OBOS medlemskap

Christo1994

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Hei! Jeg lurer på hvorfor folk kjøper OBOS medlemskap til dåpsbarnet eller konfirmanten? Det koster jo 200kr i mnd, er det en fordel å få medlemskap så tidlig som mulig? En har jo ikke bruk for det før en er voksen? Er det en slags måte å spare egenkapital på? Hvis jeg betaler 200kr i mnd frem til sønnen min er 18 år så har jeg til sammen brukt 44000kr. Er det ikke bedre å spare disse pengene?

Hvis det er noen fordeler med det så vil jeg gjerne gi det i dåpsgave til sønnen min :-)

Hvis man skal kjøpe bolig og byr sammen med forkjøpsrett gjennom OBOS går det på ansiennitet tror jeg? Jo lengre medlemskap jo lengre frem i køen for å kjøpe bolig ( men det gjelder jo kun OBOS-boliger da)

Er jo fin hjelp til boligkjøp senere. Det er nesten umulig å få kjøpt attraktive obos-leiligheter om man ikke har mangeårig medlemsskap. Helt sykt opplegg, spør du meg. Nå er det jo mange boliger som ikke er obos, og man vet jo ikke hvor barnet ender opp med å bo, så er ikke noe jeg ville ha kjøpt. ;)

I Oslo er OBOS-medlemskap gull verdt å ha. Oslo er fylt opp med OBOS-leiligheter og har du medlemskap så kan du kjøpe leilighet med forkjøpsrett i stedet for å bli med i budrunde. Jo lengre ansiennitet, jo bedre. Med tanke på det boligmarkedet som er nå, så må det jo være bedre å sitte på gjerdet enn å by på en leilighet slik at prisen kanskje blir enda høyere. Jeg kjenner flere som har mistet leiligheter pga forkjøpsrett.
Mini har allerede ett års ansiennitet, og han er ett år gammel :)

Vi bor i Stavanger og OBOS begynner å bli ganske utbredt her. Men jeg vet ikke om det vil lønne seg? Man vet jo aldri om ungen vil bli boende i byen eller om han skulle finne kjærligheten ut på landet.

Tusen takk for svar! Nå vet jeg mer hva det går i :-)

Vi bor i Stavanger og OBOS begynner å bli ganske utbredt her. Men jeg vet ikke om det vil lønne seg? Man vet jo aldri om ungen vil bli boende i byen eller om han skulle finne kjærligheten ut på landet.

Tusen takk for svar! Nå vet jeg mer hva det går i :-)
Jeg tenker litt sånn at dersom de ikke finner seg en OBOS-leilighet så har de i hvertfall medlemskapet gjennom livet og til sine barn igjen, og om 20 år så kan jo OBOS ha bygd leiligheter enda flere steder :)

Som de andre skriver, man opparbeider seg ansiennitet og har da større mulighet for å kunne gå inn i høyeste bud og dermed slippe selve budrunden. Det koster ikke 200 kr/mnd, men jeg tror det er 250 kr i året eller deromkring. Uansett ikke månedlig betaling altså. Gutten min har noe tilsvarende dette og har i dag snart 10 års ansiennitet. Det kan være lønnsomt den dagen han skal kjøpe bolig!

Jeg jobber i OBOS og det stemmer slik som Maimamma15 skriver at fordelen er når du skal kjøpe bolig, trenger ikke være med på budrunde men melde forkjøp på den boligen man ønsker. Vi gjorde det på vår leilighet. Jeg hadde 27 års ansiennitet fordi mamma meldte meg inn da jeg ble født ;) Mamma med andre ord har 53 års ansiennitet ;) Hun kan gi den videre om hun ønsker men kun antall år som personen er (hun kan ikke gi 53 år til meg da jeg bare er 27). Det er ande fordeler også, rabatter i enkelte butikker og medlemsfordeler hvis man søker om lån i Obos banken ;) obos blir bare større og større og om 20 år kan det være Obos har blitt internasjonale og bygger utover Norden ;)

Jeg vet at det finnes flere organisasjoner som har samme konsept, i Akershus har man Bori som er noe av det samme ;)
Det koster 250kr i året ;) Lykke til ;)

I Bate (stavanger/sandes) der mine unger er medlem, betaler man 300 kr for å melde de inn, de har fått det som dåpsgave av onkelen, og så betaler man ikke mere før man er 20 år. dvs at mine unger vil ha 20 års ansenitet allerede når de er 20 og må begynne å betale noe selv for medlemsskapet.

Nei, gidder ikke det da jeg ikke liker OBOS leiligheter, så ungene får klare seg med egenandelen vi sparer til dem og finne seg noe annet enn OBOS leiligheter.

Vi får vurdere det til sommeren igjen.

I BoB (bergen) betaler man kun innmeldingsavgift og så ingenting før man fyller 18. Og da er det snakk om noen hundrelapper i året.
Jeg fikk ikke til dåpen så opprettet selv da jeg ble 18, men det er overført til mini da jeg fikk arve bestemor sitt nr som er gammalt.
Er greit å ha om man vil stikke av med noe på forkjøpsrett.

Nei, gidder ikke det da jeg ikke liker OBOS leiligheter, så ungene får klare seg med egenandelen vi sparer til dem og finne seg noe annet enn OBOS leiligheter.

Vi får vurdere det til sommeren igjen.
Jeg skal ikke forsvare obos her nå, men de bygger mange fine leiligheter nå og det blir sikker flere fine med tiden:) Obos har mange borettslag og sameiner som er gamle og upraktiske, men vi blir jo flere mennesker og noen må bygge leiligheter.. Leiligheter blir dyrere og dyrere og med et medlemskap i et boligbyggelag så er meningen at nyetablerte skal klare å komme seg inn på boligmarkedet ;) Var det vi gjorde med mitt medlemskap ;)

Jeg skal ikke forsvare obos her nå, men de bygger mange fine leiligheter nå og det blir sikker flere fine med tiden:) Obos har mange borettslag og sameiner som er gamle og upraktiske, men vi blir jo flere mennesker og noen må bygge leiligheter.. Leiligheter blir dyrere og dyrere og med et medlemskap i et boligbyggelag så er meningen at nyetablerte skal klare å komme seg inn på boligmarkedet ;) Var det vi gjorde med mitt medlemskap ;)
Her hvor jeg bor er det OBOS boliger i områder jeg ikke vil at barna skal bo. Er jo viktigere å ha mest mulig penger enn forkjøpsrett. Men ja, er ikke dyrt, så får diskutere med mannen om det er verdt det. OBOS er også sameiets foretningsfører, men er ikke OBOS leilighet. Er egentlig ikke noe fornøyd med de. Foreldrene mine var OBOS medlemmer, men ingen av oss barna tok i bruk medlemsskapet :p

Det koster vel ikke 200,- i mnd, men ca det i året vel?

Sent from my iPhone using BV Forum

Her hvor jeg bor er det OBOS boliger i områder jeg ikke vil at barna skal bo. Er jo viktigere å ha mest mulig penger enn forkjøpsrett. Men ja, er ikke dyrt, så får diskutere med mannen om det er verdt det. OBOS er også sameiets foretningsfører, men er ikke OBOS leilighet. Er egentlig ikke noe fornøyd med de. Foreldrene mine var OBOS medlemmer, men ingen av oss barna tok i bruk medlemsskapet :p
Det er ikke alle plasser det egner seg å bo, enig der :) Og at det så klart er viktig med mer kapital en ansiennitet;) Som du sier så stemmer det at de er forretningsførere for mange sameier også men ikke eier de... Problemet med at man er misfornøyd (tror jeg) er at det er for stort, altså Obos er blitt så stort at de har tatt på seg litt for mye kanskje.. Det merkes ekstremt på den avdelingen jeg jobber på! Der skal det være 24 timers servisestandard og det er ekstremt i forhold til mengden saker vi behandler :o

Det er ikke alle plasser det egner seg å bo, enig der :) Og at det så klart er viktig med mer kapital en ansiennitet;) Som du sier så stemmer det at de er forretningsførere for mange sameier også men ikke eier de... Problemet med at man er misfornøyd (tror jeg) er at det er for stort, altså Obos er blitt så stort at de har tatt på seg litt for mye kanskje.. Det merkes ekstremt på den avdelingen jeg jobber på! Der skal det være 24 timers servisestandard og det er ekstremt i forhold til mengden saker vi behandler :o
Ja, jeg sitter i styret i sameiet, så har mye med de å gjøre og har møter et par ganger i året med OBOS. Så det sitter litt langt :p

Vi bodde på grensa mellom Akershus og Oslo da eldste ble født så han fikk både i OBOS og bori da han ble født (onkelen som ga i dåpsgave). Jeg tenker at det er en liten utgift i forhold til mye annet, så ser ikke problemet med å bruke noen hundrelapper i året på det (nå er det heller ikke jeg som betaler da men :p ) med tanke på fordelene det gir ved boligkjøp :-)

Back
Topp