Og der kom hevelsen....

Trappetrollet

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Har sluppet unna de fleste ting til nå, men i dag kom hevelsene i føttene... Håpet jeg skulle slippe litt lenger :confused: Har sett at fingrene er litt litt hovne også, men ikke så veldig mye. Trodde egentlig det var mest pga. den ekstreme varmen vi har hatt i Danmark på ferien.

Hvordan har dere det med ødem? Veldig plaget eller ikke fått stort enda? :(

Pass på å drikke mye vann, røre deg, og ikke bruk stramme klær.
Si ifra så fort du bekymrer deg for at det kan være mer enn bare "vanlig" ødem.

God bedring!

Her kom det i går etter jeg reiste ned fra nord til ferie i sør. Varmere her nede og det ser nå ut som jeg har hobbitføtter. Huff, syns det er ubehagelig!

Hadde ikke noe ødem sist og så langt har det også gått bra. Skal til syden i neste uke og et par flyturer til ennå så jeg håååååper jeg slipper unna!

Jeg går nå uten sokker og i kjippkjappere uavhengig av vær og vind. Det hjelper noe, men er det veldig varmt får jeg også hobbitføtter:-/ men beveger meg, drikker mye vann og passer på å få beina høyt når jeg kan:-) var ikke plaget med ødem med gutta, men de er vinterbarn :-)

Jeg må gå uten sokker hele tiden. Joggesko er det bare å glemme å få på seg. Tusler i flip flopper når jeg skal en plass. Blæ ;)

Sokker er bare å glemme for min del. Blir mye barfot gåing også.
Det som er viktig utenom de tingene som har blitt nevnt er å følge med om hevelsen går ned ila natta(noen timer på rygg).
Hev beina i senga/sofaen og hjelp kroppen med sirkulasjon. Så fort sjangsen byr seg, sleng føttene så høyt det går. Og ikke minst, snakk med jordmor om hevelsene uansett grad! ;)

Jeg kjenner det litt i hender og føtter på varme dager. Men jeg kan forhindre det mye ved å være flink til å drikke masse vann:) Veldig ubehagelig følelse å være hoven, så håper jeg slipper unna med det lille jeg har innimellom nå. Skal iallefall gjøre det jeg kan for å forhindre det!

Varmen er også min verste fiende. Heldigvis har vi varmepumpe som fungerer som aircondition på sommeren :) Det hjelper å få beina opp og drikke mye vann. Da vi var i syden i april hadde jeg en spabehandling for gravide og fikk da drenerende fotmassasje samtidig - har aldri opplevd lignende! Løp på toalettet hvert 10 minutt resten av dagen! Godt vi ikke hadde lagt store planer for den dagen, haha :)

Får det litt i beina til kvelden, men skal absolutt ikke klage. På denne tiden i forrige svangerskap fikk jeg ikke på meg slipperser en gang. Med første hadde jeg ingenting, en da kom det plutselig dagen etter fødselen og da både i armer og bein. Støttestrømper er helt fantastisk forresten:)

Takk for svar og tips, jenter! :D

Nå drikker jeg vann som en tørr svamp, prøver å ha bena litt høyere opp enn vanlig (får vondt i korsryggen pga. gammel skade, men prøver alikevel) og har dratt frem kompressjonsstrømpene! Håper det hjelper litt.

Varmen dreper oss også... Men nå har hevelsene i fingrene avtatt litt, det lille som var. Venstre fot er litt mer hoven enn høyre, men ikke så ekstremt at jeg tror det er blodpropp :)

Jeg begynte å litt hevelse i beina/føttene for en uke siden, hadde også håpet å få slippe litt lenger :confused: :)

Back
Topp