Oi sann!! Nesespray!

Gardinstanga

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Junilykke 2020 ♡
Jeg har vært potte tett i det høyre nese boret i tre dager nå og i min frustrasjon masjerte jeg inn på badet og sprayet nesa med Otricin comp...

Men etterpå leste jeg på pakningsvedlegg at det ikke skal brukes av gravide :(

Er det veldig ille tror dere? Nå fikk jeg så dårlig samvittighet :(
 
Går nok helt fint :-)

Ring legen i morgen du og forhør deg, men tviler på at det er farlig med ett spray i nesen.
Men forstår at du får en ekkel følelse.
 
Gjort er gjort. Et spray er sikkert ikke superfarlig. Vanlig otrivin er ok, men de fraråder vel comp pga manglende forskning/bruk og ikke pga alvorlige bivirkninger for gravide?(som for ibux).
 
Det var flere spray i det ene neseboret...:sorry:

Nå er jeg så bekymret. Jeg får ringe i morgen, men er det farlig i natt liksom
 
Ntååå skjønner at du får dårlig samvittighet, men jeg vil tro at det ikke er noe farlig om du har brukt nesespray én gang. Er du tidlig i svangerskapet skal jo organene dannes og utvikles og er mest sårbar de første mnd. Nå er du jo i 3.trimester og du har jo ikke misbrukt nesespray bruken heller så det går nok heeelt fint vil jeg tro [emoji5]
 
Hadde det vært direkte farlig hadde det stått i pakningsvedlegget akkurat hva som er farlig. Det er superstrengt å oppdatere slikt!
 
Det var flere spray i det ene neseboret...:sorry:

Nå er jeg så bekymret. Jeg får ringe i morgen, men er det farlig i natt liksom
Prøv å ikke tenke så mye på Det, er som flere her sier at det er så langt ute i svangerskapet nå og det er ikke som du har brukt den i mange uker.

Ring legen i morgen du :-)
 
Pakningsvedlegg er generelt dårlig oppdaterte/legemiddelprodusent tørr ikke si at det er trygt.
Sjekk på relis.no (søk på aktuelt legemiddel og gravid), så får du oppdatert informasjon om forskning, erfaringer og meninger om det.
(lege/apotek sjekker relis når det gjelder graviditet/amming).
 
Jeg har brukt nesespray på og av hele svangerskapet, ved behov.
Har forhørt meg med lege, og ei på apotek, begge mener det ikke er et problem, og at det er bedre mor får puste greit enn ikke. Men så klart ikke overdrive bruken.. Jeg velger å unne meg zymelin når jeg ikke får puste [emoji4]
 
Last edited:
Det foreligger ikke data, men absorpsjon systemisk er minimal. Det lille de har av data på gravide og otrivin comp har ikke vist fosterskader, men ikke bruk den mer.
Hilsen apotekansatt.
 
Jeg har brukt otrivin nesespray store deler av svangerskapet :o
 
a6277f08e13d14b8d9f28fb7eb98ec42.jpg


Leste dette på apotek 1 sine nettsider nå.
 
Back
Topp