ofte syk som 1. klassing

Buebe0708

Elsker forumet
Er det typisk 1. klassing å være ofte syk / forkjølet?

Sist vinter var gutten lite syk og lite forkjølet. I år er han ofte syk og mye forkjølet, både med og uten hoste. Han var syk for 2 uker siden med diare, nå er det nye runde med hoste og tett nese. Rett før jul hadde han også forkjølelse med høy feber.

Er det fordi de ikke følger med hva de har på seg når de går ut eller rett og slett en 1.klasse greie? Kveldens dette lurer jeg på...

Tja... Vet ikke helt. men denne vinteren har det vært mye forkjølelse blant barna i forhold til forrige vinter syntes jeg.
God bedring

Tja... Ikke merket noe til det jeg.. Men lærere ig SFO skal vel følge med på hva barna kler på seg? Etter forholdene.

De sier de skal det hos oss.. Men om de er flinke til det, kan diskuteres..

Nye unger å forholde seg til? Mange i samme rom og andre foreldre som sender syke barn på skolen? Sykdom i seg selv kommer av smitte og ikke påkledning, selv om det ikke er noe fordel å være kald. Diaré kommer uansett ikke av det. Er han god på håndvask?

Sykdom går perioder og det er generelt mer sykdom i vinterhalvåret. Det har med at vi er mer inne og smitter hverandre. Jeg er selv lærer i småskolen og der er lett å bli smittet av noe. Vi er nøye på håndvask, men viktig at ungene er det selv etter dobesøk. Påkledning er jeg nøye på, men med 20-25 unger som kler på seg samtidig kan det skje glipper, men gir beskjed om at alle må ha klær etter sesong, dvs sier ifra når det begynner å bli kaldere at alle må ha på lue, eller regndress. Kan være unger som nekter, men så lenge de har f.eks. regndress så skal den være på i regnvær ++ I tillegg er mange foreldre dårlige på å holde syke barn hjemme. Det skjer relativt ofte at unger kommer på skolen og forteller at de
har kasta opp eller at de er dårlige, men måtte på skolen...

1.klassingen her i huset har hatt halsbetennelse, men ikke noe annet. Men han går i klasse med nesten bare barn han gikk i barnehage sammen med - sånn om bakteriefloraen man er utsatt for i barnehagen ikke er så forskjellig fra den på skolen pga det? Ikke vet jeg. Syns foreldre i klassen er gode på å holde syke barn hjemme da - og det blir det jo lite smitte av ;) Ikke sende ungene på skolen fordi det ser ut som om de kanskje blir bedre, man bare må i ett møte på jobb eller man bare trodde det skulle være den ene oppkasten ;)

han er god på håndvask hjemme, håper han er like flink til det på skolen. Skal snakke med han om det for å gjøre han litt mere bevisst på hvor viktig det er.

Han har nok av klær og skift, men opplever allikevel at han ofte er våt på bukse når jeg henter på SFO. Han sier da at ha ble våt på skolen men fikk ikke tid til å skifte... sier om og om igjen at han må skifte til tørre klær.

En førsteklassing må passe på å kle seg godt nok selv imotsetning til bhgbarn. Du må be han si til de voksne at de må gi han tid til å skifte til tørt tøy (etter at du selv har gitt beskjed til skolen om at han må få tid til dette).

I tillegg er det nok mye mindre håndvask på skolen enn i bhg (ingen faste rutiner før mat og ingen som følget barna på do og påser at alle vasker seg - og da smitter diaré fort). Det hjelper lite om din gutt er flink til å vaske hender, når de andre barna er dårlig på det og tar på dørhåndtak.

Førsteklassingen min har og vore mykje sjuk i vinter, før jul. Her har det vore ein del forkjølelse, men og noko magesmerter og kvalme. Det kan vere tøft å begynne på skulen, det er veldig mykje nytt å forholde seg til og det kan ta tid før ein kjem ordentleg inn i det. Er ein sliten over tid skal det og mindre til før ein blir sjuk. Eg er ganske sikker på at ein del av magesmertene til jenta mi er "mentale magesmerter", pga. mykje stress i ny situasjon. Det har bedra seg mykje no etter jul, og ho har heller ikkje vore vekke frå skulen pga. annan sjukdom desse vekene. Ho verkar alt i alt "piggare" og meir fornøgd. Vi har og kutta ut SFO, sidan eg uansett er heime etter skuletid, og eg ser ho er mindre sliten når ho kjem heim rett etter skulen.

Her har vi ikkje hatt problem med at jenta ikkje har på seg nok tøy. Ho er ein skikkeleg frysepinn så ho kler seg godt, i alle fall om eg gir beskjed om morgonen at "i dag må du ha på dressen i friminutta". Ho er og flink til å hugse på vottane fordi ho får så lett eksem på hendene om ho blir kald - og det vil ho unngå.

Trur nok ikkje ein blir sjuk av å ha litt lite tøy på seg ute i korte friminutt, men akkurat som når ein begynner i (ny) barnehage, er det jo ei anna barnegruppe og gjerne andre virus som er ute og går. Dermed blir ein oftare sjuk enn i det gamle miljøet der ein hadde hatt alle dei ulike virusa og derfor var blitt immun.

En førsteklassing må passe på å kle seg godt nok selv imotsetning til bhgbarn. Du må be han si til de voksne at de må gi han tid til å skifte til tørt tøy (etter at du selv har gitt beskjed til skolen om at han må få tid til dette).

I tillegg er det nok mye mindre håndvask på skolen enn i bhg (ingen faste rutiner før mat og ingen som følget barna på do og påser at alle vasker seg - og da smitter diaré fort). Det hjelper lite om din gutt er flink til å vaske hender, når de andre barna er dårlig på det og tar på dørhåndtak.

På alle de skolene jeg har vært på har de vært nøye på håndvask før mat! Alt av dørhåndtak desinfiseres en gang per dag og vi minner på håndvask etter dobesøk, men viktig at de er gode på det hjemmefra.

Mi er i 2 klasse nå da. Tror ærlig talt ikke hu har noe fravær i 1 klasse. Har vel hatt sin første fraværsdag i 2 klasse da. En dag til nå med andre ord.

Sjelden hu er syk da. *bankibordet*

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Får snakke godt med han om det at han må tenke selv over hva han kler seg. Han har ikke for lite klær på seg annet når han går fra skolen til sfo. Da dropper han gjerne både jakka og lua. Det er mest det at han blir våt på beina siden strikken sklir opp og det kommer snø inn i dress/sko.
Han sa selv ved legging i går at han nå skjønner hvorfor han må kle seg tørr med ei gang, for det var kjedelig å bli forkjølet og hoste slik at han ikke orker å leke.

Ja, i klassen hans er det kun 1 fra hans bhg så det er nok mange andre bakterier rundt enn før. Et annet tempo enn i bhg som medfører mere stress. Mange faktorer som spiller inn på et barns helse...

Back
Topp