Offshore regler, noen som vet ?

Lillezilje

Gift med forumet
Noen som vet hvor jeg kan finne reglene for hvor lenge man kan være offshore og hvor lenge man har krav på fri mellom turene ?

Er ikke 100% sikker men mener man ikke kan være lengre enn 3 uker ute om gangen. (eller er det på samme plattform, er ikke sikker..) Hjemme trenger man nødvendigvis ikke være så ofte men man må hjemom og man skal ha betalt overtid for det som overstiger X antall arbeidstimer pr mnd..

Anbefaler en prat med fagforbundet dersom man vil ha noe svart på hvitt for det varierer veldig fra forbund til forbund hva som er lov og ikke..

Her er for eksempel offshoreavtalen for mitt forbund: http://elogit.no/asset/10394/1/10394_1.pdf

Typen (som forøvrig er amerikansk, og jobber på amerikansk kontrakt) og jeg hadde planer om å reise en uke på ferie neste uke.. for da har han vært ute i 3 uker.. eller dvs han har vært på en platform i 7 dager.. kom "hjem" og var hjemme i 3-4timer (dvs han var på flyplassen i 3-4 timer) før han reiste videre til neste platform. Og nå til helgen har han da vert der i 14 dager. Både jeg og han trodde det da skulle telle som 21 dager/3 uker. Men jobben hans er vist ikke enig.. og sier han ikke får reise hjem til helgen.

Er også mye annet de driver med som jeg ikke synst henger helt på geip.. så skulle gjerne hatt noe håndfast å "slå i bordet med"

Han blir nødt til å finne ut hva som står i avtalen mellom hans firma og oljeselskapet, samt evt petroleumstilsynet om hva som er lov. Men jeg mener å ha hørt at det kan i visse tilfeller være gjeldende at man toucher landjorda noen timer for så å dra til en ny rigg.

Men om han ikke er organisert bør han hvertfall vurdere og gjøre det.

Back
Topp