Offentlig nipt-test

PM88

Glad i forumet
Novemberbarna 2021
Hei,

Dere som får nipt-test fra det offentlige i forbindelse med tidlig ultralyd, når i svangerskapet har dere fått time?

Jeg har fått time 12+5, det føles for sent for å ta blodprøven. Skjønner at ultralyden tas på det tidspunktet men blodprøven kan jo tas før. Syns det er skummelt å overstige grensen for selvbest.abort og ikke enda vite resultatet av testen:-/

Vurderer å dekke kostnaden selv ved å ta testen via DK (den kan tas fra uke 9+0) bare for å få svar tidligst mulig. (Ja, vet det er mye som kan ramme men syns det er fint å finne ut av det man kan finne ut av på forhånd)

Ultralyden tas for å bekrefte liv før NIPT, slik jeg har forstått.

Jeg fikk i 12+3 sist, men mistet i 12+0.

Får du funn på NIPT på de tre tingene de screener etter i Norge så er det etter hva jeg vet slik at du får innvilget abort, dersom du ønsker det, uansett.

Jeg er blitt henvist til TUL/NIPT, men har foreløpig ikke fått time. Har kun fått time til genetisk veiledning på grunn av tidligere historikk, og regner med at TUL/NIPT settes opp etter denne. Har også tilbud om fostervannsprøve, men tar ikke den sjansen unødig, så venter heller på resultat av NIPT. Har et veldig ambivalent forhold til NIPT, men har landet på å ta den.

Trist å høre at du mistet 12+0. Har selv hatt MA (8+ noe tror jeg det var) så forstår naturligvis at man må ha ultralyd før blodprøven men det kan jo tas ultralyd tidligere også. Jeg var på ultralyd ca samme tid forrige gang og allerede da kan de jo gjennomgå fosteret ganske detaljert!

Ja, skjønner. Jeg ville også ha ventet med fostervannsprøve til blodprøvesvaret er klart og om det indikerer behov for videre undersøkelse!

Det er betryggende å vite at dersom man ønsker abort så kan man få det innvilget, er så redd for å bli «tvunget» til å bære det frem hvis noe skulle være galt. Fant noen tall i går og i fjor var det 590 saker i nemnda, 586 (eller 584, husker ikke eksakt) fikk innvilget abort.

Trist å høre at du mistet 12+0. Har selv hatt MA (8+ noe tror jeg det var) så forstår naturligvis at man må ha ultralyd før blodprøven men det kan jo tas ultralyd tidligere også. Jeg var på ultralyd ca samme tid forrige gang og allerede da kan de jo gjennomgå fosteret ganske detaljert!

Ja, skjønner. Jeg ville også ha ventet med fostervannsprøve til blodprøvesvaret er klart og om det indikerer behov for videre undersøkelse!

Det er betryggende å vite at dersom man ønsker abort så kan man få det innvilget, er så redd for å bli «tvunget» til å bære det frem hvis noe skulle være galt. Fant noen tall i går og i fjor var det 590 saker i nemnda, 586 (eller 584, husker ikke eksakt) fikk innvilget abort.
Jeg har veldig lite tiltro til ul som diagnostisk verktøy :dontknow Bruker det kun for å bekrefte liv, sånn sett.

12+4 :shy:

Synes det er så sent å få det, så vurderer på bestille det privat fra DK, så jeg kan ta den i uke 9+0, men får se hva mannen mener om den saken❤️

Jeg har tatt NIPT to ganger offentlig ila det siste året, første gang 12+6 - viste lav sannsynlighet, fikk svar etter 7 dager. På OUL ble det påvist alvorlig ryggmargsbrokk og dermed senabort etter abortnemd.
Tok nylig NIPT 11+5 , fikk svar etter 8 dager med lav sannsynlighet nå også. For min del slapper jeg nok ikke av før etter OUL uansett.

Back
Topp