Ok, nå er det diskusjon i heimen...

LilleKaisa

Glad i forumet
Når du gikk på skolen, hvor mange verdensdeler lærte du at det var da?

Jeg husker veldig godt at jeg trodde det var 4 verdensdeler,mens det egentlig var 5 for jeg glemte alltid Oseania[;)]

Men nå sier mannen at han lærte at det var 7 verdensdeler og han er 13 år eldre enn meg.....

Begge haaaater å ha feil, sååeee....[8D]

Jeg lærte 7...

Eller nei.. Fem ja!

Eller.. Nei. 7 ja tror jeg. For jeg tror faktisk vi lærte at Nord-amerika og Sør-amerika var to verdensdeler. Også oseania, europa, asia, afrika og.... eh. antarktis?

Afrika, Amerika, Europa, Asia og Oseania..[:D]

En verdensdel er et område på jorden som er avgrenset geografisk og til dels kulturelt, i motsetning til et kontinent som er et geografisk sammenhengende område. Som regel deles jorden i syv verdensdeler:

Europa, bestående av deler av kontinentet Eurasia og tilliggende øyer
Asia, bestående av deler av kontinentet Eurasia og tilliggende øyer
Afrika, med kontinentet Afrika og tilliggende øyer
Nord-Amerika, nordre del av kontinentet Amerika (inkludert Mellom-Amerika) og Karibia
Sør-Amerika, søndre del av kontinentet Amerika
Oseania, med kontinentet Australia og øygruppene Polynesia, Melanesia og Mikronesia
Antarktis, med kontinentet Antarktika og tilliggende øyer

Distinksjonen mellom kontinentet og verdensdeler er ikke-eksisterende i mange språk. Tidligere har det vært vanlig å definere fem verdensdeler (Europa, Asia, Afrika, Amerika og Oseania).

Det er 5 vel? Europa, Afrika, Asia, Amerika og Oseania.. Hvor i all verden skulle de to siste være??

Jeg har lært att det er 5 verdensdeler...   amerika, afrika, europa, asia og oseania.

Er det ikke derfor det er 5 ringer i OL logoen.... en for hver verdensdel?

Det der varierer med årene. Noen regner polene som hver sine verdensdeler. Det finnes altså ikke et fasitsvar, og dere kan begge ha rett ut fra det dere lærte. Jeg lærte jo f.eks Australia som en av verdensdelene, for det var før begrepet Oseania kom til.

5 verdensdeler men flere kontinenter. Det lærte vi på skolen ;)

oseania var ny for meg.
tror vi lærte det som australia jeg!

men det var bare 5!

7!!

ORIGINAL: funny_bunny

Jeg har lært att det er 5 verdensdeler...   amerika, afrika, europa, asia og oseania.

Blå ring - Europa, Grønn ring - Oseania, Rød ring - Amerika (regnet som ett kontinent her), Gul ring - Asia, Sort ring - Afrika og hvit bakgrunn - Polområdene. Tror jeg ihvertfall da, mulig jeg blander litt, men det er omtrent sånn.

ORIGINAL: funny_bunny

det med ringene kan diskuteres.
ringene skulle symbolisere de fem verdensdelene (Nord- og Sør-Amerika blir sett som ett kontinent). Den blå ringen reprsenterer Europa, gul er Asia, sort er Afrika, grønn er for Oseania, og rød for Amerika. Noen mener at den hvite bakgrunnen representerer polområdene Antarktis og Arktis, men dette vites ikke sikkert.

vi lærte 5 (jeg er 29)

7 - Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Asia, Afrika, Oseania og Antarktis. (er 23)

Lærte 5 vi på skolen.
Europa
Afrika
Amerika
Asia
Oseania(vi lært Australia)

OL ringene sto for de 5 befolkede verdensdelene,.

Tidligere lærte man at det var 5 verdensdeler, no er det 7!
Trur det vart endret i lærebøkene sent på 90 tallet

Jeg har lært 5 på barneskolen: Europa ( den viktigste av de alle!), Asia, Australia/Oseania, Afrika og Amerika..
På ungdomskolen lærte vi 6: Europa, Asia,Oseania, Afrika og Nord-Amerika,Sør-Amerika

Og senere har jeg funnet ut at det er 7: Europa, Asia, Afrika, Oseania, N-Amerika, S-Amerika og Antarktis( en utrolig kjip verdens del, lavest befolkningsprosent troooor jeg)

Back
Topp