Offentlig TUL etter MA?

Belka87

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Julibarna 2019
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Dere som har hatt MA og blitt gravide igjen siden, har dere fått offentlig TUL fordi dere har opplevd MA, eller har dere måtte ta privat om dere ville ha TUL?
 
Ikke fått det.nei. Men har heller ikke spurt direkte. Men de ville ikke sende meg på ul graviditeten etterpå heller som endte i sa, så tviler på om det hadde vært noe vits. Gikk privat til ul nå og ble henvist til spesialisthelsetjenesten derfra for oppfølging. Fastleger kan så alt for lite.
 
Ikke fått det.nei. Men har heller ikke spurt direkte. Men de ville ikke sende meg på ul graviditeten etterpå heller som endte i sa, så tviler på om det hadde vært noe vits. Gikk privat til ul nå og ble henvist til spesialisthelsetjenesten derfra for oppfølging. Fastleger kan så alt for lite.

Syns det er så ergerlig at det er slik. Syns at helsetjenesten da ikke ivaretar den psykiske helsen til kvinnen.
Tenker selv mye på om at når jeg, forhåpentligvis, blir gravid igjen. Så vil jeg ikke klare å slappe av og roe ned før jeg er sikker på at det er noe der inne. Er jo ulidelig lenge å til uke 17-20 for å få vite på OUL om det er noe liv der inne...
Syns det er ille at helsevesenet ikke ser hvilken påkjenning slike ting er psykisk :(
 
Jeg har fått gratis. Gyn sa jeg skulle ringe neste gang jeg ble gravid, jeg spurte ikke. Nezte svangerskap gikk også dårlig, men jeg skulle bare fortsette å ringe neste gang også.
 
Fått offentlig. Så mange jeg vil og har behov for :)
Samme her.
Endte i ny ma for meg da, så nå får jeg oppfølging av fertilitetsklinikk og skulle jeg bli gravid igjen får jeg ul hver uke fra uke 7. Samt medikamentstøtte.
 
Tja. Fikk en ul i uke 9 hos fastlegen bare for å se om det var liv (samme tidspunkt som det gikk galt tidligere). Han var veldig forståelsesfull, og jeg kunne sikkert kommet flere ganger om jeg hadde trengt det. Spurte aldri om henvisning, så det vet jeg ikke om han hadde gitt meg. Tok også en privat ul i uke 12 for en grundigere sjekk.
 
Jeg fikk. I uke 6 og 12. Men jeg ble så paranoid at jeg ba om kontroll i uke 8 og 10 også. Fikk det uten problem. Be fastlegen sende henvisning til tul med en gang du tester positivt neste gang.
 
Tusen takk for alle svar :)
Da får jeg håpe og tro ta jeg også får TUL offentlig neste gang jeg blir gravid :)
 
Tror det kommer an på fastlege og hvor du bor. Jeg fikk ikke ila. de 3 første graviditetene.. og etter å ha mistet første gang, ba jeg på mine knær omtrent om å gå tatt ultralyd neste gang jeg ble gravid, men neidaaa.. fikk til svar av fastlegen at det var ingenting de kunne gjøre om jeg mistet uansett..

Da jeg ble gravid for fjerde gang var jeg i utredning for habituell abort, og da gikk fastlegen med å sende henvisning til det offentlige..
 
Jeg fikk nei, med beskjed om at "man kan ikke gjøre noe uansett". Jeg fikk til slutt likevel, men det var etter mye mas og ut fra en helhetsvurdering pga andre ting også.
 
Jeg fikk nei, med beskjed om at "man kan ikke gjøre noe uansett". Jeg fikk til slutt likevel, men det var etter mye mas og ut fra en helhetsvurdering pga andre ting også.

Syns det var et latterlig svar av de å gi. Hvis man får TUL og finner ut at det er en MA/BO, så gjør de jo noe med det. Er mye bedre å få det konstatert tidlig i svangerskapet, enn halvveis. Tror det er et typisk svar som de som aldri har opplevd noe slik.
Godr du fikk til slutt likevel.
 
Syns det var et latterlig svar av de å gi. Hvis man får TUL og finner ut at det er en MA/BO, så gjør de jo noe med det. Er mye bedre å få det konstatert tidlig i svangerskapet, enn halvveis. Tror det er et typisk svar som de som aldri har opplevd noe slik.
Godr du fikk til slutt likevel.
Ja, jeg synes jo også det var tullete. Og dette var faktisk ikke en fastlege som sa, men jordmor som jeg snakket med på KK. En som møter gravide til rådgivning og som i teorien skulle vite. MA gjør noe med deg, jeg slapper jo ikke av denne gangen, men lurer hele tiden på om det er liv eller ikke. Jeg vet jo også for all ettertid at hvis jeg er bekymret og en eller annen sier "har du blødd? Nei, men da kan du ta det med ro" så kommer jeg ikke til å ta det med ro.

Og den tul jeg ba om er både for psyken min og for å slippe å gå for lenge hvis det ikke er liv nå. Det burde ikke være så vanskelig å få tul dekket etter MA/BO.
 
Ja, jeg synes jo også det var tullete. Og dette var faktisk ikke en fastlege som sa, men jordmor som jeg snakket med på KK. En som møter gravide til rådgivning og som i teorien skulle vite. MA gjør noe med deg, jeg slapper jo ikke av denne gangen, men lurer hele tiden på om det er liv eller ikke. Jeg vet jo også for all ettertid at hvis jeg er bekymret og en eller annen sier "har du blødd? Nei, men da kan du ta det med ro" så kommer jeg ikke til å ta det med ro.

Og den tul jeg ba om er både for psyken min og for å slippe å gå for lenge hvis det ikke er liv nå. Det burde ikke være så vanskelig å få tul dekket etter MA/BO.

Kjenner jeg blir litt sjokkert av at det er jordmor som har sagt det. De burde virkelig vite bedre en gravid kvinnes bekymring, spesielt når man allerede har vært igjennom det en gang.
Tenker selv mye på at jeg ikke vil klare å slappe av når jeg blir gravid igjen. Tanken på om det er noe foster der inne, og hvis det er, lever det.
Jeg hadde heller ingen blødninger eller smerter som skulle tyde på at noe var galt. Så tenker det samme som du om noen skulle si det om "har du blødd? Nei, da kan du slappe av". Kjenner bare jeg blir sint ved tanken. Det er så manglende respekt ovenfor den som har opplevd MA/BO, og ikke ta opplevelse, erfaring og følelser på alvor.
Jeg kommer til å be min fastlege om TUL, og får jeg ikke, nei, da spør jeg mannen om han kan høre med kollega på sykehuset om jeg kan få, og hvis ikke det heller, nei, da blir det privat. TUL skal jeg ha, og det er heldigvis mannen enig i.
 
Nei, ingen oppfølgning her heller. Selv om jeg har spurt. Må betale fra egen lomme. Fikk beskjed om at det måtte være tre sa/ma på rad. Jeg har hatt to ma, men en vellykket graviditet i mellom.
 
Dere som har hatt MA og blitt gravide igjen siden, har dere fått offentlig TUL fordi dere har opplevd MA, eller har dere måtte ta privat om dere ville ha TUL?

Min erfaring er at det ikke skader å spørre :) har hørt om flere som har fått henvisning til gyn fra lege etter "bare" å ha mistet 1 gang.
Jeg fikk henvisning i neste svangerskap etter ma/sa, hovedsaklig grunnet blødninger, men hadde trolig fått det likevel.
 
Min erfaring er at det ikke skader å spørre :) har hørt om flere som har fått henvisning til gyn fra lege etter "bare" å ha mistet 1 gang.
Jeg fikk henvisning i neste svangerskap etter ma/sa, hovedsaklig grunnet blødninger, men hadde trolig fått det likevel.

Takk for svar. Da tenker jeg at jeg spør legen min om å få TUL neste gang. Hun er jo i grunn veldig grei. Og med tanke på at utviklingen trolig stoppet mellom uke 5-7 og jeg ved 11+5 fortsatt ikke hadde noe symptomer på at noe var galt, så tror og håper jeg at hun vil henvise meg.
 
Back
Topp