Olje gulvet på verandaen?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Det må vi gjøre i år, og jeg vill ikke angre på mitt valg. Så hjelp:) Jeg lurer på om jeg vill ha mørkt gulv, har i dag hvitt hus. Men er redd det blir skikkelig stygt, og kreves mye mer rengjøring osv? Så hva anbefaler dere? Hva har dere? Erfaringer? Gulvet er 100 kvm og jeg lurer på om det da er best å bruke rulle eller kost?

Dollface skrev:
Vi har mørkt gulv..

Det er kjempe nydelig:) Jeg vill egentlig ha det slik jeg også, men redd det blir fort stygt? Må det gjøres hvert år? Må det vaskes ofte, for alt syns på gulvet?

søteste skrev:

Dollface skrev:
Vi har mørkt gulv..

Det er kjempe nydelig:) Jeg vill egentlig ha det slik jeg også, men redd det blir fort stygt? Må det gjøres hvert år? Må det vaskes ofte, for alt syns på gulvet?

Det er beis og ikke olje, forresten...
Vi gjorde det for 2 år siden. Det må i følge mannen gjøres annahvert/tredjehvert år.. Olje må gjøres hvert år..
Vi vasker hus og veranda hvert år - eller.. mannen..... dette er jo for at det skal holde seg fint.. og ellers så spyler jeg over verandaen av og til.. det blir jo søl og gris med sandkasse, basseng og unge..  Men bruker bare hageslangen, ikke såpe og vann..
Men jeg syns ikke alt syns nei.. 
Vi skal legge nytt gulv på trapp og veranda og jeg skal ha samme fargen igjen.. :)

Har hvitt hus, og olja platten i ganske lik farge som dolly. Litt mørkere enn dét også. Ble kjempefint :)  Eller beisa... husker ikke jeg :P Selv om det var jeg som gjorde det. Phewww.....

jeg har den fargen og er egentlig ganske lei, så jeg har lyst til å beise det grått.
Her bor jeg på en gård da og masse grus, er man "støvete" på beina så blir det fotspor med engang og veldig varm å gå på om sommeren.  Så i år blir det grått.

Jeg har sett på olje jeg da, som har en garanti på tre år, men jeg aner jo ikke om det stemmer:p Hvert tredje år skal jeg klare å vedlikeholde gulvet, men ikke vært år:) Dette er jo på verandaen våres også så vill gjerne at gulvet er pent der:) Godt å høre at du er fornøyd med farge valget, tror nok jeg havner til slutt der jeg også:)

Vi har hvitt hus og 1002 furu fra Butinox i beis. Var rester fra gammel farge vi ikke fikk pussa vekk, så måtte ha noe mørkt. Var malt før da. Vi er veldig fornøyd.

breioverbaken skrev:
jeg har den fargen og er egentlig ganske lei, så jeg har lyst til å beise det grått.
Her bor jeg på en gård da og masse grus, er man "støvete" på beina så blir det fotspor med engang og veldig varm å gå på om sommeren.  Så i år blir det grått.

Slik er det her også, vi er ikke helt på landet. Men overalt er det sprengte fyllmasser og grus. Jeg ser fotsporene i gangen om noen har gått inn med sko. Derfor er jeg usikker på den fargen.

søteste skrev:

Dollface skrev:
det er trebitt terassebeis, fargen Mahogny..

her er fargekart
http://www.jotun.com/www/no/20020052.nsf/viewunid/2B5DC2FFD047C339C12572A4004FA9B8/$file/Trebitt+Oljebeis+2010.pdf

Gubben mener forøvrig at "alt syns".. men han er 40 og bruker linser så hans mening tels ikke.... 

Nei her telleR heller ikke mannens menig, han mener vi skal ha helt blank olje:o takk for link, var masse fine farger, skal sette meg ned å studere disse fargene:)

Det er lettere å se på oppmalte prøveplanker i butikken altså :)

Dollface skrev:

søteste skrev:

Dollface skrev:
det er trebitt terassebeis, fargen Mahogny..

her er fargekart
http://www.jotun.com/www/no/20020052.nsf/viewunid/2B5DC2FFD047C339C12572A4004FA9B8/$file/Trebitt+Oljebeis+2010.pdf

Gubben mener forøvrig at "alt syns".. men han er 40 og bruker linser så hans mening tels ikke.... 

Nei her telleR heller ikke mannens menig, han mener vi skal ha helt blank olje:o takk for link, var masse fine farger, skal sette meg ned å studere disse fargene:)

Det er lettere å se på oppmalte prøveplanker i butikken altså :)

Har vært å sett litt på de også, har også med meg noen prøver:) Men sett bare på olje. Så når alle i tråden her har beiset så må jeg jo se på beisen også:)

Vi beiset plattingene i fjor. Jeg søkte rundt etter bilder, og fant tilslutt en blogg som ga meg inspirasjon til å velge grå platting.

http://pippilottashus.blogspot.com/2011/04/terassebeis.html

Valgte en beis som vi ser trestrukturen igjennom, men som er grå. Ligner litt på denne, bare vi valgte fargen terassegrå. 
Fargen ble faktisk enda finere enn det jeg hadde forventet, og skulle bare ha et strøk, og det trenger ikke å beises mere enn hvert 4 år.... :)

Vi brukte jotun terassebeisbeis med fargen terassegrå. og platingene våre var ubehandlet før vi beiset. Anbefales på det sterkeste! :)

(Får ikke til å legge ut bilde av vår platting)

søteste skrev:

Har vært å sett litt på de også, har også med meg noen prøver:) Men sett bare på olje. Så når alle i tråden her har beiset så må jeg jo se på beisen også:)

Jeg tenkte også olje i fjor når vi skulle fikse plattingene, men på malebutikkene anbefalte de det ikke, de anbefalte beis. Så da ble det så vi kjøpte beis vi også. :)

ville absolutt valgt terrassebeis og ikke olje! olje flasser av mye fortere og det blir raskt "stier" i olja der man går oftest. Beis holder lenger og man kan drøye flere år med å beise på nytt. Vi har ny veranda i år og skal beise gulvet neste år, tror det blir en slags gråaktig farge hvor treet synes litt igjennom. 

Men om man skal beise terrassen så kan man vel ikke bruke rulle, men må bruke pensel? Og om man ikke vill ha den fargen alikevel, hva gjør man? Og hva slags merke på beisen brukte dere? Jeg så litt på grå, likte det veldig godt egentlig, men blir så usikker:) Og hvor mye koster denne beisen egentlig? Det er jo svin dyrt, 3 liter for 500 kroner. Har jeg kommet over:o Vi må vel ha 10 spann eller noe i tilfelle...,

Jeg brukte pensel og tørket over med ei bomullsfille. Det sto at all beis skulle trekke inn med en gang, og overskuddsbeis skulle tørkes bort. Slik at det ikke ble liggende som  en film på en måte. 
Så jeg påførte beisen med pensel, så tørket over. Ble knallfint, og nå ser jeg at plattingen er like fin i år etter en vinter med snø.. Så det er lurt å gjøre det som står på brukerveiledningen...

(Et vennepar tok å malte 2 strøk med en beis som skulle bare ha 1 strøk, og den flasser veldig av..)

Jeg syntes at vi fikk beiset mye på en bøtte. Vi kjøpte 2 bøtter mener jeg å huske, og da fikk vi beiset 3 plattinger. Den største er ca 25 kvm, og 2 på ca 15 kvm. 3-500 pr bøtte. Spørs om tilbud eller ikke.

Back
Topp