Nytt svangerskap!

OktoberLykkerus

Forelsket i forumet
Oktoberskatter 2014
Jeg er ikke gravid igjen, men tenker mye på hva som vil skje evt neste gang.. Jeg hadde mye blødninger og smerter dette svangerskapet, bekkenløsning, sykt halsbrann og noe kvalme. Greit nok, men har ikke mye lyst til å gå 9 mnd sånn en gang til. Og værst av alt, fra første godt merkbare (vonde nok) rie, til lillegutt var ute, tok det 60 timer..! Jeg var helt utslitt. Skjønner at så og si alle fødsler er vonde og slitsomme, men 60 timer med rier, og som endte litt dramatisk med sugekopp, det vil jeg ikke oppleve igjen, selvom hvert eneste sekund var verdt det til slutt! :) Noen som vil si hvordan fødsel 1 var i forhold til fødsel 2,3,4,5...?

Her var det første fødselen som var lettest (og svangerskapet også), og nunmer 2 var verre. Kanskje du får det helt annerledes neste gang også :) Det sies vel at fødsel nummer to ofte er raskere/lettere:)

Jeg sitter med mange av de samme tankene. Fra vannet gikk (riene startet en time etter) så tok det 56 timer og det endte i ks. Jeg tror man bare må tenke det at ingen svangerskap eller fødsel er like, så det kan og gå bedre neste gang. Forløpig så vil jeg ikke gjøre dette igjen, men ønsker meg gjerne en til på sikt. Jeg har fått pratet litt med hs og jordmor om dette, for har utviklet skikkelig fødselsangst pga det trege forløpet og pga hvor dårlig jeg ble.

Min første fødsel + svangerskap var mye lettere enn min andre.
Men fødsel nummer 2 var kjappere.
Men til gjengjeld gikk jeg også overtid med nr 2.
Så jeg er definitivt ferdig med fødsel og svangerskap.

Men har hørt andre som har helt andre erfaringer :)

Svangerskapet var lettest første gang, men fødselen gikk mye fortere med nr 2. Brukte 12 timet fra første rie første gang og bare 4 timer andre gang :-)
De sier det som regel går raskere, kroppen har vært gjennom det før.

Jeg fikk beskjed om at jeg nesten var garantert en ny runde med bekkenløsning ved neste graviditet også! Men det andre kan være veldig ulikt fra graviditet til graviditet:)
Jeg håper ikke min fødsel går noe raskere enn denne første, for det var 2,5 time fra første rie og til hun var ute - men fødsel nr 2 går vel som regel raskere:)

Sniker i fea september ;)
Jeg har hatt forholdsvis raske fødsler. Nr.1 tok litt over fem timer, nr.2 tok litt over en time og nr.3 tok en time.
Vil si første fødsel var verst.
Ble satt i gang med drypp og fikk kraftige rier. Var helt utslitt mot slutten, så babyen ble tatt med vakum.
De to andre var kjappe og veldig greie. Viste vel mere hva jeg gikk til. Men siste svangerskap var absolutt det tøffeste med mange plager.

Her var både svangerskap og fødsel bedre andre gang!! Første fødsel ble akuttsnittt i narkose etter 28 timer med rier. Andre en ukomplisert vagialfødsel 11 timer etter igangsettelse med ballongkateter

Og hadde skikkelig bekkenløsning første gang, men IKKE andre gang!

Fødsel 1 varte 12,5 time. De tre siste var pressrier, men presset aktivt i kun 1 time. Revnet veldig, så var ikke en god fødsel syns jeg..,,
Nr 2 gikk unna på 2 timer og et kvarter! Drømmefødsel med kun to pyntesting:)

Fødsel nr 2 var en "walk in the park" ift nr 1.
Som de sa på sykehuset: det er fødsel nr 1 man ikke vil gjennom. De andre går mye bedre ;)

Jeg ønsker meg en til, men jeg var skikkelig dårlig i svangerskapet så er litt redd for å bli gravid og ikke orke å ta meg av hu jeg har, så vi venter nok litt til :)

Jeg ønsker meg også flere barn, men må si jeg ikke akkurat gleder meg til ny graviditet og fødsel. Hadde ikke noe fødselsangst i utgangspunktet, men har det litt nå :(

Eg er klar som eit egg! Tar sikte på våren 2017 eller noe.. :) Svangerskapet, fødselen og ungen var heilt topp, så tar sjansen ein gong til - minst.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vil råde dere til å ta kontakt med lege/jordmor tidlig i svangerskapet nestegang for å legge en plan med tanke på det dere opplevde denne gangen.

Back
Topp