Nytt om foreldrefradraget...

Rita Lind

Elsker forumet
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10021455

"For eksempel: Dere har et barn i barnehage og et spedbarn som i 2010 var hjemme sammen med mor i barselpermisjon.

Dere kan trekke fra 40.000 kroner på selvangivelsen i barnehageutgifter, selv om dette bare er utgiftene til barnehagebarnet"

Dette er sikkert ikke noe nytt men jeg har ikke visst om dette...

Det er ikke nytt, nei. [:)]

ORIGINAL: *Super Mario*

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10021455

"For eksempel: Dere har et barn i barnehage og et spedbarn som i 2010 var hjemme sammen med mor i barselpermisjon.

Dere kan trekke fra 40.000 kroner på selvangivelsen i barnehageutgifter, selv om dette bare er utgiftene til barnehagebarnet"

Dette er sikkert ikke noe nytt men jeg har ikke visst om dette...

Det gjorde jeg i fjor. Ikke så veldig nytt altså... Det kan jeg gjøre i år og. For jeg fikk barn i desember, og da får jeg foreldrefradrag fra heeeeeele det året[;)] Så jeg har to fulle år jeg kan benytte meg av det.

Dokumenterte utgifter til pass og stell av barn under 12 år kan trekkes fra. Fradrag kan kreves for utgifter inntil 25.000 kroner for ett barn, og inntil 15.000 kroner for hvert ytterligere barn.

Dette står hos skatteetaten om foreldrefradrag - så da blir spørsmålet - hvoran dokumenterer man utgifter til pass av en baby som ikke er i barnehage??

ORIGINAL: Pearl

Dokumenterte utgifter til pass og stell av barn under 12 år kan trekkes fra. Fradrag kan kreves for utgifter inntil 25.000 kroner for ett barn, og inntil 15.000 kroner for hvert ytterligere barn.

Dette står hos skatteetaten om foreldrefradrag - så da blir spørsmålet - hvoran dokumenterer man utgifter til pass av en baby som ikke er i barnehage??

Du trenger ikke å dokumentere for begge to.. Du har 40 000 totalt, og må dokumentere utgifter på barna. (Vanskelig å forklare. [:-]) ..håper du skjønner hva jeg mener! [:)]

Ok då, hvordan blir det da når jeg får en liten en i sommer? Kan jeg trekke fra ytterligere 15 000, eller må beløpet halveres??? (ettersom jeg bare har to barn i halve året..)

hæ? trekker dere fra penger for barn som ikke er i barnehage? Hørtes ikke helt lovlig ut[:-]
(leste artikkelen nå...) Men man kan ikke skrive av 25000 eller 40 000 når barnet ikke har vært i barnehage hele året? Eller om barn nr 2 er født i september?

Men dere som skriver av 25000 - 40000... hvor mye har dere fått igjen mer på skatten f.eks.?
Er det 28% ?

ORIGINAL: TonjeJenta

hæ? trekker dere fra penger for barn som ikke er i barnehage? Hørtes ikke helt lovlig ut[:-]
(leste artikkelen nå...) Men man kan ikke skrive av 25000 eller 40 000 når barnet ikke har vært i barnehage hele året? Eller om barn nr 2 er født i september?

Men dere som skriver av 25000 - 40000... hvor mye har dere fått igjen mer på skatten f.eks.?
Er det 28% ?

Jeg fikk i alle fall tipset fra skatteetaten, så jeg tenker det er lovlig.

Jeg dokumenterte hele barnepasset til eldstemann, og trakk det fra. Det var over 25 000, men under 40 000. så jeg fikk igjen på alt jeg hadde lagt ut til eldstemann i stedet for deler av det. Det samme får jeg til neste år.

ORIGINAL: BethinaogTheodor

Kan noen bare forklare dette med t-skje til meg?? Jeg skjønte det nemlig ikke jeg..

Ta meg da som eksempel[8D]

Har ei som har gått i barnehage i hele fjor, og dette har kostet meg 25 630 kr
Fikk en baby 30. juni...

Hvor mye kan jeg da skrive av?? Kan jeg skrive inn 40 000??

Nei, du kan skrive 25 630.

Kan noen bare forklare dette med t-skje til meg?? Jeg skjønte det nemlig ikke jeg..

Fikk en baby 30. juni...

Samme lurer jeg på, har ikke peiling på dette her i hele tatt. *flau* Fikk barn i august og hadde en i barnehagen hele året.

ORIGINAL: Fru Riskorn

Fikk en baby 30. juni...

Dette stemmer jo ikke med det som var hovedpoenget i HI's innlegg? Der står det jo at man kan trekke ifra 40 000 selv om man bare har et barn i barnehage??

Fikk en baby 30. juni...

Dette stemmer jo ikke med det som var hovedpoenget i HI's innlegg? Der står det jo at man kan trekke ifra 40 000 selv om man bare har et barn i barnehage??

jo. Man kan trekke fra opp til 40 000. Dersom man hadde hatt 39 000 i utlegg, kunne man trukket fra dette. 40 000 og. Men, man kan ikke trekke fra mer enn man har brukt. Poenget er at hvis man kun hadde hatt ett barn, kunne man kun trukket fra 25 000. Dersom man har hatt utlegg til dagmamma på 35 000 på eldstemann mens mamma har vært hjemme med baby, kan man trekke fra alt dette selv om det er kun på ett barn.

Fikk en baby 30. juni...

jo. Man kan trekke fra opp til 40 000. Dersom man hadde hatt 39 000 i utlegg, kunne man trukket fra dette. 40 000 og. Men, man kan ikke trekke fra mer enn man har brukt. Poenget er at hvis man kun hadde hatt ett barn, kunne man kun trukket fra 25 000. Dersom man har hatt utlegg til dagmamma på 35 000 på eldstemann mens mamma har vært hjemme med baby, kan man trekke fra alt dette selv om det er kun på ett barn.

Dette stemmer ja!

Men det beste skattetipset ever, er å føre opp de fradragene du tror du skal ha, og kommentere i kommentarfeltet på selvangivelsen at du har ført opp det og det fradraget, men er usikker på om det stemmer. Du har dermed ryggen fri, og får i mange tilfeller fradraget, selv om du egentlig ikke skulle hatt det. Skatteetaten sjekker kun en brøkdel av selvangivelsene, de går stort sett maskinellt, og da går det fort igjennom..

Aha... men hvor lenge må barn nr 2 ha levd før man kan trekke fra opptil 40 000?
Jeg forstår det slik da at når mi jente begynner i barnehagen til sommer, så kan jeg neste år notere faktiske kostnader opptil 25000... men om nymini i september teller med kunne jeg ha notert utgifter opptil 40? iallefall året etter...det vil jo bare bli 11650 eller noe slikt for dette året[8D]. Men neste år så [:D]

ORIGINAL: TonjeJenta

Aha... men hvor lenge må barn nr 2 ha levd før man kan trekke fra opptil 40 000?
Jeg forstår det slik da at når mi jente begynner i barnehagen til sommer, så kan jeg neste år notere faktiske kostnader opptil 25000... men om nymini i september teller med kunne jeg ha notert utgifter opptil 40? iallefall året etter...det vil jo bare bli 11650 eller noe slikt for dette året[8D]. Men neste år så [:D]

Fra de er født. Min yngste var 9 dager ved nyttår i fjor...

men hva utgjør fradrag i penger? Hvor mange prosent av fradraga man setter på selvangivelsen får man tilbake?
Jeg har ingen barnehage på denne... men har kiropraktorbehandling for 2100,- ihvertfall.
Men blir jo barnehage på selvangivelsen neste år.

Sånn har det da vært i alle år....ikke noe nytt dette.....[8|]

Men jeg leser dette til at uansett om du bare har et barn i bhg og du har et barn hjemme (og du er i perm) så kan du trekke fra 40 000 kr i fradrag..

Mulig jeg leser/forstår teksten litt annerledes enn dere andre... men det er jo bare å ta en tlf til skatteetaten å høre med de.

Etter å ha lest litt på nettet så er det nok slik at man kan trekke fra 40 000 kr såfremt man kan dokumentere feks. barnepass/barnevakt og lign. opptil denne summen.

Så altså.
Jeg har ett barn som går hele 2011 100% i bhg og jeg betaler ila året ca 35000 kr for dette.
Samtidig skal jeg få et barn i april 2011 og være hjemme med det.
Kan jeg da sette opp 35 000 som foreldrefradrag i 2011 eller 25 000?

OG hvor mye har det å si på skatten?

Back
Topp