Ok med første kontroll uke 12?

Hennie88

Forelsket i forumet
Hei dere!

Synes jeg leser en del forskjellig om dette, så nå må jeg bare høre litt. Forstår det slik at tidligere var det ikke noe vits med første kontroll før uke 12, men at nå har de endret anbefalingene til at den skal være mellom uke 8 og uke 12?

For min del ser jeg i utgangspunktet ingen grunn til å ha en tidlig legetime, men det er disse blodprøvene jeg lurer på. Mener å ha lest at disse MÅ tas i uke 12, ganske nøyaktig, stemmer det? Eller er det bare senest i uke 12 slik at de like gjerne kan tas i uke 8-9 også?

man _må_ ikke ha kontroll før uke 12 med mindre det er noe ekstra. det kan være at man har behov for å snakke med lege ang medisiner, eller bare snakke om bekymringer.
Jeg skal ha time neste uke, men det er for at jeg har risikosvangerskap og må ha ekstra oppfølging. så om du er frisk trenger du nokk ikke time før da :)

Jeg aner ikke:hilarious: Er førstegangs og litt lost, har bare lest/hørt at det er en del blodprøver som tas i starten.

Det tas blodtyping og rhesusprøver, jernlager, Hb, HIV, syfilis, Hepatitt, noen tar også rubella- og toksoplasmoseantistoffer. Langtidsblodsukker for de som er i risiko for svangerskapsdiabetes.

Det er ingen problem å ta de blodprøvene etter uke 12, men jernlager skal tas før uke 16 for å få riktig resultat - men det "verste" som skjer er at man evt blir anbefalt jerntilskudd på bakgrunn av at man ikke har korrekte pregravide verdier.

Jeg skal ha UL i uke 8, men jeg har IVF og klinikken i Danmark ønsker UL da.

Jeg ønsker også å ta NIPT, men klarer ikke å få noe svar på om jeg får det før det er for sent...

Jeg var hos legen i uke 7 fordi hun ville ta blodprøver og fylle ut skjema etc. også skal jeg tilbake igjen i uke 12 for normal oppfølging :)

Så lenge det ikke er noe risiko du allerede vet om så er det ikke slik at du må før uke 12 om du ikke føler for det.
jeg skal på tul på fredag 5+4, men det er hos privatgyn som hjalp meg å Bli gravid. Og det er bare fordi hun går ut i 3 ukers ferie og jeg tidligere har hatt 4-5 falske positive tester.. vet heldigvis at det ikke er det nå:hilarious:
Men vi vil dobbeltsjekke uansett:hilarious:

Takk for svar alle! Har bestilt første kontroll til ca. uke 10, så kan jeg kombinere det med blodprøven til nipt også :)

Skal for øvrig på privat ultralyd før dette også.

Back
Topp