Oi, bilsikring når ungene vokser opp?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg vet det har vært minst en tråd om det før men jeg husket ikke egentlig helt, mine unger vsr jo langt unna...

Men tiåringen har "skutt i været". Og er nå på lengden til en gjennomsnittlig gutt på ca 8,5. Han er 134,5 cm. Og altså bare en halv cm fra 135. Han er også 26 kilo og altså på linje med en gjennomsnittlig 7,5 år gammel gutt og derved for en tiåring å være hverken lang eller tung, og undervektig.

Men skal han ut av stolen om en halv cm? Han sitter altså i en beltestol, akkurat som sin søster på 7,5 (hun er 123 cm lang så hun skal sitte i sin lenge enda)

Midt mellom dem sitter lillesøster på 2,5 enda bakovervendt og jeg synes en beltestol virker litt greit ved siden av der, han havner jo så lavt ellers?

Men det gjør det muligens enklere å tenke på en elbil etterhvert for utvalget med plass til tre bilstoler baki er ikke så stort...

Vanskelig å svare på for noen som har store barn. Men jeg var selv liten. Var vel for liten til å sitte uten stol i 7 kl. Kan vel si at må bruke litt kjønn også.

Det at de kan sitte uten stol når de blir 135 cm betyr ikke de må.
Min datter på 6,5 år er 134 cm og jeg kommer ikke til å ta henne ut av stolen med det første, så lenge hun passer i setet sitter hun der

Så han kan sitte der videre, det var det vi konkluderte med sist altså? Fint, han har plass der enda så da ta vi ikke bort stolen på en stund tenker jeg

Mi på 11,5 år er lenger enn 135 cm, men har foreløpig plass i setet sitt og må derfor pent sitte der fortsatt. Hu sitter jo så mye bedre der enn uten på langturer også.

Jeg vet det har vært minst en tråd om det før men jeg husket ikke egentlig helt, mine unger vsr jo langt unna...

Men tiåringen har "skutt i været". Og er nå på lengden til en gjennomsnittlig gutt på ca 8,5. Han er 134,5 cm. Og altså bare en halv cm fra 135. Han er også 26 kilo og altså på linje med en gjennomsnittlig 7,5 år gammel gutt og derved for en tiåring å være hverken lang eller tung, og undervektig.

Men skal han ut av stolen om en halv cm? Han sitter altså i en beltestol, akkurat som sin søster på 7,5 (hun er 123 cm lang så hun skal sitte i sin lenge enda)

Midt mellom dem sitter lillesøster på 2,5 enda bakovervendt og jeg synes en beltestol virker litt greit ved siden av der, han havner jo så lavt ellers?

Men det gjør det muligens enklere å tenke på en elbil etterhvert for utvalget med plass til tre bilstoler baki er ikke så stort...
Her er vår eldste på 9.5 år nå 145 cm og over 40 kg, han måtte ut av beltestolen i fjor høst, da tok skuldrene oppi nakkestøtta. Da var han vel mellom 36 og 40 kg, og 140 cm lang.
Men han sitter fortsatt på pute.
De må vel være 150 cm for å kunne sitte uten godkjent tilleggssikring hvis jeg ikke husker feil.

Dessuten er det noen punkter de må komme seg gjennom for å kunne sitte trygt uten beltestol eller pute. Skal se om jeg finner det igjen.

Men min tanker er at han fint kan sitte så lenge han har plass.

Jeg fikk et svar fra cybex den gangen Jeg spurte dem om vektgrensa, at så lenge barnet passer i stolen og skuldrene ikke tar oppi nakkestøtta kan de fint bruke beltestolen selv om de er over 36 kg. Stolen tåler det.

Edit: her er bildet av de kravene som bør være oppfylt før de sitter uten noe i bilen
84c4c8d923d2c6d638576c1c0a5f365b.jpg

Åja Det var sånn det var? Leste 135 men fant må at de skal ha noe til de er 150 dersom det finnes i bilen.

Og 36 kilo mangler han 10 på så det skjer ikke på svært mange år. Så da blir det beltestol lenge. Godt, han ser så liten ut.

Men faktisk lov å sitte på i en bil som ikke har sete fra 135 cm slik jeg leser trygg trafikk. Under 135 skal etter loven sikres uansett.

Bare meg som Googlet litt for fort i morges når han uventet hadde vokst et par cm over sommeren.

(Den appen jeg bruker til å holde oversikt er dum. Dem regner lengdeutvikling fra forrige måling omregnet til år. Og gir advarsler ved avvik. Den tar ikke hensyn til at unger vokser i rykk og napp så jeg som måler i ny og ne får altså at de vokser for sakte en gang og deretter for fort. 60 cm i året, må vite. Han har vokst 2,5 cm sånn på et par mnd etter min beregning blir det likevel ikke 60 akkurat....)

Men 150 og 36 ligger langt frem i tid. Langt.

Nåja det er trolig lov å sitte med bilens seler for oss over 150 cm også ;)

Men var bare hodet mitt som kortsluttet et lite øyeblikk Jeg ble heldigvis fort minnet på hvordan det er.

Men ungen går i femte klasse og har få venner i stol. Det var derfor hodet tok en snarvei når han brått hadde vokst to cm

Back
Topp