Når er det normalt å slutte med bleie?

Vi har nettopp kuttet bleie på dag, i påska. Frøkna ble 3 år 25.april :)
 
Det vanlig er vel egentlig "den sommeren de er tre"?

Min eldste sluttet i påsken da han var drøyt 2,5 men hadde nattbeleie en stund etter det, og "kjørebleie" på lang biltur hjem fra påskeferien og vel også første sommerferien, så lenge han sov det meste i bilen og hadde nattbleie.

Mellomte sluttet på våren like etter hun fylte tre. Nattbleie en kort stund deretter og usikek på om hun hadde kjørebleie den sommerferien,

Yngste sluttet med bleie nå i påska, nesten 3,5 år gammel og kan i praksis egentlig slutte med nattbleie også. Dog mulig hun får "togbleie" på 17. mai fordi det er langt fra der toget starter til et do, så en krisebleie kan være greit, hva vi gjør i sommer vet jeg ikke enda, det er lenge til.
 
Kommer an på hvilket land man bor i tror jeg. Tror norske barn er tregere enn barn fra andre land. Her begynner de på førskole når de er ca 3 år, og må være tørre da
 
Ja, "sommeren de er tre" er etter norske forhold. I norge slutter de sent. bleier er billige i internasjonal sammenheng, ungene begynner i barnehagen når de er 1 år, ingen forventer at de skal være tørre da og foreldre har ikke like god tid til å følge opp bleieslutt nettopp fordi ungene i stor grad er fulltid i bhg
 
De to eldste var bleiefrie natt og dag når de var 2,5 år (jenter). De to neste var helt bleiefrie rundt 3 år (gutter). Nummer fem rakk å bli 3,5 år før hun gadd å bestemme seg for å slutte.
 
Ja, "sommeren de er tre" er etter norske forhold. I norge slutter de sent. bleier er billige i internasjonal sammenheng, ungene begynner i barnehagen når de er 1 år, ingen forventer at de skal være tørre da og foreldre har ikke like god tid til å følge opp bleieslutt nettopp fordi ungene i stor grad er fulltid i bhg

Dette, i tillegg til at dagens bleier har så god oppsugingsevne at det ikke er vanskeligere for barnet å bli bevisst at det tisser :)
 
Dette, i tillegg til at dagens bleier har så god oppsugingsevne at det ikke er vanskeligere for barnet å bli bevisst at det tisser :)

Jepp... Våre to eldste brukte tøy da. Men det var jo med "stay dry" innside mye av det også.
 
Sluttet da han var 2 år og 7 mnd
Vi hadde definitivt jobbet mye med p bli kvitt bleie rundt 3 år om han ikke hadde sluttet selv da han gjorde
Vi har hverken brukt nattbleie eller kjørebleie etter det
 
3 år var han ferdig på dagen. 3,5 var han ferdig med nattbleie. Håper lillebror er litt tidligere ute.
 
Målet vårt er innen 3 år. Eldste sluttet av seg selv før hun var 2. Spent på yngste som nå er 1 år.
 
Eldste var 2.5 år.
Minste var ikke klar før rundt 3.5 år.

Begge slutta midt på kaldeste vinterstid :p Var så klare da plutselig at det gikk veldig fint det også.

Prøvde med minste sommerstid da, men det fungerte dårlig. Er man ikke klar, så er man ikke klar.
 
Eldste var 2.5 år.
Minste var ikke klar før rundt 3.5 år.

Begge slutta midt på kaldeste vinterstid :p Var så klare da plutselig at det gikk veldig fint det også.

Prøvde med minste sommerstid da, men det fungerte dårlig. Er man ikke klar, så er man ikke klar.

Helt enig i det siste der. Vi har ventet til barna selv har initiert bleieslutt (vi har selvfølgelig snakket om det, men aldri noe press), og vi har ikke opplevd uhell overhodet. Mulig jeg er lat, men jeg skifter heller bleier, enn å vaske gulv og utpissa klær x antall ganger daglig.
 
Eldste var 3 år. Nr 2 ble 3 i januar men ikke noe bleie slutt i sikte. Den ungen har det for travelt. Kan gå uten bleie og kan holde seg men hvis han leker så tisser han på seg. Så får bare vente. Men etter å ha jobbet i bhg så tar jeg det helt med ro.
 
Min slutta en varm påske i Spania da han var 2,5 år, og den avgjørelsen tok han selv.
 
2.5-3 års alderen?:happy:
 
Jenta mi var 2 mens gutten var 4 år, fortsatt ikkje tørr på natt og han begynner i 2 klasse snart.
 
Back
Topp