OBS! Helseskadelig elgkjøtt

YouNameIt

Elsker forumet
Kilde: Avis, "Bonde og Småbruker" nr. 8.

"
Mennesker som jevnlig spiser elgkjøtt kan risikere alvorlige helseskader. Elgkjøttdeig i butikker og folks frysere inneholder bly langt over det som er EUs grense for bly i kjøtt.

Barn og gravide mest utsatt
Undersøkelsen er et samarbeid mellom Veterinærinstituttet og Norges Veterinærhøgskole. Spesielt utsatt er barn og gravide, som kan risikere å få i seg helseskadelige mengder bly om de spiser kjøttdeig fra elg skutt med blyammunisjon. Hos fostre og barn kan det resultere i hemmet utvikling av nervesystemet. Kvinner i fertil alder og barn bør begrense inntaket. Voksne kan risikere nyreskader og forhøyet blodtrykk."

Det står også om at de har tatt enkeltprøver og fant et blyinnhold som er tusen ganger over EUs grenser. Gjennomsnittlig blyinnhold i prøvene var 56 ganger EUs grense. Det viser seg at det i verste fall skal svært lite til før vi får i oss helseskadelige mengder bly fra slikt kjøtt - dette gjelder særlig barn og gravide.

Hva tenker dere nå da?

Ett tips:
Det finnes blyfri rifleammunisjon som f. eks. Lapua Naturalis, Sellier & Bellot osv som dere kan gi til jegeren/jegere NÅ, til jul eller bursdag ;) Bare hvis dere vil så sårt spise elgkjøtt eller storviltkjøtt med god samvittighet :)

Jeg fikk 1 ltr elggryte av pappa tidligere som vi skal ha til middag i morra... Men ble skeptisk nå da.... 

Oi, skummelt. Vi har mye elgkjøtt i frysen, men er ikke ofte vi spiser det.

Hvis dere ønsker å vite mer om undersøkelsen som står i avisa kan jeg godt skrive ned :)

Glad mannen ikke jakter på elg.. ;P

Dollface skrev:
fra hvilket år er dette forresten??

lurer jeg også på... var inne på hjemmesiden deres og fant ikke noe om det...

Jaja, greit at en ikke eter elg hver dag da..

jeg tenker at jeg uansett ikke liker elg, så det er ikke noen problemstilling ;)

"To unge forskere har utarbeidet en studentrapport ved Norges Veterinærhøgskole om blyinnhold i elgkjøtt.

Forskerne hentet inn malt elgkjøtt fra fryseboksene til folk og analysert.

Forskningsrapporten som nå blir lagt fram, viser at 1 kg kjøttdeig av elg skutt med blyammo, kan inneholde opptil 110 mg bly. EUs høyeste godkjente blynivå er 0,1 mg bly i 1 kg kjøtt.

Det høye blyinnholdet ble funnnet i én av 52 kjøttdeigpakninger."

http://www.jeger.no/artikkel/p%C3%A5viser-bly-i-skutt-elg

"- Blant annet må vi ta hensyn til variasjonen av blyinnholdet i ulike pakninger med kjøttdeig, og tilfeldighetene som gjør at vi plukker ut en pakke med høyt eller lavt blyinnhold.
En jeger som maler kjøttdeigen selv, vil kunne ha en viss kontroll over hvilke deler som brukes i kjøttdeigen og kunne begrense blyeksponering – spesielt til barn og kvinner i fertil alder. Dette gjelder ikke for personer som kjøper kjøttdeig eller ferdige elgkarbonader i butikken. Her kan vi være heldige eller uheldige.
- Det er også viktig å merke seg at våre undersøkelser gjelder kjøttdeig sier Askel Bernhoft"
http://www.forskning.no/artikler/2011/september/299844

Jeg tror ikke du trenger å skrive av avisen... alt du skrev står i linken ovenfor.. ;)

Hadde dere turt å gitt 3-åringen elggryte til middag i morgen? Det er over 1 år siden hun fikk smake på elgkarbonader... Kjenner jeg ble ganske trist her nå... 

Labambie skrev:
Hadde dere turt å gitt 3-åringen elggryte til middag i morgen? Det er over 1 år siden hun fikk smake på elgkarbonader... Kjenner jeg ble ganske trist her nå... 

JA.

Dette kom vel strengt tatt av amoen som de bruker på jakt.

Vet at blynivået i amoen brukt på kjøttet jeg får er minimalt.

Muskatt skrev:
Dette kom vel strengt tatt av amoen som de bruker på jakt.

Vet at blynivået i amoen brukt på kjøttet jeg får er minimalt.

og ikke alle bruker blyammunisjon... :)

Labambie skrev:

Ja, det hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med faktisk..
Tilogmed min ettåring hadde fått smake om vi skulle hatt elg til middag.

Dollface skrev:
så fint at gubben ikke bruker blyammunisjon da.. ;)

Ikke? Hva bruker han da?

Dollface skrev:
fra hvilket år er dette forresten??

2011, "07.okt 2011".

Dollface skrev:
"To unge forskere har utarbeidet en studentrapport ved Norges Veterinærhøgskole om blyinnhold i elgkjøtt.

Forskerne hentet inn malt elgkjøtt fra fryseboksene til folk og analysert.

Forskningsrapporten som nå blir lagt fram, viser at 1 kg kjøttdeig av elg skutt med blyammo, kan inneholde opptil 110 mg bly. EUs høyeste godkjente blynivå er 0,1 mg bly i 1 kg kjøtt.

Det høye blyinnholdet ble funnnet i én av 52 kjøttdeigpakninger."

http://www.jeger.no/artikkel/p%C3%A5viser-bly-i-skutt-elg

"- Blant annet må vi ta hensyn til variasjonen av blyinnholdet i ulike pakninger med kjøttdeig, og tilfeldighetene som gjør at vi plukker ut en pakke med høyt eller lavt blyinnhold.
En jeger som maler kjøttdeigen selv, vil kunne ha en viss kontroll over hvilke deler som brukes i kjøttdeigen og kunne begrense blyeksponering – spesielt til barn og kvinner i fertil alder. Dette gjelder ikke for personer som kjøper kjøttdeig eller ferdige elgkarbonader i butikken. Her kan vi være heldige eller uheldige.
- Det er også viktig å merke seg at våre undersøkelser gjelder kjøttdeig sier Askel Bernhoft"
http://www.forskning.no/artikler/2011/september/299844

Jeg tror ikke du trenger å skrive av avisen... alt du skrev står i linken ovenfor.. ;)

Takk for hjelpen :)

Hvis de andre ønsker det kan jeg godt skrive. Ikke noe problem! :) Igjen, takk :)

Påskeharen skrev:

Dollface skrev:
så fint at gubben ikke bruker blyammunisjon da.. ;)

Ikke? Hva bruker han da?

Du, det spurte jeg ikke om.

Back
Topp