Oldemor/bestemor-generasjonen

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
"Gamle mennesker". Er de nærmest fratatt ansvar? Nå tenker jeg spesifikt på at det noen ganger virker som om "de eldre" slipper lettere unna med flåsete kommentarer og ofte ufin oppførsel på grunn av alderen deres.
Ble inspirert av bestemoren min som er redd for at Mini skal bli homo (fra en annen tråd), og kom til å tenke på alt ifra gamle mennesker som dytter handlevogna opp i ryggen på den foran, til gamle slektninger som ikke har filter overhode.
"Hun er jo så gammel. Ikke bry deg om det."
-og så da? Man blir vel ikke helt tett mellom ørene etter å ha bikket 70! (?) ;) Er det lettere å se mellom fingrene på sårende/stygg/total merkelig oppførsel fordi noen er x antall år eldre?

Lurer ofte på det samme :p

Nja. Opplevde ei som kutta køen. Da sa jeg klart ifra og hu fikk fint gå bak i køen. Jeg hadde det travelt og hadde ikke tid til å la hu snike foran alle da :p
Ei annen prøvde stjele varene mine på butikken. Begynte putte de i sin pose. Da sa jeg også ifra. Hallo liksom !? :p

Jeg pleier si i fra. Men min egen farmor er jeg snillere med altså. Hu tror hu er veldig ung og sprek enda, men begynner å bli ganske dement. Dermed sier hu mye som ikke alltid passer seg ;) Men ser oftere det mellom fingrene. Hu mener ikke noe vondt. Min farfar sa derimot mye som var til tider frekt og slemt. Han fikk klar beskjed om det da.

Lurer jeg på også.
Spesielt besteforeldrene til samboern har sagt og sier ganske mye slemt/stygt om meg og særlig etter at guttungen ble født. De gangene jeg har sagt i fra sier alle at, men dem er jo gamle. Det gir dem da etter min mening ikke lov til å si hva som helst :eek:
Samboer sier ifra til dem da, men hjelper lite.

Jeg er litt enig med deg, men lar ofte besteforeldrene mine "slippe unna" en diskusjon pga alderen deres. Innvandringspolitikk, likestilling, kvinner i jobb, homofili, homofile foreldre...dette er alt fortsatt ganske fremmed for dem, de er født på 30-tallet, en helt annen verden. Min bestefar er snart 80 og har klare meninger om det meste. Det kommer ikke noe godt ut av å diskutere med han, så jeg flirer for meg selv og tenker " du skal være glad for at jeg er så glad i deg, sære, gamle, sta gubbe"
Men litt seriøst, filtrene til eldre endres ofte og det samme gjør personligheten deres. Det er veldig vanlig, men de må tåle å høre det om de går langt over streken!!!

Jeg velger ofte å ikke si noe på det, men tanta til pappa er direkte stygg og hadde jeg hørt hva sa om meg i sommer når jeg var høygravid hadde det vel smelt trur jeg Haha :P

For sent å oppdra de nå, men jeg er som oftest ute med en rask replikk tilbake likevel :rolleyes:

Kan virke sånn. Har også alltid fått høre at jeg ikke skulle bry meg, "de er jo gamle"..

Hos oss gikk det mest på vekt - alltid en hot topic

De eldre unnskyldes og får nesten gjøre hva de vil. Tok igjen en gang med min svigermors onde tunge. Nå hater hun meg, men jeg tenker hennes tap. Lar ikke barna få høre hva som helst. Hun uttalte at min samboer ikke burde kjøpe mat til mitt barn. Stakkars ungen han har hatt samboer til "far" i 6 av 8 år.

De eldre lever nok litt etter den om at "vi har jo vært høflige og tatt hensyn i 60+ år så nå vil jeg gjøre som JEG vil" hehe....plager ikke meg volsomt egentlig, bare å dytte tilbake i køen :p

Back
Topp