde ikke komme i nærheten av mennesker og i hvertfall ikke baby. Den lukker til huden og blokkerer porer og svettekanaler.

Ja, denne jeg tenkte på.. :) Ikke medela men Wedela ;)

Jordnøttolje sier de at skal være bra til det :) masseres inn hver kveld i noen minutter :)

Har hørt om at mange bruker kokosnøttolje! Den er veldig fet men funker raskt mot tørrhet (jeg bruker den på hendene av og til)
Jeg tror jeg vil ihvertfall prøve den i siste del av svangerskapet og under fødsel. Den lukter jo himmelsk så det er ihvertfall en fordel om ikke annet.
Kokosnøttolje har sååå mange bra bruksområder! De som går "all in" bruker de som tannkrem, hårkur, leppomade, kropps"krem", osv..

Råd fra sykehuset ;) Smør med jordnøttolje fra 2 uker før termin. Masser godt inn i mellomkjøttet.

Og ellers vær uendelig obs på at en av de mest solgte babyoljene på markedet er mineralolje og burde ikke komme i nærheten av mennesker og i hvertfall ikke baby. Den lukker til huden og blokkerer porer og svettekanaler.
Hvilken olje er det??? :) bruker babyolje regelmessig. :O

Back
Topp