Olje eller ikkje?

Tesemor 89

Betatt av forumet
Junilykke 2022

Er da nåken som tenker å bruke olje for å slippe å revne/ revne mindre? evt. ka olje tenker dåke å bruka?

Kjenner at ting har blitt strammere der nede, så har begynt å bekymre meg litt for da.... 

Er litt forskjellige meninger om det virker eller ikke.
Jeg har ikke brukt det i noen av mine svangerskap, og ikke revna heller. Men hvis du føler deg stram allerede så kanskje det lindrer litt med olje ja :) Har hørt at mange bruker jordnøttolje ihvertfall. Men er nok flere oljer som kan testes :)

Sist brukte jeg bare vaselin, gode resultater :P
Denne gangen er det vaselin og kald presset vegetabilsk olje for å myke opp, så får men se hva res blir :P

For ikke å revne er det bare å få ei jordmor som KAN det hu gjør!

For å ta et lite eksempel; da jeg fødte i 2007 i allefall, var det 40% av fødene til lands som revnet. Dette har tydeligvis økt iom noen plasser står det 85%.
I Finland var det 4% alt i alt, nå viser nye studier at (Turku i Finland) de er nede i 0,36% samt Malmö i Sverige ligger på 2,69%
Dette er grunnet de har en mye bedre forløsningsteknikk der.
Her er det bare å få ut ungen fort som f -.-

Så jeg skal være SIKKER på at jeg får ei som kan denne teknikken om jeg ikke må ta keisersnitt!

Oj. Får håpe på svensk eller finsk jordmor da :D

Har høyrt rykte om den "finske metoden" og at den skal fungera mot å rivna, håpar jordmora mi har lært den!

Har og høyrt noko om oljer, men veit ikkje kva for ein type det er snakk om...

da jeg hang på januar-10-forumet, så var det in å "tøye" nedentil med jordnøttolje... har en flaske stående, ble ikke så mye brukt hos meg sist. jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre så mye denne gangen helller, regner med det ble godt tøyd for 2 år siden når storebror med sitt 47 cm hode + arm kom ut der..... (sydde da 3 sting, som var helt normalt ifølge jm).

Det kommer kanskje ann på hvor man føder, men den teknikken skal ha blitt innført som prosedyre i hele Norge... Selv jeg som jobber i ambulansen har vært på kurs for dette;)  Men hvis man går inn på rettningslinjene så står det også at det er anbefalt å myke opp litt den siste trimester;) 
Mener og huske man kan lese mer om dette på Riksen sine sider;)

Back
Topp