O - Ammeorakler - jeg forstår ingenting!

Sillynelly

Betatt av forumet
Jeg har tette melkeganger i det ene brystet. Igjen.. Men forstår ikke hvorfor:

- Baby har villet spise om lag hver andre time den siste uken, noen ganger oftere. Og det er helt slutt på at han sover mer enn 3 timer sammenhengende om natten. Jeg ammer altså ofte for tiden, som jo anbefales ved tette ganger.

- Sugeteknikk er i utgangspunktet bra. Det brystet som ikke er 'tett', er mykt/'flatt' (jeg har små bryster :rolleyes:) etter amming.

Min hypotese:
Baby kaver ved brystet etter den første, store strømmen er drukket opp. Han er vant til at melken kommer veldig fort, slik at han nesten ikke trenger å suge, og blir utålmodig når han må jobbe for føden. Og det gjør at han ikke spiser seg mett (tror jeg) - men bare kaver til vi må gi oss. Resultatet er at han vil spise oftere, noe som øker produksjonen, men uten at han blir mindre utålmodig... brystet blir da ikke tømt, til tross for hyppig amming og sulten baby. Hvis dere skjønner min knotete beskrivelse.

Men hva skal man gjøre med dette da? Akkurat nå kommer min kreativitet bare opp med å gi opp hele ammingen , men muligens litt farget av en uke med bare mating, mating og mating etterfulgt av vonde brystero_O.
 
Hva med å håndmelke brystene så du får en god melkesprut før du ammer? Og ikke legger barnet til brystet/brystene før melkespruten/utdrivningen har gitt seg av seg selv? Da må han jobbe for melka og kanskje bedrer det på situasjonen? Jeg gjør dette når det kommer for mye melk på en gang og det ender opp med at han må svelge unna og ikke dier for å få melk:happy:
 
Prøvd å pumpe ut først fra brystet som er tett, for deretter å legge baby til? Dette gjorde jeg de gangene jeg ble vond med gryende brystbetennelse. Pumpet da ut ca 50-70ml på det ømme brystet og la så baby til. Da fikk jeg tømt det skikkelig. Var han mer sulten etter det, så fikk han die fra det andre brystet også, eventuelt drikke det jeg hadde pumpet ut (men min tok ikke flaske i stor grad). Ellers synes jeg det hjalp mye med varm klut på brystet. Fikk varmet det opp og lindret, og kanskje var det bare innbilning, men synes det hjalp mot både brystbetennelse og tette melkeganger. Noen ganger lå jeg med en varmeflaske.
 
Har hatt mye tette melkeganger med både førstefødte og nåværende baby, og har landet på at det dessverre bare er sånn for meg. Det er verst, for meg, når babyen er mellom 1 og 5 måneder.

Jeg tar Lecitin fra helsekost forebyggende etter et tips fra ammehjelpen.no
Lecitin er opprinnelig mot høy kolesterol tror jeg, så det handler vel om enten fett eller protein som klumper eller levrer seg.

Jeg angriper situasjonen litt forskjellig om blokaden er i brystvorta (melkeblemme) eller lengre inn.

Ved melkeblemme pirker jeg litt for å få åpningen større slik at klumpen kan komme ut, håndmelker på vanlig vis men klemmer også helt ytterst, og prøver å trykksette fra forskjellige vinkler. Hvis det er melkeblemme kan jeg kjenne at det lugger i brystvorta ved amming. Jeg finner melkeblemma ved å håndmelke og klemme, enten vil det komme litt melk ut fra den tette kanalen som er mue tynnere enn fra de andre kanalene, eller så kan man se at det buler et sted men ikke kommer ut noe.

Ved blokade lengre inn prøver jeg varmebehandling og hyppig amming.

Noen sverger til å bade puppen i saltvann (saltet kan kanskje løse opp protein eller fett), andre har olivenolje i ammeinnlegget (fett løser fett).

Det er fryktelig vondt, og så må man jo ofte bruke tid på det på natta når man heller burde sove så mye en klarer. :( Lykke til, jeg håper du får bukt med den så fort som mulig! Og sjekk Ammehjelpen!
 
Jeg har tette melkeganger i det ene brystet. Igjen.. Men forstår ikke hvorfor:

- Baby har villet spise om lag hver andre time den siste uken, noen ganger oftere. Og det er helt slutt på at han sover mer enn 3 timer sammenhengende om natten. Jeg ammer altså ofte for tiden, som jo anbefales ved tette ganger.

- Sugeteknikk er i utgangspunktet bra. Det brystet som ikke er 'tett', er mykt/'flatt' (jeg har små bryster :rolleyes:) etter amming.

Min hypotese:
Baby kaver ved brystet etter den første, store strømmen er drukket opp. Han er vant til at melken kommer veldig fort, slik at han nesten ikke trenger å suge, og blir utålmodig når han må jobbe for føden. Og det gjør at han ikke spiser seg mett (tror jeg) - men bare kaver til vi må gi oss. Resultatet er at han vil spise oftere, noe som øker produksjonen, men uten at han blir mindre utålmodig... brystet blir da ikke tømt, til tross for hyppig amming og sulten baby. Hvis dere skjønner min knotete beskrivelse.

Men hva skal man gjøre med dette da? Akkurat nå kommer min kreativitet bare opp med å gi opp hele ammingen , men muligens litt farget av en uke med bare mating, mating og mating etterfulgt av vonde brystero_O.
Kjenner du det på brystet når du er i ferd med å få tette melkeganger? I så fall vil jeg anbefale å pumpe ut og tømme brystet om ikke helt med ordentlig så det ikke klumper seg i brystet. At når du kjenner tendensen så tømmer du brystet med pumpe. Produksjonen vil ofte gå seg til, og jeg tror nok også at det er verst når babyen er liten og brått blir større og både spiser sjeldnere og kroppen akkurat har satt i gang å produsere masse melk.

Vær obs at stram Bh, eller med spiler på kan gi tette melkeganger fordi det klemmer på melkegangene fra utsiden.
 
Jeg kan anbefale NatureBond brystpumpe. Bruker bare naturlig vacuum og kan tømme det ene brystet som babyen ikke dier fra. Life saver her!
 
Back
Topp