Oi, magen ER visst stor!

lykkeliten90

Glad i forumet
Oktobermirakler 2013
Var hos jordmor i går, og der målte hun livmor. Er 19 uker, og livmor 22 cm! det er utenfor det grønne normalområdet! Herre..håper ikke dette er tegn på stor baby! Hehe

hehe jeg fikk beskjed når jeg kom inn dørene til jm at hun syns jeg var liten som var 3 gangs og alt, helt til hun målte.. var langt over det grønne hehe :p det roer seg vel litt får vi håpe :p

Hehe. Jordmor mente det var bra da. Hun likte bedre at magen var stor og vokste, enn når den var liten..
Hun mente også at man bar ulikt kjønn på ulike måter, og at guttemager ofte var større. Har fra før ei jente som var nokså liten, så hun mente også at jeg ikke var i risiko for et veldig stort barn (phu) Men det blir spennende å se da:)

Spennende :-) Kan vel være andre årsaker enn at barnet er stort også? :-) Er det ikke sånn at alle foster vokser nesten helt likt frem til uke 19, og at vekt, lengde etc. blir ulik først etter uke 19? Er defor man har OUL mellom uke 17-19, for å kunne bestemme eksakt termin?

Er guttemager større enn jentemager altså? Grøss.. ;-) hihi!

Hva er "normalt" at livmoren er rundt 19 uker?
Kjekt med stor bebi da.. mye å knipe i :):) Gjerne ikke like kjekt å få ut ;)

Kan hende det flater seg ut etterhvert, da. Er nok en helt perfekt baby inni der :) Jeg var hos jordmor i dag og havnet akkurat på den røde streken. 16cm og er 16+4

Jeg har en gutt fra før og en jente, var nokså større med han enn henne, men han var kun 70 gr større enn henne :) så stor mage betyr ikke stor unge, begge mine har vært innenfor 3500 gr , noe som er helt gjennomsnittlig :)

jeg har bare målt en gang dette svangerskapet i uke 13 eller 14 lå jeg på 15 cm det var ganske høyt, i følge hun som tok OUL på meg så har jeg mest sannsynlig ei jente i magen :-)

sist gang lå jeg ikke så høyt (kan jo ha flatet ut nå da) og da var det gutt så vet ikke om det sier så mye om det heller jeg hehe

Neida, det trenger jo absolutt ikke bety stor unge:) Gøy med mage da, og det kan jo flate ut... vokste fort (men ikke så fort) med jenta også, men det flata ut etter hvert. Til deg som lurte på hva som var normalt: På svangerskaps journalen din, er det en graf hvor man krysser av magemål. Den røde streken viser gjennomsnittet, mens de grønne feltene er innenfor normalen. Min ligger altså en del over det grønne feltet øverst.

Mye fostervann gir jo og stor mage :) og ganske typisk at magen vokser litt i rykk og napp :) uansett bra at ungen vokser, heller det enn for liten mage.. :)

Min jordmor fortalte at denne målingen med kurven på arket er laget på en studie av 1000 svenske kvinner på 70 tallet :) Så jeg skulle ikke bry meg så veldig med at kurven lå over "gjennomsnittet" :) :)
Det viktigste var at den holdt sin egen kurve fremover :)

Her var sf-målene på 11cm i uke 13, og 16cm i uke 18. Ligger foreløpig i underkant av den røde linja, men som flere andre sier er det ikke noen sammenheng mellom målet og hvor stor/liten ungen er, det som er viktig å følge med er at det følger kurven sin. :)

Back
Topp