Offentlig vs privat - hvem har rett?

CarolineBGT

Første møte med forumet
Nå har jeg vært til utredning både privat og offentlig.

Ullevål mener jeg har sjans og det absolutt er verdt å prøve, men de ville fjerne arrvev først og rådet meg til å vente med endometriose operasjon til etter graviditet da å fjerne cyste på eggstokker kunne skade folikkler.

Privat derimot sier det er fryktelig liten sjanse pga få folikkler og lav amh (5 folikkler høyre, 1 vestre amh på 2.2) og mente jeg burde gi opp uten å prøve. Dessuten ville det være umulig uten å fjerne endometriose først selv om dette kunne skade folikklene.

Hvem skal jeg høre på? Det private eller ullevål?

Jeg var henvist til Ullevål pga endometriose før jeg skulle prøve privat, men siden privat var så negativ hadde jeg egentlig gitt opp helt til hun jeg møtte på Ullevål var så positiv og sa at dette var absolutt resultater de ville prøve med i det offentlige.

Er det noen som har fått en negativ beskjed av en og en positiv av en annen som har kommet gjennom det med gode resultater?

Valgte jeg bare feil privatklinikk? Jeg var på spiren i Oslo. Så mange tanker som surrer inni hodet mitt akkurat nå og jeg har ingen å snakke med som forstår dette :(

Ullevål mener jeg har sjans og det absolutt er verdt å prøve, men de ville fjerne arrvev først og rådet meg til å vente med endometriose operasjon til etter graviditet da å fjerne cyste på eggstokker kunne skade folikkler.

Privat derimot sier det er fryktelig liten sjanse pga få folikkler og lav amh (5 folikkler høyre, 1 vestre amh på 2.2) og mente jeg burde gi opp uten å prøve. Dessuten ville det være umulig uten å fjerne endometriose først selv om dette kunne skade folikklene.

Jeg var henvist til Ullevål pga endometriose før jeg skulle prøve privat, men siden privat var så negativ hadde jeg egentlig gitt opp helt til hun jeg møtte på Ullevål var så positiv og sa at dette var absolutt resultater de ville prøve med i det offentlige.

Er det noen som har fått en negativ beskjed av en og en positiv av en annen som har kommet gjennom det med gode resultater?

Valgte jeg bare feil privatklinikk? Jeg var på spiren i Oslo. Så mange tanker som surrer inni hodet mitt akkurat nå og jeg har ingen å snakke med som forstår dette :(

Har ikke direkte erfaring, men hvis jeg var deg ville jeg gått til en annen privatklinikk og hørt hva de sa. I og med at du har fått to så ulike svar! Kanskje prøv hos Aleris Oslo eller Medicus? Men uansett, hvis en lege hadde sagt til meg at det var håp ville jeg hatt håp!
Lykke til:Heartred

Hmm, jeg hadde forsøkt en annen klinikk. Jeg har vært i kontakt med 2, men ikke den du har snakket med. Har AMH på 1, og 3+3 follikler ved telling før oppstart behandling. Begge klinikkene har ment det absolutt er sjanse for min del. Skal nevnes at jeg ikke har endometriose da. Men jeg hadde kontaktet noen andre for second opinion. Lykke til :Heartpink

Man skulle jo tro at en privatklinikk er oppdatert på endometriose, men det kan godt hende de ikke er det. Så jeg ville uansett forhørt meg en eller flere steder. Endomteriose er svært komplekst og vi henger veldig etter på den fronten i Norge dessverre.

Har du endometriose-cyster på begge eggstokkene? Hvor stor/e? Vet om de som blir gravid vha ivf med cyster på eggstokkene, og så følger de tett med på cystene underveis. Går du på hormonbehandling for endometriosen din nå?

Man skulle jo tro at en privatklinikk er oppdatert på endometriose, men det kan godt hende de ikke er det. Så jeg ville uansett forhørt meg en eller flere steder. Endomteriose er svært komplekst og vi henger veldig etter på den fronten i Norge dessverre.

Har du endometriose-cyster på begge eggstokkene? Hvor stor/e? Vet om de som blir gravid vha ivf med cyster på eggstokkene, og så følger de tett med på cystene underveis. Går du på hormonbehandling for endometriosen din nå?

Takk for svar!

Har en vanncyste på den ene så den skulle bare få sprekke av seg selv og en endometriose (sjokoladecyste) på den andre på 5cm så den var ikke så veldig stor og derfor noe som ikke hastet med å tas uansett om jeg ønsket å bli gravid eller ikke sa hun.

Går ikke på noen behandling da de vil ha meg på ppiller og jeg ikke vil fordi jeg ønsker å bli gravid.

Egentlig var jeg på Ullevål fordi min faste gynekolog hadde henvist meg for å fjerne livmor for det var hans løsning på endometriose (dette ante ikke jeg og jeg trodde jeg skulle inn til laproskopi for fjerning av vev) og pga svaret jeg fikk på spiren var jeg så sikker på at jeg aldri kunne bli gravid at jeg holdt på å si ja.
Heldigvis var samboeren min med meg som spurte hva hun synes.
Det har vært en virvelvind av følelser de siste to dagene

Tror det blir til at jeg må finne en ny klinikk over påske og få en second, eller rettere sagt, third, opinion. Jeg trodde det offentlige skulle være strengere enn det private så det gir ingen mening for meg at de mener jeg kan, mens det private sa nei.

Takk for svar!

Har en vanncyste på den ene så den skulle bare få sprekke av seg selv og en endometriose (sjokoladecyste) på den andre på 5cm så den var ikke så veldig stor og derfor noe som ikke hastet med å tas uansett om jeg ønsket å bli gravid eller ikke sa hun.

Går ikke på noen behandling da de vil ha meg på ppiller og jeg ikke vil fordi jeg ønsker å bli gravid.

Egentlig var jeg på Ullevål fordi min faste gynekolog hadde henvist meg for å fjerne livmor for det var hans løsning på endometriose (dette ante ikke jeg og jeg trodde jeg skulle inn til laproskopi for fjerning av vev) og pga svaret jeg fikk på spiren var jeg så sikker på at jeg aldri kunne bli gravid at jeg holdt på å si ja.
Heldigvis var samboeren min med meg som spurte hva hun synes.
Det har vært en virvelvind av følelser de siste to dagene

Tror det blir til at jeg må finne en ny klinikk over påske og få en second, eller rettere sagt, third, opinion. Jeg trodde det offentlige skulle være strengere enn det private så det gir ingen mening for meg at de mener jeg kan, mens det private sa nei.
Ok. Skjønner hva du mener. Har hørt at Thomas Thaulow er veldig dyktig, han arbeider både på Ullevål og CMedical. Så han kan kanskje råde deg til noe. Ellers er nok Ullevål mer oppdatert på endometriose enn flere andre steder faktisk. Her står litt om han, utdrag fra nettsiden til CMedical: «Thomas er en av landets fremste spesialister innen endoskopiske operasjoner og utmerker seg som en av de mest kompetente i fagmiljøet når det gjelder å utføre svært komplekse inngrep med laparoskopi og hysteroskopi. Han er en nøkkelperson i det dedikerte endometriose-teamet ved Ullevål sykehus, hvor han diagnostiserer og behandler de mest utfordrende tilfellene fra hele landet».

Så jeg tror jeg ville stolt på kompetansen til Ullevål her. EDIT: Så lenge de på assistert befruktning har forhørt seg med endometriose-teamet på Ullevål.
Masse lykke til:Heartred

Last edited:
Jeg har ikke endometriose, så kan derfor ikke uttale meg om det aspektet. Men jeg hadde mye lavere AMH enn deg (0.7) da jeg startet og hadde også alderen imot meg ettersom jeg var 41 år (kan forvente at det påvirket kvaliteten på eggene). Telte 7 follikler til sammen ved ultralyd og uttak,

Hausken (privat) var ganske sobre med hvordan de beskrev sjansene mine, men sa de ville gå videre dersom jeg ønsket det. Veldig glad for at vi gjorde det, selv om det er en sjanse som koster ganske mye. Sønnen vår har nettopp fylt 6 måneder :)

Mao. ville jeg personlig ikke gitt opp med utgangspunkt i lav AMH og få follikler, med mindre det også er andre faktorer som i stor grad påvirker mulighetene for å bli og opprettholde en graviditet.

Jeg tror Aleris kanskje er de som iallfall sier de kan litt om endometriose. Noen av legene på fertilitet har iallfall skrevet om det i profilen sin. Jeg ville definitivt hatt en second opinion!

Back
Topp