Offentliggjøre svangerskap før uke12?

Nysgjerrig skeptiker

Forelsket i forumet
Hei
Hvor tidlig er det «innafor» og offentliggjøre svangerskapet? Såvidt jeg har lest er det ikke så mye forskjell i prosent fra 8 til 12 uker, med tanken på fare for spontanabort.

De aller nærmeste vet det allerede, jeg er i dag 4+1. Men jeg klør etter å gjøre noe kreativt og dele på Facebook.

Dette er jo individuelt.
Noen legger ut fra positiv test, andre skriver aldri noe.

For meg personlig, så er det å dele mine tap ikke noe jeg ønsker offentlig.
Om jeg noen gang skulle delt noe hadde det muligens vært etter oul. Tidligere ville jeg ha ventet til uke 12, men mine tap har gjort meg mere lukket.

Det er innafor når du selv ønsker det. Nå har jeg aldri delt mine graviditeter på fb eller andre sosiale medier, men har delt det tidlig til nærmeste venner og familie som jeg ville trengt støtte av hvis jeg mistet + arbeidsgiver pga risikosvangerskap. Resten tok jeg i tur og orden etterhvert som jeg traff de etter uke 12.

Jeg hadde valgt å vente. Å måtte fortelle alle at man mistet etter at omtrent alle har hørt det er tungt.
Man får mye sympati alså, men det kan bli litt mye det også

Eg har aldri fortalt om graviditet på Facebook eller andre sosiale medier, men har etter tur delt det med alle ef snakker med. Første gang eg var gravid fortalte eg det til "alle" ganske tidlig. Var skikkelig tungt å måtte fortelle alle at eg mista også...

Neste graviditet sa vi ingenting før TUL veke 13 (skulle vært veke 9 men eg hadde blitt gravid tidlegar enn eg trudde). Delte på Facebook etter fødsel.

Graviditet nr 3 fortalte vi til familie relativt tidlig, begynte vel ca veke 5. Fortalte det til sjefen ca veke 8 pga planlegging av framtidige prosjekt som skulle gjerast akkurat då. Eg hadde ikkje samvittighet til å være med på den planlegginga utan at ho visste om at eg skulle ut i permisjon. Alle andre fekk vite det frå ca veke 12. Delte på Facebook etter fødsel.

Mistet spontanabort i uke ti etter å ha sett liv og utvikling på ultralyd i uke 6, 8 og 9.. så jeg ville definitivt ventet. Ble raskt gravid på nytt etter dette, og er nå i uke 39. For meg var det deilig å ha det for meg selv så lenge som mulig denne gangen. Sa det ikke på jobb før jeg var i uke 16. Har ikke følt noe behov for å offentliggjøre graviditetene på sosiale medier. Andre har lagt ut bilde av meg med synlig mage, og etter det har jeg fått meldinger med spørsmål og gratulasjoner, men folk er jo forskjellige :-) selv om jeg kan føde når som helst og alt mest sannsynlig vil gå bra kjenner jeg meg ikke helt klar for å dele før ungen er ute og alt står bra til med oss begge.

Fortalte det rundt uke 12 begge gangene. Hadde vi mistet etter det hadde folk fått vite det uansett :)

Det er ingen regel som tilsier at du MÅ vente. Du kan legge ut bilde av positiv test om du vil, liksom. Det er jo mest for sin egen del at man venter; for å spare seg for å evt måtte fortelle alle at man har hatt en SA. Jeg tenker ta en TUL uke 12-14 et sted, og dele det da. :)

Du velger selv, jeg personlig hadde ikke delt på face/insta før oul. Med første barnet delte jeg med nermeste i uke 5, nr2 i uke 7 og siste var jeg 4 mnd på vei når jeg delte med de nermeste. Delte ikke på some før etter oul med alle de

Jeg skjønner ikke behovet for å dele i sosiale medier. De jeg vil skal vite det synes jeg det er hyggeligere å fortelle det til direkte, alle andre bekjente trenger ikke vite eller får det via jungeltelegrafen. Men hver sin smak :D Er jo uansett bare hyggelig å fortelle når man er klar for det, uansett om det er etter 8 eller 18 uker:)

En ting som kanskje bør påpekes for de som har veldig sterke meninger om some er at det er stor forskjell på de som har tanta til naboen til barndomshjemmet og en venneliste på 1000, og de som har et mer nøye utvalgt «publikum». Tenker du bør stille deg spørsmålet; hvis jeg mister (Gud forby), vil jeg være komfortabel med å si det til dem jeg har delt med? Personlig delte jeg til mange nære leeeenge før uke 12. For meg hadde der vært unaturlig å ikke dele det om det ikke hadde gått veien også, så da føltes det riktig å dele. Fint med støtte fra de nære dersom noe skulle skje eller være vanskelig. Du finner nok ut av hva som er riktig for deg :Heartpink

Neste gang venter vi med å dele nyheten til etter KUB test, så uke 12 ish.

Kun oss og arbeidsgiver som kommer til å få vite før.

Delte kun med nærmeste familie og ett par venner etter uke 12. men jeg visste heller ikke om graviditeten før da. Ble sykemeldt, så nærmeste leder visste det. Ellers kom det som ett sjokk på de fleste flere mndr etter fødsel

Første gang delte jeg det med foreldrene mine når jeg var 4 uker på vei, fordi vi sa farvel til familiehunden vår, så mens jeg hikstet og grein over hunden så brøyt jeg ut at jeg var gravid igjen etter 2 SA tidligere måneder.
Denne gangen håper jeg at jeg klarer å vente til rundt uke 12 før vi deler det med familie, og da ønsker jeg å kjøpe en genser til kommende storebror om at han skal bli storebror i 2021 :)

Blir nok offentliggjøring på sosiale medier også, men får se når det evt blir :)
Samboer, sjefen min og 1 venninne vet at jeg er gravid nå, men det kribler jo i hele kroppen etter å skrike det ut :p

En ting som kan være verdt å merke seg, er at en del (men ikke alle såklart) holder tilbake gleden om du deler svangerskapet og bare er 6 uker på vei. Er mange her som jeg leser om som blir skuffa over manglende entusiasme fra kommende entusiasme og tilbakeholdt glede fra kommende besteforeldre for eksempel, men en del holder nok tilbake rett og slett for at de vet hvor mye høyere risikoen er for å abortere de første 12 ukene.
Samtidig tenker jeg at det er godt å ha støtte fra noen om nettopp det skjer :)
Hva som er riktig tidspunkt og om man vil dele på some eller ikke er det bare dere som vet :)
Vi delte med ganske mange rundt uke 11-12 første gang også mistet jeg i uke 13. det var vondt å sende masse smser med beskjed om at det ikke gikk bra likevel, MEN det var egentlig enda verre å møte venninnegjengen 4 uker etterpå som jeg da ikke hadde rukket å fortelle noe til. Var fortsatt så knust og lei meg at jeg ikke klarte å si noe til noen, og det var egentlig nesten verre da dette var venner jeg normalt deler personlige ting med.
Men da jeg var gravid for fjerde gang nå i høst sa vi der til ytterst få før etter ultralyd i uke 13 og jeg synes det var så mye morsommere å se glede fra besteforeldre som klarte å bli mer glad enn bekymret.

Back
Topp